صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

در مسیر گسترش روابط اقتصادی

تفاهم نامه همکاری اقتصادی و تجاری بین اردبیل و ولگاگراد روسیه امضاء شد

تفاهم نامه همکاری های اقتصادی بین دو استان اردبیل و ولگاگراد روسیه یکشنبه شب ازسوی مدیران اتاق بازرگانی این دو استان به امضاء رسید.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، در این تفاهم نامه که توسط معاون کمیته اقتصاد خارجی ولگاگراد روسیه و معاون اتاق بازرگانی اردبیل به امضاء رسید فعالان تجاری و اقتصادی این دو استان برای همکاری و سرمایه گذاری در زمینه های فرهنگی ؛ گردشگری ؛ کشاورزی و صنعتی اعلام آمادگی نموده اند. 
معاون کمیته اقتصاد خارجی ولگاگراد در این نشست گفت: اتاق بازرگانی اردبیل اولین هیاتی بود که چندی قبل در سفر به روسیه دیداری با ما در زمینه ایجاد روابط تجاری و اقتصادی انجام داد و ما امروز برای پیگیری موضوع به اردبیل سفر کرده ایم. 
الکساندر سانی اف افزود : زمینه همکاری های مشترک بازرگانی و اقتصادی میان دو استان اردبیل و ولگاگراد روسیه وجود دارد و می توان با برقراری این روابط ، منافع مشترکی را برای هر دو طرف عاید نمود. 
وی نقل و انتقال پول و ارز و بعضی مشکل های دیگر در حوزه حمل و نقل و تدارکات را ازجمله مشکل های مهم بر سر راه انجام همکاری های تجاری و اقتصادی بین دو استان اردبیل و ولگاگراد دانست و خاطرنشان کرد : در ملاقاتی که طی چند روز گذشته با سفیران دو کشور داشتیم این مشکل ها مطرح و نسبت به رفع آنها قول مساعد داده شد. 
وی همچنین با بیان اینکه در سطوح بالا دولت های دو کشور برای رفع این مشکل ها در تلاش و رایزنی می باشند از گشایش دو بانک ویژه در مسکو برای انجام نقل و انتقال های ارزی بازرگانان ایرانی خبر داد. 
سانی اف در قسمت دیگری از سخنانش گفت: محصولات صنعتی و کشاورزی استان اردبیل برای ما دارای اهمیت است و می توانند قسمتی از زمینه های همکاری اقتصادی و سرمایه گذاری های طرفین باشند و بطور یقین در این سفر تصمیم های لازم را در این ارتباط با طرف مقابل در استان اردبیل خواهیم گرفت. 
وی همچنین اظهار کرد: ظرفیت های همکاری علمی و تحصیلی بسیار خوبی میان دانشگاههای ولگا گراد و دانشگاهها و مراکز عالی استان اربیل وجود دارد و ما آمادگی کامل برای این منظور داریم. 
وی برپایی نمایشگاههای مواد خوراکی و کشاورزی را از دیگر مواردی دانست که می تواند در همکاری های اقتصادی بین اردبیل و ولگاگراد مورد توجه باشند و در عین حال از فعالان بخش خصوصی و مدیران اتاق بازرگانی اردبیل برای حضور در نمایشگاه شهر ولسکی ولگاگراد که در آینده نزدیک برگزار می شود دعوت کرد . 
وی همچنین با بیان اینکه ما به کیفیت بالا و رعایت استانداردهای لازم در کالاهای تولید شده در ایران به خوبی آگاه هستیم افزود : بطور یقین روسیه و به خصوص استان ولگاگراد می تواند بازار مناسبی برای کالاهای تولیدی استان اردبیل باشد. 
سانی اف ادامه داد : به منظور ایجاد و گسترش همکاری های اقتصادی بین دو استان ، اتاق بازرگانی جدیدی در ولگاگراد گشایش یافته و آماده هرگونه برقراری روابط تجاری و اقتصادی با استان اردبیل هستیم. 
مدیرکل امور اقتصادی استانداری اردبیل نیز در این نشست گفت : اردبیل به عنوان یکی از استان های دارای تنوع آب و هوایی و طبیعی کم نظیر ظرفیت و قابلیت های فراوانی را برای همکاری اقتصادی با کشور روسیه و استان ولگاگراد دارد. 
ارژنگ عزیزی افزود: در چند سال گذشته نمایندگان بخش خصوصی و دولت در این استان گام های ارزرنده ای را در ارتباط با برقراری روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای حوزه قفقاز و به خصوص روسیه انجام داده اند. 
وی از سفر اخیر هیات اقتصادی اردبیل به روسیه و منطقه قفقاز به ریاست استاندار اردبیل به عنوان یکی از این اقدام ها یاد و ابراز امیدواری کرد که این سفرها و به ویژه سفر معاون اتاق بازرگانی ولگاگراد به اردبیل زمینه برقراری و گسترش بیش از پیش همکاری های بین طرفین را فراهم نماید. 
معاون اتاق بازرگانی اردبیل نیز در این نشست گفت: ولگاگراد در شمال آستاراخان روسیه از مناطق بسیار بکر برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف و به خصوص دامداری و کشاورزی محسوب می شود. 
بهروز پورسلیمان افزود : در بازدیدی که از منطقه داشته و با شناختی که از مدیران و مسوولان ذیربط آن استان یافته ایم به فعالان اقتصادی اردبیل اطمینان می دهم که ولگاگراد می تواند یکی از مقاصد ارزشمند برای سرمایه گذاران این استان باشد. 
او از فعالان اقتصادی استان اردبیل برای انجام سفر اقتصادی به ولگاگراد روسیه با مساعدت و همراهی اتاق بازرگانی اردبیل پس از عید نوروز پیش رو دعوت کرد و گفت: قرار است به مناسبت روز اردبیل نمایشگاهی از کالاها و محصول های تولیدی این استان در شهر ولگاگراد برگزار شود. 
وی همچنین از توافق برای اعلام خواهرخواندگی دو شهر اردبیل و ولگاگراد خبر داد و خاطرنشان کرد : تفاهم نامه این کار روز سه شنبه همین هفته در تهران امضاء و با طی مراحل قانونی انتظار می رود که حداکثر تا دو ماه آینده به نتیجه قطعی برسد. 
به گزارش خبرنگار ایرنا در این نشست چند نفر از تولیدکنندگان ؛ صادرکنندگان و فعالان اقتصادی استان اردبیل مسایل و پیشنهادهای خود را در ارتباط با آمد و رفت به کشور روسیه ، انتقال ارز ، حمل و نقل و نظایر آن مطرح و با معاونان اتاق بازرگانی اردبیل و شهر ولگاگراد روسیه در میان گذاشتند. 
استان اردبیل با داشتن 380 کیلومتر مرز مشترک با کشورهای حوزه قفقاز و روسیه از مزیت های منحصر به فرد برای سرمایه گذاری های خارجی و نیز برقراری روابط تجاری و اقتصادی با این کشورها برخوردار می باشد.