چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» گزارش می‌دهد

اعتراض مردم به حجم‌خوری اینترنت

طی مدتی که از روی کار آمدن نسل سوم و چهارم ارتباطی می‌گذرد، تعداد کاربران اینترنت....
شایلی قرایی
موبایل به یک باره گسترش قابل توجهی پیدا کرده و ضریب نفوذ دسترسی از این شیوه به مراتب بیشتر از قبل شده است. 
به گزارش کسب و کار طی این مدت مشترکان تلفن همراه بارها و بارها گلایه‌هایی را درباره اتمام زودهنگام حجم بسته‌های اینترنتی خود مطرح کرده‌ بودند اما پیش از این مسئولان وزارت ارتباطات و شخص وزیر همواره از عملکرد اپراتورها در این زمینه دفاع کرده و اینگونه اعلام کردند که از سوی سازمان تنظیم مقررات این مساله قابل بررسی است و اگر مشترکان مشکلی در این خصوص دارند، می‌توانند موضوع را از سامانه ۱۹۵ پیگیری کنند. 
اما اینک در تازه‌ترین اظهارنظر در این خصوص  محمود واعظی مطلبی را روی شبکه‌های اجتماعی خود قرار داده و در قالب آن عنوان کرده: «با توجه به مطالبی که شما دوستان در پست‌های قبلی درباره وضعیت حجم اینترنت اپراتورها و نحوه محاسبه اعلام کردید، کمیته ویژه‌ای برای بررسی این موضوع تشکیل شده است، لطفا اطلاعات دقیق از مشکلات خود را به سامانه و شماره تلفن ۱۹۵ اعلام کنید.»
طی هفته‌های گذشته رئیس سازمان حمایت نیز اینگونه اعلام کرده بود که این سازمان درباره کم‌فروشی اینترنت و احتمال تقلب اپراتورهای تلفن همراه بررسی‌‌هایی انجام خواهد داد. البته پس از آن وزیر ارتباطات تاکید کرد که تنها مرجع رسیدگی به تخلفات اپراتورها، وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات به شمار می‌روند و این صحبت‌ها از جانب هر فردی که مطرح شده، بدون مطالعه صورت گرفته است. محمود واعظی همچنین عنوان کرد: تنها جایی که دسترسی دارد بررسی کند آیا اپراتورها کم‌فروشی می‌کنند یا خیر، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است و این سازمان حتی نرم‌افزاری برای بررسی در لحظه حجم مصرفی مشترکان طراحی کرده و برای استفاده کاربران روی سایت خود قرار داده است. 
واعظی ادامه داد: آنهایی که می‌گویند کم‌فروشی صورت می‌گیرد، باید به این نکته توجه داشته باشند که در گذشته مشترکان چند عکس یا مطلب مکتوب را دانلود می‌کردند و حجم اینترنت آنها برای مدت بیشتری دوام می‌آورد اما اکنون همین که سه تا چهار فایل ویدئویی دانلود می‌شود، چند برابر فایل‌های عکس و مکتوب حجم مصرف می‌شود. 
 
خرید بسته اینترنت تلفن همراه به سود مشترکان است
 داود زارعیان، سخنگوی شرکت مخابرات ایران
بسته‌های اینترنتی راهکاری تشویقی از سوی هر اپراتور است که برای مشترک خود در نظر می‌گیرد تا وی بتواند از تخفیف این بسته‌ها بهره‌مند شود. بنابراین خرید بسته اینترنت تلفن همراه به سود مشترکان است. خرید بسته‌های اینترنتی هر اپراتور به سود مشترک است زیرا اپراتورها هر «مگابایت» اینترنت این بسته‌ها را حتی پایین‌تر از 0.4 ریال مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات در نظر گرفته‌اند. 
مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات درباره کاهش تعرفه اینترنت آزاد است و اگر شهروندان از بسته‌های اینترنتی اپراتورها استفاده نکنند، باید قیمتی به مراتب بالاتر از بسته خریداری‌شده پرداخت کنند. ممکن است اپراتورها با کاهش قیمتی که در تعرفه رخ داده است، با تعدیل دوباره نرخ بسته‌ها، آنها را با نرخ‌های به مراتب کمتر عرضه کنند. 
 
نحوه سنجش کیفیت اینترنت تلفن همراه در سایت رگولاتوری طراحی شود
فرهاد عبدالهی، کارشناس فضای مجازی و اینترنت
با وجود نارضایتی مشترکان تلفن همراه از سرعت پایین نسل سوم، یکی از دلایل تمام‌شدن زودهنگام بسته‌های اینترنتی مشترکان سرعت نسل سوم تلفن همراه است. هرچند تا به امروز نسل سوم و چهارم در اکثر شهرها ایجاد شده اما همچنان مشترکان در برخی مناطق سرعت بالایی از اینترنت را دریافت نمی‌کنند و البته هر از چند گاهی اپراتورها با اختلال در آنتن‌دهی مواجه می‌شوند؛ موضوعی که مسئولان ارتباطات همچنان بر سرعت بالای اینترنت تاکید دارند و بسیاری از مشکلات دیگر مشترکان تلفن همراه از جمله اتمام زودهنگام بسته‌های اینترنتی را سرعت بالای نسل سوم و چهارم تلفن همراه عنوان می‌کنند. موضوع اتمام زودهنگام بسته‌های اینترنتی تلفن همراه چند وقتی است صدای مشترکان تلفن همراه را درآورده است، برخی مشترکان تلفن همراه درحالی که میزان استفاده‌شان با مدت مشابه قبل فرقی نکرده با اتمام بسته‌های اینترنتی خود مواجه می‌شوند. البته به گفته مسئولان بررسی سازمان تنظیم مقررات از ارائه خدمات اپراتورهای اینترنت و تلفن همراه نشان می‌دهد که نمونه‌هایی ازکم‌فروشی از سوی این شرکت‌ها وجود نداشته است. با وجود اظهارات مسئولان مبنی بر افزایش سرعت اینترنت، مشترکان تلفن همراه همچنان از سرعت اینترنت و اتمام زودهنگام بسته‌های خود ناراضی هستند. سازمان تنظیم مقررات مدتی پیش سامانه سنجش کیفیت اینترنت را راه‌اندازی کرده است اما درحالی که گفته‌شده در این سامانه مشترکان اپراتور تلفن همراه نیز می‌توانند از عدم کم‌فروشی اینترنت خود باخبر شوند اما هنوز نحوه سنجش کیفیت اینترنت تلفن همراه در این سامانه طراحی نشده است. همچنین با توجه به اینکه هنوز دلیل اتمام زودهنگام بسته‌های اینترنتی برای مشترکان قانع‌کننده نیست، بهتر است نحوه سنجش کیفیت اینترنت تلفن همراه مشترکان بر سامانه‌ای در سایت سازمان تنظیم مقررات هر چه زودتر طراحی شود تا مشترکان به نوع استفاده از اینترنت تلفن همراه خود باخبر شوند و اینگونه شاید تمام‌شدن زودهنگام بسته‌های اینترنتی تلفن همراه برای‌شان قانع‌کننده باشد. 
 
گلایه از اتمام زودتر از انتظار حجم بسته‌های اینترنت
امین ذاکری، کارشناس فروش پهنای باند
در حالی که بحث هزینه اینترنت در جهان به موضوع سرعت مربوط می‌شود، هنوز در ایران اینترنت‌های ثابت و همراه به صورت حجمی ارائه می‌شود. این موضوع باعث شده با وجود علاقه‌مندی، داده‌های ویدئویی به دلیل ترس از اتمام حجم اینترنت، کمتر در ایران پرطرفدار به نظر برسد. 
برخی مشترکان اینترنت موبایل می‌گویند در حالی که میزان مصرف اینترنت موبایل نسبت به قبل تغییر محسوسی نداشته اما حجم بسته‌های اینترنت آنها در زمان کوتاه‌تری به پایان می‌رسد. گلایه از اتمام زودتر از انتظار حجم بسته‌های اینترنت موضوع تازه‌ای نیست. این گلایه پیش‌تر در اینترنت ثابت (ADSL) مطرح بود و با ورود اینترنت پرسرعت نسل 3 و 4 موبایل توسط مشترکان موبایل نیز مطرح شد. این گلایه از سوی مشترکان تمامی اپراتورهای تلفن‌ همراه شنیده می‌شود و پاسخ مشترک مدیران اپراتورها تغییر سبک استفاده از اینترنت در نتیجه افزایش سرعت و اتصال و به‌روزرسانی ناخواسته برخی برنامه‌ها به اینترنت است. 
اما اخیرا بار دیگر گلایه از اتمام زودهنگام بسته‌های اینترنت موبایل بالا گرفته است. همچنان که پس از تغییر اخیر بسته‌های اینترنت برخی مشترکان این اپراتور که از بسته ماهانه یک گیگ 10هزار تومان استفاده می‌کردند، اعلام کردند در حالی که تغییر چندانی در مصرف‌شان ایجاد نشده اما بسته‌ها طی چند روز به پایان می‌رسند که با اتمام حجم روزانه امکان استفاده از یک گیگ حجم شبانه نیز از بین خواهد رفت. اتمام بسته‌های یک گیگی حتی به چندین نوبت در ماه نیز می‌رسد. همچنین برخی دیگر از مشترکان نسبت به اتمام حجم بسته‌های 2 گیگ نیز گلایه دارند. آنها می‌گویند حتی با کنترل میزان مصرف، بسته‌های 2 گیگ نیز به سرعت تمام می‌شوند و نیاز به تمدید طی ماه پیدا می‌کنند. 
این گلایه از سوی مشترکانی که مصرف اینترنت زیاد دارند، مطرح نشده زیرا مشترکان پرمصرف منطقی است که باید بسته‌های پرحجم‌تری متناسب با نیاز خود را انتخاب کنند. طرح این موضوع از سوی مشترکان کم‌مصرف است که شائبه اتمام زودتر از انتظار بسته‌های اینترنتی بدون مصرف واقعی را تقویت می‌کند. 
 
نگرانی مردم از حجم محتوای داخلی برطرف می‌شود
صادق عباسی‌شاهکوه،  معاون سازمان تنظیم مقررات رادیویی
به دنبال اجرای مصوبه ۲۳۷ کمیسیون تنظیم مقررات نگرانی مردم از حجم محتوای داخلی برطرف می‌شود. در تمام دنیا نیز سهمی برای حجم کف فعالیت‌های اینترنتی در نظر گرفته می‌شود که این رقم درباره سرویس‌های داخلی حدود دو برابر است، چرا که محتوای ویدئویی در دنیا از پرطرفدارترین محتویات وب است که حجم بسیاری را نیز به خود اختصاص می‌دهد. 
با اجرایی شدن این مصوبه تعرفه اینترنت آزاد موبایل و ADSL حدود ۲۰ درصد کاهش می‌‌یابد و امیدواریم به دنبال برنامه‌‌ریزی‌‌های صورت گرفته شاهد افزایش سهم بازار ICT به‌ویژه در حوزه ویدئو باشیم تا این حجم به ۸۰۰ درصد برسد. در فرایند کاهش قیمت‌‌ها نیز با توجه به سیاست‌های شبکه ملی اطلاعات تمام این فرایند به سمتی در حال حرکت است که ترافیک داخلی راحت‌تر در اختیار مصرف‌کننده نهایی قرار گیرد.