صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم مطرح کرد:

ضرورت بومی‌سازی دستورالعمل مدیریت بحران در اماکن مسکونی

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم گفت: فرو ریختن ساختمان پلاسکو و ریزش....
دیواره مترو قم موجب اهمیت بیش از پیش موضوع آمادگی نیروهای امداد و نجات شده است و می‌بایست این موضوع در جلسات آتی مورد بررسی و آسیب‌شناسی قرار گیرد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قم، در چهارمین نشست کارگروه تخصصی مخاطرات زلزله و لغزش‌های لایه‌های زمین، ابنیه، ساختمان و شهرسازی، حسن صبوری بیان کرد: بافت فرسوده اطراف حرم مطهر حضرت معصومه (س) در زمان بروز زلزله به شدت آسیب‌پذیر است.
رئیس کارگروه تخصصی زلزله و لغزش‌های لایه‌های زمین، ابنیه، ساختمان و شهرسازی و مدیرکل راه و شهرسازی استان قم ضمن بیان این که صرفاً ارسال اخطار و مکاتبه با مالکان بافت‌های فرسوده کافی نیست، توضیح داد: در این زمینه می‌بایست با استفاده از تسهیلات بانکی نسبت به اصلاح و ترمیم سازه‌های فرسوده و قدیمی اقدامات لازم صورت گیرد.
در ادامه جلسه محسن اروجی مدیرکل سازمان مدیریت بحران استان از لزوم ارتقای دانش مدیریت بحران در استان گفت و اعلام کرد: این اداره کل آمادگی حمایت از پایان‌نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی و مهندسی با موضوع مدیریت بحران را دارد و از این امر استقبال خواهد کرد.
محمد عباسی فرد رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل اداره کل راه و شهرسازی استان قم نیز ضمن اشاره به این که آواربرداری تخصصی و مهندسی شده موجب کاهش تلفات احتمالی می‌شود، اضافه کرد: در خصوص حادثه مترو قم اتاق مدیریت بحران شکل گرفته است و تا مشخص شدن زوایای مختلف این حادثه بررسی‌ها ادامه خواهد داشت.
وی ضمن اشاره به افزایش تعداد ساختمان‌های بلندمرتبه در سال‌های اخیر نسبت به کم‌توجهی به مباحث مدیریت بحران در ساخت‌وساز آن‌ها انتقاد کرد و گفت: کمک‌رسانی و امداد و نجات به ساکنان این نوع ساختمان‌های بلندمرتبه در حالت عادی و غیر بحرانی بسیار دشوار است و در صورت بروز حوادث غیرمترقبه شاهد تلفات انسانی فجیعی خواهیم بود.
محمد عباسی فرد تأکید کرد: دستورالعمل مدیریت بحران در اماکن مسکونی می‌بایست بومی‌سازی شده و در ساخت‌وساز ساختمان‌های بلندمرتبه تجهیزاتی مانند آسانسورهای بزرگ جهت حمل مصدومان، پله‌های فرار اضطراری و باز و عریض بودن ورودی مجتمع‌ها و ... پیش‌بینی گردد.
در ادامه دکتر محمد زارع از استادان برجسته زلزله‌شناسی کشور به بررسی حادثه پلاسکو پرداخت و اضافه کرد: در صورت بروز حادثه زلزله ساختمان‌های بسیاری در تهران استعداد فروریزی را دارند و این امر لزوم آمادگی هرچه بیشتر دستگاه‌های امداد و نجات را گوشزد می‌کند.
زارع در ادامه با اشاره به تخصص اعضای هیئت ویژه گزارش ملی حادثه پلاسکو از عدم حضور متخصصان مدیریت بحران، شهرسازی، رسانه و جغرافی اظهار تعجب کرد.
وی در پایان ضمن بیان این که از تعداد ۹۷۹ ساختمان بلندمرتبه شهر تهران حدود ۳۰ درصد آن در ناحیه مرکزی و بافت فرسوده قرار دارد خواستار استحکام سازی ساختمان‌ها و ابنیه‌ها در این نواحی شد.