صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» از دغدغه معیشتی بازنشستگان تامین اجتماعی گزارش می‌دهد

اصلاح حقوق بازنشستگان حداقل‌بگیر

حقوق وزارت کار برای بیشتر بازنشستگان در حد 900 هزار تومان است. این در حالیست که بسیاری از همین بازنشستگان به دلیل فراهم نبودن شرایط مناسب کاری...
گروه کار و کارآفرینی
به گزارش کسب و کار نمی‌توانند میزان سال‌های سابقه کاری خود را در سازمان تامین اجتماعی به حد مجاز برسانند و با حقوق‌هایی کمتر از 900 هزار تومان و در بعضی موارد کمتر از 400 هزار تومان روزگار می‌گذرانند. براساس آمارها 30 درصد از بازنشستگان قبل از سن 50 سالگی بازنشسته می‌شوند که عمدتا حداقل حقوق را دریافت می‌کنند. اگر بخواهیم به درصد حساب کنیم، در حال حاضر تعداد این افراد براساس آمارها بیش از 25 درصد است.البته هر سال درصدی به این مبالغ اضافه می‌شود که میانگین آن 20 درصد است اما به‌تبع آن هزینه زندگی نیز بالاتر می‌رود و بازنشستگان کماکان هر سال شاهد مشکلات تکراری معیشتی هستند.معاون امور اقتصادی صندوق بازنشستگی کشور در این رابطه گفت: قرار است اصلاحاتی در حقوق بازنشستگان انجام شود، چرا که 700 هزار بازنشسته با حقوق زیر 900 هزار تومان زندگی سختی در سن کهولت می‌گذرانند و سال قبل حقوق‌شان را به ۹۰۰ هزار تومان رساندیم. 
محمود شهشهانی‌پور گفت: در همه جای دنیا سبد درآمد بازنشستگی به هر نحوی تقویت می‌شود و آنها با پرداخت سهام زندگی‌شان بهبود می‌یابد. بنابراین پرداخت سهام در کشور ما موضوع جدیدی نیست و به جای اضافه حقوق سهم داده می‌شود. وی ادامه داد: در صندوق بازنشستگی پرداخت سهام به ویژه در پروژه‌هایی که مزیت کشور را موجب می‌شوند، دنبال می‌شود. شهشهانی‌پور در رابطه با افزایش حقوق بازنشستگان گفت: قرار است اصلاحاتی در حقوق این افراد انجام شود. سال گذشته مجموعه اقداماتی انجام شد، چرا که 700 هزار بازنشسته داشتیم که زیر 900 هزار تومان حقوق می‌گرفتند و زندگی سختی در چنین شرایطی داشتند، چرا که در سن کهولت بوده و نیاز به پرداخت هزینه‌های درمانی داشتند. معاون سرمایه‌گذاری و امور اقتصادی صندوق بازنشستگی کشور گفت: سال گذشته حداقل حقوق بازنشستگان را بالا بردیم و با بودجه محدودیکه داشتیم، به 900 هزار تومان رساندیم وحقوق افرادی را که 700 هزار تومان می‌گرفتند، کمی بیشتر از سایر سطوح اضافه کردیم.
 
افزایش درصدی سالانه حقوق‌ها کمکی نخواهد کرد
بیژن عبدی، کارشناس اقتصادی در این رابطه توضیح می‌دهد: به نظر نمی‌رسد با افزایش درصدی سالانه حقوق و مزایا مشکلات بازنشستگان برطرف شود. افزایش حقوق بازنشستگان نیز در حالیست که به دنبال آن هزینه‌های زندگی بالا می‌رود. در واقع این نوع افزایش به اصلاح واقعی حقوق بازنشستگان کمکی نخواهد کرد. اصلاح زمانی صورت می‌گیرد که به دنبال آن مشکل منابع مالی صندوق‌های تامین اجتماعی حل شود و از طرفی سقف درآمد درنظر گرفته برای بازنشستگان قدرت خرید آنها را بالا ببرد و متناسب با نرخ تورم باشد. 
 
خدمات رفاهی بیشتر شود
وی ادامه می‌دهد: اما اگر دولت خدمات رفاهی بیشتری به این قشر ارائه کند و دغدغه‌های برخی از آنها که حتی در این سن مشکل جا و مسکن دارند را حل کند، اندکی از گرفتاری‌های آنها کمتر خواهد شد اما در حال حاضر با وجود بالا رفتن خدمات درمانی بازنشستگان از بسیاری از امکانات رفاهی محروم هستند. البته خدمات درمانی هم آنطور که باید، به بازنشستگان ارائه نشده است. بسیاری از بیمارستان‌ها قادر به ارائه همه خدمات مورد نیاز به مراجعان و سالمندان نیستند. برای مثال برخی از بیماری‌های روانی مشمول بیمه نمی‌شوند و بازنشستگان باید از درآمد خود بابت آن هزینه کنند.به گفته وزیر کار، ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای ترمیم حقوق بازنشستگان در بودجه پیش‌بینی شده و قرار است امسال نیز به حقوق بازنشستگان به صورت پلکانی از ۱۲ تا ۲۰ درصد افزوده شود.در حال حاضر 50 درصد جمعیت کشور تحت‌پوشش سازمان تامین اجتماعی است. با این حال با وجودی که درصد بسیاری از این جمعیت نتوانسته‌اند بر مشکلات معیشتی خود غالب آیند، روز به روز بر تعداد بازنشستگان نیز افزوده می‌شود. برای مثال در سال جاری با وجود پیش‌بینی مسئولان بر بازنشستگی 40 هزار نفری، 56 هزار نفر بازنشسته شده‌اند.