صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مخالف کلیات لایحه بودجه ۹۶

گودرزی: باید در بودجه توجه جدی به وضعیت فرهنگیان شود

نماینده مردم ممسنی در مجلس نسبت به وضعیت آموزش و پرورش، حقوق فرهنگیان، بازنشستگی و پاداش پایان خدمت معلمان در بودجه ۹۶ انتقاد کرد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا،مسعود گودرزی که به عنوان مخالف در جریان رسیدگی به کلیات لایحه بودجه ۹۶ سخن می‌گفت اظهار کرد: سال‌های سال است وابستگی بودجه به نفت به عنوان یک آسیب جدی مطرح است، چه در محافل علمی و چه اجرایی، بحث بر این بوده که از این مساله فاصله گرفته و به سمت مسیرهای غیر نفتی گرایش داشته باشیم.
وی افزود: مساله دیگری که در بودجه در نظر گرفته شده بحث مالیات است، اما به گونه‌ای است که فشار آن به صورت علمی به عنوان یک تهدید و فرار از آن برای استفاده از سایر منابع مناسب است، اما به اقشار مردم فشار وارد می‌کند.
نماینده مردم ممسنی در مجلس افزود: شاید عده‌ای فکر کنند اینها را به عنوان تبلیغات مطرح می‌کنیم اما متاسفانه نگاه به آموزش و پرورش و فرهنگیان مساله‌ای شکلی و تریبونی شده است که فکر می‌کنند آن را مطرح می‌کنیم تا از قبل آن اسمی یا رسمی مطرح شود.
وی تصریح کرد: هر جای دنیا توسعه داشته، پشت آن آموزش و پرورش قوی بوده است. کدام نهاد را می‌خواهید بر روی آن دست بگذارید که اگر مقاوم و پایدار بوده، بر پایه آموزش و پرورش بوده است؟
این نماینده مجلس اظهار کرد: در حال حاضر آموزش و پرورش ۵۰۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد که بدهی‌اش را بپردازد، ۲۰ هزار میلیارد تومان نیاز دارد تا صرف نوسازی زیرساخت‌ها شود، اما آنچه که در قالب الزاماتی در بودجه دیده شده آیا می‌تواند این مسائل را حل کند؟
وی ادامه داد: توسعه را قربانی کنیم به چه قیمتی؟ در آموزش و پرورش باید با یک کار فکری و بنیانی پیش برویم.
گودرزی در ادامه با اشاره به حقوق فرهنگیان گفت: چه کسی باید سند تحول را متحول کند؟ چه کسی باید استانداردهای واقعی را در آموزش و پرورش پیاده کند؟ مگر همین معلمان نیستند؟ انتظار داریم که در قانون بودجه توجه شود و تضمین‌های لازم برای اجرایی شدن در نظر گرفته شود.
نماینده مردم ممسنی در مجلس بیان کرد: معلمی که امروز با آن همه هزینه چنین حقوقی را دریافت می‌کند، قطعا دغدغه‌های اولیه‌اش مطرح نیست؛ چه برسد به اینکه کرامتش حفظ شود؛ زیرا او باید دانش خود را به جامعه و برای دانش آموزان تزریق کند. ما باید به این مسائل توجه کنیم، معلمان شریف ترین و دلسوزترین اقشار هستند.
وی در ادامه اظهار کرد: گاهی اوقات پیگیر مطالباتشان هستند، حق اینهاست که به مطالبات آنها توجه شود در حالی که در قانون بودجه توجه نشده است.
گودرزی به پرداخت پاداش پایان خدمت فر هنگیان نیز اشاره کرد و گفت: به چه صورت پاداش پایان خدمت فرهنگیان پرداخت می شود؟ ۵۵۰۰ میلیارد تومان همین الان دولت در خصوص پایان پاداش فرهنگیان بدهکار است.
گودرزی همچنین به وضعیت بازنشستگی اشاره کرد و افزود: اعلام می کنیم کمتر از ۳ میلیارد تومان زیر خط فقر است و در بودجه ۲ میلیون در نظر می‌گیریم، آیا چنین حقوقی می‌تواند تکافوی نیازهای بازنشستگان باشد؟ باید کاری کنیم که در برابر مردم سربلند باشیم.
نماینده مردم ممسنی در مجلس در ادامه با اشاره به کم توجهی به مهار منابع آبی اظهار کرد: این مساله مورد توافق همه است که باید متناسب با ظرفیت ها و مکان‌هایی که هدر رفت آب داریم بتوانیم سدهای لازم را بسازیم. سال‌های سال است که از بحث کارشناسی این مسائل می گذرد.
وی در پایان اظهار کرد: ضمن انتقاد از صدا و سیما باید بودجه لازم به این دستگاه اختصاص یابد. امروز یک بخش بی بی سی فارسی بیش از صدا و سیما هزینه دارد.