صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

فرابورس

اولین روز معاملاتی اسفندماه در فرابورس ایران با دادوستد 184 میلیون ورقه همراه شد

فرابورس ایران در نخستین روز معاملاتی اسفندماه شاهد جابه‌جایی 184 میلیون ورقه به ارزش 1359 میلیارد ریال بود که این حجم دادوستد در 20 هزار و 185 دفعه رقم خورد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط عمومی فرابورس ایران، یکشنبه اول اسفندماه معاملات سهام در مجموع بازارهای اول، دوم و پایه به بیش از 107 میلیون سهم به ارزش 418 میلیارد ریال رسید که بالاترین حجم و ارزش معامله به نماد شرکت آتیه داده پرداز اختصاص یافت. 
در نماد «اپرداز» سهامداران با نقل و انتقال 12.5 میلیون سهم به ارزش افزون بر 140 میلیارد ریال روبه‌رو شدند.
بررسی معاملات در مجموع این بازارها همچنین نشان می‌دهد نمادهای «سبزوا»، «اپرداز» و «ساینا» در حالی با بیشترین افزایش قیمت روبه‌رو شدند که نمادهای «کتوکا»، «تلیسه» و «غگلپا» بیشترین افت روزانه قیمتی را تجربه کردند. در همین حال نمادهای «حسیر»، «غگلپا» و «شاوان» نیز به‌عنوان پربیننده‌ترین نمادهای معاملات امروز شناخته شدند.
 توقف آیفکس در ارتفاع 850 واحدی
شاخص کل فرابورس روز جاری پس از چند روز روند رو به رشد با افت 2.7 واحدی و توقف آیفکس در ارتفاع 850 واحدی روبه‌رو شد. بررسی معاملات تاثیرگذار بر آیفکس نشان می‌دهد عمده تاثیر منفی تحمیل شده بر این شاخص از جانب نماد «مارون» به میزان 3.7 واحد بوده و معاملات مثبت در نمادهای «اپرداز»، «شرانل»، «بکهنوج» و «کاسپین» مانع از افت بیشتر شاخص شدند.
از سوی دیگر در جریان بازار امروز شاهد 9 توقف نماد بودیم که مربوط به شرکت‌های عمران و توسعه شاهد، کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان، پالایش نفت شیراز، شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی، ریل پرداز سیر، کی بی سی، آهن و فولاد ارفع، مواد اولیه دارویی البرز بالک و بانک حکمت ایرانیان بود. 
 معامله بیش از 671 میلیارد ریال ورقه در بازار اوراق با درآمد ثابت
امروز در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس نیز سرمایه‌گذاران شاهد نقل و انتقال حدود 736 هزار ورقه به ارزش بیش از 671 میلیارد ریال بودند. 
در این بازار اسناد خزانه مرحله هفتم شاهد تغییر مالکیت 202 هزار ورقه به ارزش 182 میلیارد ریال بود. به این ترتیب «اخزا7» بیشترین حجم و ارزش معاملاتی را در این بازار در اختیار گرفت.
 معاملات 40 میلیارد ریالی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله
صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله با نقل و انتقال 4.5 میلیون ورقه به ارزش 40 میلیارد ریال روبه‌رو شدند. صندوق اعتماد پارسیان با جابه‌جایی 1.8 میلیون ورقه به ارزش حدود 28 میلیارد ریال در صدر ETFها ایستاد.
 تسه بهمن95، صدرنشین تابلوی اوراق تسهیلات مسکن
معاملات تابلوی اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس روز جاری با خرید و فروش بیش از 70 هزار ورقه به ارزش نزدیک به 54 میلیارد ریال پایان یافت. اوراق تسه بهمن 95 بالاترین حجم و ارزش معاملاتی را در این تابلوی معاملاتی تجربه کرد. همچنین قیمت این اوراق در بازه 740 تا 788 هزار ریال دادوستد شد.