صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

حیدر مستخدمین‌حسینی، اقتصاددان

الزامات رشد اقتصادی سازنده

درباره آخرین گزارش مرکز آمار ایران و اعلام نرخ تورم از سوی این مرکز باید گفت که رشد اقتصادی ای که اعلام شد‌ ناشی از تولید نفت بوده و این موضوع به خودی خود نمی‌تواند موجب افزایش رفاه در زندگی مردم شود
سرمقاله
و به‌محض بهبود شرایط بنگاه‌های اقتصادی و پرداخت بدهی‌ها به بانک‌ها و خروج از رکود، تورم افزایش خواهد یافت. 
در ادبیات اقتصادی مدلی وجود دارد که اگر رشد اقتصادی موجب افزایش رفاه اقتصادی مردم نشود کارایی ‌و اثری نخواهد داشت و موقتی خواهد بود. 
درباره اقتصاد ایران همیشه افزایش تولید نفت مطرح بوده، این در حالیست که تولید و صادرات نفت به خودی خود نمی‌تواند موجب افزایش رفاه در جامعه شود. ضمن اینکه رشد اقتصادی باید منجر به افزایش اشتغال در جامعه شود. این در حالیست که سال گذشته نرخ بیکاری ۱۰ درصد و برای امسال ۱۲ درصد اعلام شد. میزان رشد اقتصادی با نرخ بیکاری همخوانی ندارد و این رشد تنها در رابطه با تولید نفت بوده که تاسیسات آن هم در کشور موجود است. 
با توجه به شرایط اقتصادی موجود نفت استخراج و صادر می‌شود، بنابراین می‌بینیم که این روند تورمی به علت مسکوت ماندن فعالیت‌های اقتصادی است و رشد اقتصادی در کنار سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی هر دو منفی است و از سوی دیگر نرخ بیکاری هم اضافه شده است. نرخ رشد اقتصادی مفهوم سازنده‌ای در کشور ندارد و بحث مربوط به بیکاری که به عنوان معضل اصلی اعلام شده سنخیتی با رشد و توسعه اقتصادی نداشته و تمام توان کشور در این میان به حرکت درنیامده و تنها در یک بخش بوده است. 
در کل زمانی که سرمایه‌گذاری صورت نمی‌گیرد، سطح درآمد مردم پایین می‌آید که مردم را به سمت مصرف و بازار خریدهای جدید و نو نمی‌کشاند و عامل بازدارنده‌ای برای تورم می‌شود. همچنین درباره اینکه چرا افزایش نقدینگی در نرخ تورم تاثیری نداشته است، باید به این نکته اشاره شود که براساس آمار رسمی نقدینگی ۱۰۹۹ هزار میلیارد تومان اعلام شده که نسبت به مرداد ماه سال گذشته 29.2 درصد رشد داشته است. علت اصلی این است که ۵۰ درصد این نقدینگی در نظام بانکی قفل و محصور مانده و اقتصاد و خریدوفروش در حوزه مسکن راکد مانده و بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی که تسهیلاتی را از بانک‌ها دریافت کرده‌اند، نتوانستند این بدهی را به بانک‌ها بازگردانند. درباره بدهی دولت به بانک مرکزی اخیرا بانک مرکزی نامه‌ای نوشته که مجموعه این بدهی‌ها باعث قفل شدن منابع بانکی شده است.