صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مجید رجبی‌معمار در نشستی مطرح کرد

انتقاد از بی‌توجهی شورای شهر به بودجه خانه هنرمندان

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران اظهار کرد: در یک‌ماه گذشته، در شورای شهر....
بحث بودجه‌ی کمکی مطرح شد و من بسیار متعجبم که پرداخت این مبلغ ناچیز برای آن‌ها سخت است و اظهار ناراحتی می‌کنند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، نشست رسانه‌ای مجید رجبی‌معمار - مدیرعامل خانه هنرمندان ایران و رئیس تماشاخانه ایرانشهر - اول اسفندماه با ارائه گزارشی از فعالیت‌های خانه هنرمندان و تماشاخانه ایرانشهر برگزار شد.
رجبی‌معمار در این نشست اظهار کرد: خانه هنرمندان محل ارتباط‌ گیری و تضارب افکار و تعاملات بین جوامع و اصناف مختلف هنری کشور است. از حدود ۱۸ سال قبل که این مرکز با همت تعدادی از پیشکسوتان اهل هنر پایه‌گذاری شد و شکل گرفت، انجمن‌ها و خانه‌های هنری را همراهی کرده است. امروز ۱۲ خانه و انجمن هنری کشور عضو شورای عالی خانه هنرمندان هستند. به‌دلیل این‌که این خانه به همه هنرمندان متعلق است، باید اعتدالی در زمینه تقسیم ظرفیت آن وجود داشته باشد. البته گله‌مندی‌هایی هم از سوی برخی هنرمندان تئاتر و تجسمی بوده، اما ما این قول را به انجمن‌های هنری تخصصی و خانه‌های هنری داده‌ایم که تمام ظرفیت و امکانات را اول در اختیار آن‌ها قرار دهیم. در سال ۱۳۹۵ هیچ درخواستی وجود نداشته که از طرف خانه هنرمندان اجابت نشده باشد.
او ادامه داد: اولویت خانه هنرمندان برنامه‌های انجمن‌های هنری و خانه‌های هنر است، بعد معاونت هنری و پژوهشی و بعد از آن، درخواست‌هایی که هنرمندان از بیرون دارند، مورد توجه قرار می‌گیرد. با صداقت و اطمینان می‌گویم که خانه هنرمندان به این سمت حرکت کرده و می‌تواند این شعار را بدهد که برای همه هنرمندان ایران است. برنامه سال ۱۳۹۶ را در روزهای آینده به همه انجمن‌های هنری اعلام می‌کنیم و سهم هر حوزه تخصصی و هنری از امکانات و ظرفیت‌های این مرکز هنری مشخص می‌شود.
مدیرعامل خانه هنرمندان ایران همچنین بیان کرد: این خانه، مرکزی است که شاید مانند آن را نداشته باشیم. علاوه بر سه سالن جدی و مطرح تئاتر، هشت گالری در این خانه فعالیت می‌کنند و هیچ روزی از سال نبوده که در سه سالن شهناز، ناصری و امیرخانی چند رخداد مهم فرهنگی، هنری، نشست خبری، رونمایی، نمایش فیلم و ... نداشته باشیم. خانه هنرمندان یکی از مقاصد گردشگرانی است که به تهران وارد می‌شوند. آن‌ها در حضور اول‌شان به‌خاطر فضای سوء تبلیغی که در خارج از کشور وجود دارد، بسیار تعجب می‌کنند.
رجبی‌معمار ادامه داد: مهرماه امسال گروه ارکستر و کُر خانه هنرمندان با هدایت و رهبری محمد سریر فعالیت خود را آغاز کرد. این گروه در جشنواره موسیقی فجر و جشن خانه موسیقی هم برنامه داشت. در تلاش هستیم که خود را در سختی‌هایی که جامعه هنری با آن روبه‌رو است و یکی از آن‌ها مشکل بودجه است، سهیم کنیم.
او همچنین گفت: سال‌ها قرار بود که یک شورای تجسمی در خانه هنرمندان شکل بگیرد و این اتفاق در سال ۹۵ رخ داد. هنرمندان صاحب نامی در رشته‌های مختلف تجسمی عضو این شورا هستند و هیچ فعالیت هنری در حوزه تجسمی در گالری‌های خانه به‌نمایش درنمی‌آید، مگر این‌که در شورای هنری مورد بررسی قرار گیرد.
رجبی‌معمار درباره برپایی نمایشگاه‌های هنری نیز اظهار کرد: خانه هنرمندان با درخواست‌های فراوانی از سوی هنرمندان تهرانی و شهرستانی روبه‌رو است؛ اما بسیاری از نمایشگاه‌ها، جنبه‌های هنری لازم را برای برگزاری در خانه هنرمندان ندارند. یکی از انتقادهای پیشکسوتان هنر این بوده که تراز هنری خانه باید حفظ شود و خانه هنرمندان جایی نیست که در آن، کارهای آماتور به‌نمایش درآید. ما بضاعت محدودمان را باید در اختیار هنرمندان برجسته، بخصوص در حوزه تجسمی قرار دهیم.
او ادامه داد: از ابتدای امسال، ۸۰ نمایشگاه در گالری‌های خانه هنرمندان برپا شده که بخشی از آن‌ها متعلق به انجمن‌های هنری بوده است. ما در حال حاضر در آستانه برگزاری بزرگ‌ترین رخداد نمایشگاهی عکس سال، یعنی «جشن تصویر سال» هستیم. تمام ظرفیت‌های خانه هنرمندان به‌مدت ۲۰ روز در اختیار این رویداد خواهد بود. همچنین ۹۰ برنامه‌ی ویژه مربوط به فیلم و نقد و تحلیل آن نیز داشته‌ایم. موضوع «هنر و تجربه» هم در سالن استاد ناصری دنبال شده است. همچنین ۲۷ نشست و رخداد مهم هنری را برگزار کرده‌ایم. پخش تمام آثار عباس کیارستمی به‌مناسبت درگذشت او در قالب یک هفته فیلم در تیرماه امسال، یکی دیگر از برنامه‌های ما بود. در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی هم خانه هنرمندان خود را مسئول می‌داند. ما امسال ۱۵ نشست تخصص در موضوع کتاب داشتیم که شش نشست با عنوان «یکشنبه‌های هنر» برگزار شد و ۹ نشست هم به نقد و بررسی کتاب‌های هنر معاصر می‌پرداخت.
رجبی‌معمار به مراسم تکریم هنرمندان درگذشته‌ی سال ۹۵ اشاره کرد و گفت:‌ یکی از برنامه‌های پیش روی ما برگزاری مراسم تجلیل و تکریم هنرمندان درگذشته‌ی امسال است که با عنوان «آیین چراغ، خاموشی نیست» ۱۸ اسفندماه برگزار می‌شود. ۹۴ هنرمند در این مراسم مورد تکریم قرار می‌گیرند که ۲۷ نفر از آن‌ها از فعالان حوزه موسیقی هستند. تمام اطلاعات این هنرمندان از منابع مختلف استخراج شده و ما می‌توانیم آن‌ها را در اختیار رسانه‌ها قرار دهیم. همچنین مجوز دو مجله برای خانه هنرمندان گرفته شده که یکی از آن‌ها به‌صورت دو ماهنامه با عنوان «شیوه» منتشر می‌شود و شماره اول آن به زنده‌یاد کیارستمی پرداخته است. یک فصل‌نامه هم داریم که در زمان مناسب منتشر می‌شود.
مدیرعامل خانه هنرمندان در بخش دیگری از سخنانش، با بیان این‌که تمام خدمات این مرکز هنری به انجمن‌ها و خانه‌های هنری به‌صورت رایگان انجام می‌شود، گفت: متقاضیان برای برپایی برنامه‌ها نه‌تنها هزینه‌ای پرداخت نکرده‌اند، بلکه بعضا به آن‌ها کمک هم شده است. ما افتخار می‌کنیم که میزبان رویداد «تصویر سال» در خانه هنرمندان هستیم و هیچ پولی هم دریافت نمی‌کنیم.
او تاکید کرد: برای تأمین بودجه و امکانات خانه هنرمندان باید فکری شود. در سال ۹۴، ۲۶ نمایش در تماشاخانه ایرانشهر اجرا شد و در مجموع، ۶۸۷ اجرا روی صحنه رفت و با مخاطب ۸۳ هزار نفری، حدود ۱۶ میلیارد ریال درآمد داشت. در سال ۹۵ تا پیش از برگزاری جشنواره فجر ۳۰ نمایش در تماشاخانه داشتیم و در مجموع، ۸۲۲ اجرا داشتیم که با ۱۰۸ هزار مخاطب حدود ۲۹ میلیارد ریال درآمد داشت. ۲۰ درصد از سهم فروش تماشاخانه برای خانه هنرمندان بود و ما امسال این ۲۰ درصد را دریافت نکردیم و کل درآمد حاصل‌شده، به هنرمندان واگذار شد. در شورای تئاتر اصرار بر این بود که ما از درآمد چندصد میلیونی‌مان بگذریم و من هم گمان کردم، بهتر است این پول بین گروه‌های تئاتری تقسیم شود. حتی این فشار روی ما بود که این ۲۰ درصد را دوباره برقرار کنیم، اما نگرش ما این است که همچنان از این ۲۰ درصد چیزی دریافت نکنیم.
وی همچنین بیان کرد: ما با مشکلاتی برای تأمین هزینه تماشاخانه روبه‌رو هستیم. تنها بودجه ما آن چیزی است که در شورای شهر تهران مصوب شده است. در یک‌ماه گذشته، بحث بودجه‌ی کمکی در شورای شهر مطرح شد و آن‌ها گله کردند که خانه هنرمندان چرا نباید خودش درآمدزایی داشته باشد. قرار بود به خانه تئاتر ۱۰۰ میلیون تومان اختصاص بدهند که تا امروز فقط ۲۴ میلیون آن داده شده است. برای پرداخت چنین مبلغ ناچیزی اظهار ناراحتی می‌کنند، در حالی که کل این پول برای ساخت یک فیلم سینمایی هم کافی نیست. البته من از مدیریت شهری تهران و آقای قالیباف - شهردار - تشکر می‌کنم که از هیچ کمکی مضایقه نکرده‌اند. امیدوارم اکنون که در فصل بودجه قرار داریم، به این موضوع توجه شود، چون انجمن‌های هنری از کجا باید حمایت شوند. بسیاری از آن‌ها در تأمین هزینه‌های جاری خود مشکل دارند.
رجبی‌معمار درباره سهم خانه هنرمندان از نمایشگاه‌های تجسمی نیز توضیح داد: ما برای هر نمایشگاه تجسمی، یک قرارداد داریم که از محل فروش، درصدی را به خانه اختصاص دهند. البته بسیاری از نمایشگاه‌ها، فروش چشمگیری نداشتند و غالبا ما همان درصد خودمان را هم از آن‌ها نگرفتیم. کل پولی که در یک سال از این طریق به ما رسیده به ۲۰ میلیون تومان هم نمی‌رسد.
او با بیان این‌که گاهی خسارت‌هایی هم به خانه هنرمندان وارد می‌شود که ما هزینه آن را دریافت می‌کنیم، چون جزو اموال عمومی و متعلق به همه جامعه هنری است، تصریح کرد: ما نمی‌خواهیم به مسائل و زدوبندهای برخی بازارهای خرید و فروش آثار هنری وارد شویم. پیشنهادهایی در این سال‌ها در این زمینه مطرح بوده، اما تناسبی با خانه هنرمندان نداشته و خانه باید محفوظ و سالم بماند. در حال حاضر درآمدهای خانه هنرمندان از محل رستوران‌ها و اجاره آن‌ها و بودجه‌ای که شورای شهر تصویب کرده است، تأمین می‌شود.
رجبی‌معمار ادامه داد: سال گذشته شهرداری یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بودجه کمکی در نظر گرفت که آن هم مورد اعتراض شورای شهر واقع شد. سهم کمک وزارت ارشاد به خانه هنرمندان هم ۱۱۰ میلیون تومان در سال ۹۴ بود و امسال هم با همه پیگیری‌ها فقط ۱۰۰ میلیون تومان دریافت کرده‌ایم. این در حالی است که انجمن‌های هنری و خانه‌های هنر از حمایت جدی برخوردار نبوده‌اند. امیدوارم در همین فاصله تا پایان سال، گشایش‌هایی در بودجه‌های معوق وزارت ارشاد صورت بگیرد و وزارت ارشاد فکری جدی برای کمک به انجمن‌ها بکند.
مدیرعامل خانه هنرمندان ایران همچنین به لزوم توجه به برقراری نظام صنفی هنر و هنرمندان اشاره و اضافه کرد:‌ یکی از اهداف خانه هنرمندان این است که هنر و هنرمندان نظام صنفی داشته باشند. این مطالبه در اوایل امسال وقتی علی جنتی وزیر ارشاد بود، مطرح شد و ماده واحده‌ای را به دولت پیشنهاد کردیم تا در مجلس هم به تصویب برسد. وزیر جدید ارشاد هم در نشست‌هایی که داشته، این مسئله را مطرح کرده و امیدوارم این امر تحقق پیدا کند. خانه هنرمندان وظیفه خود می‌داند از کمیسیون فرهنگی مجلس در این زمینه تشکر کند و امیدواریم با پیگیری، این قانون زودتر به تصویب برسد.