صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

در سلسله نشست‌های چهارباغ اندیشه عنوان شد

خشکی زاینده‌رود، عظیم‌ترین بحران اصفهان

به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد، خشکی زاینده‌رود یکی از عظیم‌ترین بحران‌های اصفهان است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط عمومی کانون مردم نهاد شهرسازان و معماران خلاق، در ادامه سلسله نشست‌های چهارباغ اندیشه و به‌منظور بررسی بحران‌های هویتی در فضاهای  شهری اصفهان نشستی با حضور عضو هیئت‌علمی گروه شهرسازی دانشگاه آزاد نجف‌آباد و جمعی از علاقه‌مندان به این مباحث معماری و شهرسازی در خانه هنرمندان اصفهان برگزار شد.
شیرین طغیانی، ضمن اشاره به بحران هویت به‌عنوان یکی از مسائل مهم جهان بشر اظهار کرد: سال‌های آینده در کنارجنگ بر سرآب، باید شاهد جنگ هویتی باشیم چراکه جامعه‌ای در معرفی هویت ممتاز خود به جهانیان موفق است که بتواند فرهنگ، تمدن و نوع پوشش خود را به‌خوبی نشان دهد.
وی یکی از مشکلات در مباحث علمی را نگاه سیاسی به موضوعات دانست و افزود: به نظر من شهر ساز باید سیاست‌گذار باشد نه سیاست زده.
عضو هیئت‌علمی گروه شهرسازی دانشگاه آزاد نجف‌آباد از خشکی زاینده‌رود و دریاچه ارومیه به‌عنوان یکی از عظیم‌ترین بحران‌های اصفهان و کشور یاد و تأکید کرد: این بحران‌ها مربوط به‌کل کشور و تاریخ ایران و نگاه فردی به آنها اشتباه است چراکه تمام مراتب بحران‌های اجتماعی، انسانی، فرهنگی و کالبدی با آنها مرتبط هستند.
طغیانی تصریح کرد: مفهوم هویت تعلق، پویایی، دوری از رکود، ثبات شخصیت، تمایز و تشابه است.
وی بحران هویت را مربوط به زمانی دانست که موقع صحبت از مباحث معماری و شهرسازی با مراجعه به گذشته در پی بازگویی آن هستیم چراکه از خودمان چیزی نداریم و تکرار مداوم یک موضوع باعث رکود می‌شود.
طغیانی گفت: در جهان امروز با سه موضوع جهانی‌شدن، جریان فناوری اطلاعات و مهم‌تر از همه با «جهانی‌سازی» روبرو هستیم.
وی بیان کرد: اگر یک مکان تلاقی فرم، عملکرد و معنا باشد هویت مکان یعنی محل تلاقی فرم، عملکرد و معنا که در طول زمان و در ارتباط با انسان است.
وی معتقد است که اگر زمان و انسان را از مکان جدا کنیم عملاً هویت مکان را گرفته‌ایم و زمانی از اتفاقات موجود در شهر به‌عنوان بحران یاد می‌کنیم که یا زمان آن صحیح نیست یا انسان را در نظر نگرفته‌ایم.
عضوهیئت‌علمی گروه شهرسازی دانشگاه آزاد نجف‌آباد مراتب هویتی شهر را هویت دینی، فرهنگی، کالبدی، تاریخی، عملکردی، انسانی و طبیعی دانست و افزود: جدا کردن ابعاد هویتی علمی نیست.
طغیانی با بیان اینکه مکان غیرقابل قابل‌شناسایی و بدون معنای خاص دچاربحران هویت می‌شود گفت: عوامل درونی بحران چون عوامل فرهنگی، تاریخی و جهان‌بینی وعوامل بیرونی مثل عوامل معاصر و تاریخی باعث بحران هویتی می‌شود که اشرافی شدن نماهای ساختمانی و فروشگاه‌ها به دلیل غلبه دیدگاه‌های مادی است.
عضو هیئت‌ علمی گروه شهرسازی دانشگاه آزاد نجف‌آباد تأکید کرد: بحران هویت فرهنگی شامل عوامل کلان و جزئی می‌شود و تغییر سیما و منظر شهرها بدون تناسب با سبک‌های بومی از مشخصه‌های بحران هویت فرهنگی در سطح کلان است.
طغیانی از بحران کالبدی به‌عنوان مهم‌ترین بحران یاد کرد و افزود: تسلط بافت شطرنجی یکسان بر همه شهرها از مصادیق این بحران است.
وی از دلایل این امر به تسلط بی‌چون‌ وچرای اتومبیل، تغییر طرح‌های هادی و تفضیلی و تغییر تفکر حاکم برساخت و ساز به‌ویژه مسکن اشاره کرد.
عضو هیئت‌ علمی گروه شهرسازی دانشگاه آزاد نجف‌آباد افزود: در بحران هویت تاریخی با دو موضوع نگاه نوستالژیک و بی‌ارزش شدن تاریخ مواجه هستیم.