صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

چگونه ایده‌‌ای فوق العاده برای استارتاپ‌تان پیدا کنید

فکر می‌کنید ایده‌ی استارتاپی‌تان فوق العاده است؟ استارتاپ‌ها قرار است راه حل‌های خلاقانه برای مشکلات فعلی پیدا کنند. بعضی ایده‌های استارتاپی نیز محصولی را معرفی می‌کنند
 که تا قبل از آن وجود نداشته و کسی هم به آن نیازی نداشته است مثل آی‌پاد. اگر احساس می‌کنید ایده‌تان به رفع هیچ مشکلی کمک نمی‌کند خیلی راحت کنارَش بگذارید. هیچ‌کس به آن نیازی ندارد نه شما و نه مشتریان‌تان. اما ناامید نشوید. در دنیای امروزه ما در محاصره‌ی کوهی از مشکلات و مسائل حل نشده هستیم. برای هر مشکلی راه حلی وجود دارد و گره‌ی حداقل یکی از این مشکلات می‌تواند به دست ایده‌های شما باز شود.
اگر واقعا دل‌تان می‌خواهد استارتاپی راه بیندازید باید نسبت به مسائل دنیای پیرامون‌تان حساس باشید و ایده‌های جدید بیابید اما... تولید ایده در واقع راحت‌ترین قسمت کارآفرینی است. راستش را بخواهید شما اولین نفری نیستید که ایده‌ی فوق العاده‌ای به ذهن‌تان خطور کرده است. ولی اگر بخواهید می‌توانید اولین نفری باشید که این ایده را اجرایی می‌کنید. با این حال قبل از اجرایی کردن هر ایده‌ای باید مطمئن شوید که ارزش تمام تلاش‌ها و هزینه‌های آینده را دارد. 
در ادامه به نکته‌هایی برای یافتن ایده‌های خلاقانه و کاربردی اشاره می کنیم:
 
1. چشمان‌تان را خوب باز کنید
ما در زندگی شخصی و اجتماعی خود با مشکلات زیادی رو به رو هستم. کلید یافتن ایده‌ی استارتاپی عالی هم دقیقا در یافتن راه حل این مشکلات است. بسیاری از این مسائل به شدت برای ما آزاردهنده هستند. مثلا اگر هر روز صبح برای رفتن به محل کارتان باید ساعت‌ها در ترافیک بمانید احتمالا به فکر چاره‌ای هستید. ممکن است راه حلی برای حل معضل ترافیک به ‌ذهن‌تان خطور کند یا فقط راه حلی برای نجات خودتان از این وضعیت پیدا کنید. مثلا شاید تصمیم بگیرید کسب و کاری خانگی راه اندازی کنید تا دیگر مجبور به تحمل ترافیک نباشید!
 
2. ایده‌تان را در گوگل سرچ کنید
وقت‌تان ارزشمند است؟ پس به جای اینکه ساعت‌ها و هفته‌ها وقت برای توسعه‌ی ایده‌تان صرف کنید و بعد بفهمید که این ایده قبلا اجرایی شده همان ابتدای کار در اینترنت جستجویش کنید. اگر ایده‌تان را در اینترنت پیدا نکردید خوشحال باشید. اما اگر قصد دارید محصول جدیدی طراحی و اختراع کنید نمی‌توانید تنها به اینترنت اعتماد کنید. شما باید مطمئن شوید که این محصول قبلا ثبت اختراع نشده باشد، وگرنه تمام زحمات‌تان به هدر می‌رود.
 
3. نیاز مشتری را کشف کنید
خانواده و دوستان‌ فکر می کنند ایده‌تان فوق العاده جذاب است؟ خب شاید مشتری‌های‌تان اینطور فکر نکنند. واقعیت این است که مشتری‌ها قرار است که در آینده محصول شما را بخرند نه اطرافیان‌تان. شما باید دقیقا بدانید که مشتری‌های هدف‌تان به چه چیز نیاز دارند. این مرحله سخت و زمان‌بر است. اما در انتهای راه نتیجه‌ی مطلوب را کسب می‌کنید و به سودآوری می‌رسید. در این مرحله تحقیقات بازاریابی، ارتباط با مشتری و در نهایت ساخت ام.وی.پی به شما کمک زیادی می‌کنند.
 
4. هزینه‌ها را مشخص کنید
پول‌دار هستید؟ اگر هستید که مشکلی نیست. هر ایده‌ای که دوست دارید را اجرایی کنید. شاید شکست بخورید و سرمایه‌تان به هدر برود اما برای شما مسئله‌ای نیست. اما اگر برای تامین سرمایه مجبورید که سرمایه‌ گذار پیدا کنید یا وام بگیرید باید هزینه‌ها را ابتدای کار مشخص کنید. مدل کسب و کار همان چیزی است که در این زمینه به شما کمک می‌کند. جریان درآمدی و هزینه‌های‌تان را دقیقا مشخص کنید. محصول‌تان حداقل باید 4 یا 5 برابر هزینه‌ای که برای ساختش می‌کنید به فروش رود. در غیر این‌صورت به احتمال زیاد با مشکل مالی مواجه می‌شوید. اگر استارتاپ‌تان قرار است به جای محصول، خدمات به مشتری بدهد کارتان سخت‌تر است. باید هزینه‌های پنهان را نیز به دقت محاسبه کنید.
زمانی که می‌خواهید ایده کسب و کاری‌تان را بسنجید این نکته‌ها را به خاطر داشته باشید. گاهی بهتر است که ایده‌ها در صندوقچه ذهن‌تان محبوس بمانند و بیرون نیایند. نیازی نیست که تمام پس اندازتان را خرج ایده‌ای کنید که از اجرایی بودن اَش مطمئن نیستید.