صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

توسط کمیته ملی سدهای بزرگ؛

کارگاه تخصصی آسیب شناسی فرآیند ارزیابی اثرات زیست محیطی سدها برگزار می‌شود

کارگاه تخصصی آسیب‌شناسی فرآیند ارزیابی اثرات زیست‌محیطی سدها در کشور....
فردا (چهارشنبه) توسط کمیته ملی سدهای بزرگ در شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران برگزار می‌شود.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، بیش از یک قرن از سدسازی عصر مدرن در جهان می‌گذرد و برای دهه‌های پیاپی سدسازی بسیاری از نیازهای آبی جمعیت روبه افزایش بسیاری از کشورها را تأمین کرده است. با گذر زمان و نمایان شده اثرات منفی برخی از سدها بر پیکره طبیعت، یکی از دغدغه‌های متخصصان محیط ‌زیست تاکید بر ضرورت رعایت اصول محیط‌ زیستی در سدسازی است.
در این راستا قانون ارزیابی اثرات محیط‌زیستی طرح‌های توسعه برای اولین‌بار در جهان در سال 1970 در ایالات متحده امریکا تصویب شد و در کشور ما نیز در سال 1373 این قانون در قالب آیین‌نامه اجرایی ارزیابی اثرات محیط‌زیستی طرح‌ها برای برخی از پروژه‌های عمرانی از جمله سدسازی الزام‌آور شد.
با توجه به اهمیت موضوع مطالعات محیط ‌زیستی سدسازی و شناخت ریشه چالش‌های موجود، کمیته تخصصی جنبه‌های زیست‌محیطی و کاهش مخاطرات طبیعی سدها به‌عنوان یک تشکل دولتی این نشست تخصصی را به‌منظور گفتگو پیرامون چالش‌های موجود در جایگاه و فرایند ارزیابی اثرات محیط‌زیستی با تمرکز بر پروژه‌های سدسازی در سطح کشور برگزار می‌کند.
در این کارگاه تخصصی موضع‌هایی همچون جایگاه ارزیابی در صنعت سدسازی کشور، مقایسه فرایند ارزیابی در ایران با جهان، مروری بر روند قانونی و ضوابط فرایند EIA در ایران، آسیب‌شناسی فرایند EIA در ایران و چالش‌های ارزیابی، علل عدم دستیابی به اهداف و ارائه راهکارها مطرح خواهد شد.
این کارگاه می‌تواند برای مدیران و کارشناسان دفتر ارزیابی- سازمان حفاظت محیط‌زیست، کارفرمایان و مجریان طرح‌های سدسازی،  صاحب‌نظران و استادان دانشگاه و  مشاوران فنی و محیط‌زیست طرح‌های سدسازی مفید باشد.
برای کسب اطلاع بیشتر به وب سایت کمیته ملی سدهای بزرگ به آدرس www.ircold.ir مراجعه کنید.