صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

شاخص کل فرابورس که در آخرین روز دی‌ماه در ارتفاع 845 واحدی قرار داشت،

بهمن‌‌ماه فراز و فرودهای زیادی را تجربه کرد و در روز پایانی این ماه، 7 واحد صعود کرد

شاخص کل فرابورس که در آخرین روز دی‌ماه در ارتفاع 845 واحدی....
قرار داشت، طی بهمن‌‌ماه فراز و فرودهای زیادی را تجربه کرد و در نهایت در روز پایانی این ماه، 7 واحد (معادل یک درصد) صعود کرد و به ارتفاع 853 واحدی رسید.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط عمومی فرابورس ایران در مجموع 21 روز معاملاتی بهمن‌ماه شاهد نقل‌وانتقال 4 هزار و 471 میلیون ورقه به ارزش 66 هزار و 285 میلیارد ریال در 734 هزار دفعه معاملاتی در بازارهای فرابورس ایران بودیم و در حالی که ارزش معاملات در مقایسه با بهمن‌ماه سال گذشته با 27 درصد رشد مثبت همراه بود، حجم معاملات این ماه 50 درصد کاهش را تجربه کرد.
رصد معاملات فرابورس ایران طی این 21 روز معاملاتی نیز نشان می‌دهد که روزانه به طور میانگین 213 میلیون ورقه به ارزش 3 هزار و 156 میلیارد ریال در بازارهای شش‌گانه فرابورس ایران دادوستد شده است.
تغییر مالکیت 4 هزار و 269 میلیون سهم در بازار سهام
در مجموع بازارهای اول، دوم، پایه و شرکت‌های کوچک و متوسط شاهد دست‌به‌دست شدن 4 هزار و 269 میلیون سهم به ارزش 15 هزار و 768 میلیارد ریال بودیم که این حجم معاملات بازار سهام، معادل 95 در صد از حجم کل معاملات فرابورس ایران در بهمن‌ماه بوده است.
نگاهی به بازار ابزراهای نوین مالی نیز نشان می‌دهد که این بازار طی یک ماه، میزبان جابه‌جایی 202 میلیون ورقه به ارزش 50 هزار و 517 میلیارد ریال در 101 هزار نوبت دادوستدی بوده است. در این میان اوراق بدهی با مبادله بیش از 48 میلیون ورقه به ارزش بیش از 47 هزار میلیارد ریال در صدر بازار ابزراهای نوین مالی قرار گرفته و صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق گواهی تسهیلات مسکن به ترتیب با نقل‌و‌انتقال 152 میلیون ورقه به ارزش بیش از 2 هزار میلیارد ریال و افزون بر یک میلیون ورقه به ارزش بیش از یک هزار میلیارد ریال، رتبه‌های بعدی را به لحاظ حجم و ارزش در این بازار کسب کردند.
گروه پیمانکاری صنعتی در صدر صنایع فرابورسی
نگاهی به معاملات صورت‌گرفته در صنایع فرابورسی نشان می‌دهد که ارزش معاملات گروه پیمانکاری صنعتی معادل 2 هزار و 42 میلیارد ریال را رقم زد که سهم 20 درصدی از ارزش معاملات خُرد بازار سهام را در اختیار گرفته و این در حالی است که گروه فلزات اساسی در دو ماه گذشته رتبه نخست را در این میان به دست آورده بود. در ادامه گروه‌های محصولات غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر؛ ساخت محصولات فلزی؛ انبوه‌سازی، املاک و مستغلات؛ حمل‌ونقل، انبارداری و ارتباطات و فلزات اساسی به ترتیب 15، 8، 8، 8 و 7 درصد از سهم کل را به لحاظ ارزش معاملات در میان صنایع فرابورسی کسب کردند و در جایگاه‌های دوم تا ششم ایستادند.
رصد ارزش بازارهای فرابورس ایران در روز پایانی بهمن‌ماه نیز حاکی از آن است که بازار دوم با تعداد سهامی بالغ بر 120 میلیون سهم به ارزش 442 هزار و 631 میلیارد ریالی، رتبه نخست بازارهای فرابورس ایران را داراست؛ به گونه‌ای که 44 درصد از سهم کل را در اختیار دارد. جایگاه‌های دوم و سوم نیز به ترتیب به بازار پایه و بازار اوراق بدهی با سهم 26 و 18 درصدی از ارزش کل بازار فرابورس اختصاص دارد.
2 عرضه اولیه و 2 گشایش نماد طی بهمن‌ماه
در روز پنجم بهمن‌ماه 10 درصد از سهام شرکت شیر پاستوریزه پگاه گلپایگان در نماد «غگلپا» در بازار دوم فرابورس ایران به روش ثبت سفارش عرضه اولیه شد و در جریان عرضه، هر سهم این شرکت 9900 ریال قیمت خورد. پیش از عرضه اولیه نیز نشست خبری «یک دیدار-یک عرضه» در فرابورس به منظور معرفی ظرفیت‌های شرکت پگاه گلپایگان برگزار شد.
عرضه اولیه دیگر مربوط به اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا111» بود؛ به طوری که در روز 10 بهمن‌ماه تعداد 15 میلیون ورقه به ارزش 15 هزار میلیارد ریال به روش حراج عرضه شد. 
همچنین در تاریخ 10/11/1395 شاهد گشایش نماد اسناد خزانه کوتاه‌مدت در نماد «سخا21» در بازار ابزارهای نوین مالی بودیم که در این روز تعداد 25 میلیون ورقه به ارزش 25 هزار میلیارد ریال خریدوفروش شد. سررسید و حذف همه این اسناد نیز در روز 20 بهمن‌ماه صورت گرفت.
از سوی دیگر در ماهی که پشت سر گذاشتیم شرکت اعتباری ملل از گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری در نماد «وملل» از بازار پایه توافقی انتقال و نماد آن در بازار دوم گشایش یافت.
پذیره‌نویسی اوراق اجاره دولتی و اوراق مرابحه
پذیره‌نویسی اوراق اجاره دولتی مرحله دوم به منظور بازپرداخت بدهی‌های وزارت آموزش و پرورش و همچنین دومین اوراق مرابحه دولتی متعلق به وزارت تعاون برای خرید دارو طی روزهای 18 تا 27 بهمن‌ماه صورت گرفت.
در پایان همچنین می‌توان به عرضه عمده 5 درصد از سهام غیرمدیریتی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه و عمران کرمان در روز دوم بهمن‌ماه در بازار دوم فرابورس ایران، به عنوان یکی دیگر از رویدادهای مهم ماهی که گذشت اشاره کرد؛ گفتنی است که این معامله در تاریخ 13 بهمن‌ماه قطعیت پیدا کرد.