صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» گزارش می‌دهد

بازار خودرو جان گرفت

بازار خودرو این روزها بعد از مدت‌ها کسادی، رنگ رونق به خود گرفته است و فعالان....
مجتبی کاوه 
این بازار نیز بر این رونق مهر تایید می‌زنند. تحرک بازار خریدوفروش خودرو از دید فعالان بازار بیش از هر چیز مدیون مایوس شدن خریداران از ارزان‌شدن خودرو یا ورود خودروی جدید با قیمت زیر 40 میلیون تومان به بازار است.
به گزارش کسب و کار همگام با این تحول، ورود خودروهای مدل 96 به بازار در آخرین ماه سال 95 هم به اشتیاق کسانی که می‌خواهند خودروی قدیمی خود را کمی ارتقا دهند، دامن زده است. 
پراید 131، سلطان بلامنازع خریدوفروش 
یک فعال بازار خودرو با بیان اینکه ناامیدی مردم از ورود خودروی جدید با قیمت کمتر از 40 میلیون تومان به بازار، باعث رونق خریدوفروش انواع پراید و پژو و سمند شده است، به «کسب‌وکار» می‌گوید: رونق خریدوفروش خودروهای داخلی را می‌توان هم از افزایش مراجعه مردم به بنگاه‌های معاملات خودرو متوجه شد و هم از افزایش آگهی‌های درج شده در روزنامه همشهری. اگر مردم امیدوار بودند که احتمال ارزان شدن خودرو وجود دارد مطمئنا به بازار نمی‌آمدند و این اتفاقی بود که سال گذشته و سال قبل از آن افتاد، یعنی مردم تصور می‌کردند چون توافق برجام انجام شده خودرو ناگهان ارزان می‌شود و هر چقدر هم که مسئولان در این مورد اطلاع‌رسانی کردند، تاثیری بر باور مردم نداشت. محمد عبدی در پاسخ به این پرسش که بیشترین خودروهای مورد معامله چیست، گفت: انواع پراید و خصوصا پراید 131 بیشترین معامله را به خود اختصاص می‌دهد و قیمت این خودرو هم در مدل 96، 21 میلیون و 300 هزار تومان است. البته بازار پراید‌های دست دوم مدل‌های 95، 94، 93 و 92 هم داغ است، ولی از مدل 92 به قبل متقاضیان کمتر و کمتر می‌شوند. به گفته وی، با روند افزایش تولید خودرو در کشور می‌توان امیدوار بود که سرعت جایگزینی خودروهای فرسوده هم افزایش بیشتری پیدا کند. 
 
مدل‌های 96 بازار را گرم کردند
یکی دیگر از فعالان بازار خودرو درباره وضعیت این بازار به «کسب‌وکار» می‌گوید: با ورود مدل‌های 96 آن عده از مردم که خودرو را به مدل می‌خرند، یعنی می‌خواهند از مزیت قیمتی یک مدل بالاتر در هنگام فروش بهره ببرند، خرید خود را انجام می‌دهند و همین موضوع موجب رونق در بازار شده است. کمال رجبی با بیان اینکه خریدوفروش تا حدودی هم به دلیل نزدیک شدن ایام پایان سال است، افزود: با نزدیک شدن تعطیلات نوروزی مردم به دلیل مسافرت‌هایی که در پیش دارند، برای خرید و ارتقای مدل خودروی خود اشتیاق نشان می‌دهند. گرچه سال گذشته حتی شب عید هم بازار خودرو کساد بود و مثل هر سال شاهد رونق نسبی نبودیم. 
 
سال آینده رونق بازار خودرو بیشتر خواهد بود
دبیر انجمن خودروسازان هم بازار خودرو را نسبت به سال گذشته پررونق‌تر دانست و به «کسب‌وکار» گفت: مردم انتظار دارند خودروهای جدید وارد بازار شود اما تقریبا برای مردم مسجل شده که خودروی باکیفیت با قیمت نازل نمی‌تواند در کشور تولید شود. احمد نعمت‌بخش با بیان اینکه خودروسازان نسبت به سنوات گذشته با تاخیر کمتر تعهدات و پیش‌فروش‌های خود را محقق کردند، گفت: بازار خودروی ما در سال آینده بازار بسیار متنوع‌تری خواهد بود و رونق بیشتری خواهد داشت چون امسال بیشتر زمان به مذاکره و عقد قراردادها با شرکای خارجی گذشت اما سال آینده می‌توان نتیجه این قراردادها را به صورت ملموس مشاهده کرد.