صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

"کسب و کار" از سمینار موسس شرکت بین المللی Pichak گزارش می‌دهد:

تیم کاردان، الفبای موفقیت

«استارت آپ» چند سالی می شود که در ایران رونق پیدا کرده است....
برگزاری رویداد های مختلف و گردهمایی های متعدد در طول سال های گذشته کمک کرده تا همزمان با دیگر کشور ها، کاربران ایرانی نیز در تب و تاب استارت آپ راه انداختن قرار بگیرند.
به گزارش کسب و کار نیوز، این روز ها بحث های بسیاری در رابطه با چگونگی راه اندازی یک استارت آپ موفق در بین عموم مردم  صورت می گیرد و کاربران بسیاری رؤیاهای خود را در راه اندازی استارت آپی متفاوت جستجو می کنند.

در همین راستا هفته گذشته مراسم سخنرانی « حمید رضازاده » موسس و مدیرعامل شرکت بین المللی Pichak  در دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه شریف برگزار شد. 
وی در مورد راه اندازی استارتاپ بین المللی اش گفت:  " در اواخر سال 2010 میلادی، کسب و کار خود را در زمینه تولید نرم افزار با سرمایه کم و در حدود 4 میلیون تومان و البته به همراه عزم قوی و بدون هر گونه حمایت ، به طور زمینی آغاز کردیم. 
در آن زمان استارتاپ واژه ای ناشناخته بود و عموم افراد به هنگام راه اندازی کسب و کار این تصور را داشتند که باید پروژه محور باشند و با گرفتن پروژه از شرکت های مختلف، درآمد کسب کنند؛ ایده کاری ما از این جهت منحصر بفرد بود . در ادامه آن حدود دو سال طول کشید تا سرمایه گذار جذب کنیم . 
در حال حاضر Pichak، در بازارهای جهانی به سرعت در حال توسعه است . برخی از محصولات ما، مانند Recordium در کانال های رسانه ای مختلفی چون گاردین مورد استفاده قرار گرفته است یا coolkey در فروشگاه نرم افزارهای اپل، رتبه یک داشته است ، حتی بالاتر از برنامه های فیسبوک و توییتر.
ما یک تیم 30 نفره هستیم که معتقد هستیم همه چیز در Pichak امکان پذیر است." 
این کارآفرین جهت راه اندازی کسب و کار به نکات زیر اشاره کرد: " همه افراد بهنگام راه اندازی کسب و کار خود، ایده ای در ذهن دارند و از آن ایده برای حل مشکل استفاده می کنند. این طرز تفکر اشتباهی است زیرا این خطا وجود دارد که ممکن است بتوان مشکل را به روش ساده حل کرد، پیچیده اش کنیم؛ در واقع بجای قضاوت ایده، بازار و دیگر مسائل اول خود مشکل را قضاوت کنید و متوجه شوید که ماهیت آن چیست و دربردارنده کدام نیاز است و سپس آنرا حل کنید. بنابراین باید از خود مشکل به ایده برسیم ."
وی ادامه داد:  تکنیک حل مساله در اینجا مهم است و مشکلی را شناسایی کنید که دو ویژگی زیر را داشته باشد:
مشکل واقعا وجود داشته باشد و مشکل اکثر افراد، باشد.
به گفته رضازاده استارتاپها به دو صورت رخ می دهد :  "ارگانیک مانند فیسبوک که در ابتدا از هاروارد شروع کرد و جنبه تفریحی و غیرتجاری داشت و به طور اتفاقی شکل گرفت و بعد ها به شکل امروزی توسعه پیدا کرده است.  اتفاقی بودن ، در اینجا به معنی شروع کار بدون برنامه ریزی دقیق است؛ تحت وب وغیر ارگانیک که موسس خود را درگیر مشکل می کند تا بدین شکل نیاز را به طور صحیح بشناسد تا بهترین راه حل را از طریق محصول یا خدمت جدید ارائه دهد."
این موسس استارتاپ به موارد مهمتری اشاره کرد که فرد باید قبل از داشتن دغدغه سرمایه گذار به آن توجه کند: "   کار را با تیم خیلی کوچک شروع کنید و در مسیر صحیح کسب و کار حرکت کنید.  اشتباه بزرگی که اغلب استارتاپها می کنند این است که زمان جذب سرمایه، فورا تیم خود را بزرگ می کنند ؛ که ما موقع جذب سرمایه این اشتباه را نکردیم و سرمایه به این طریق صرف نکردیم. چگونگی تعامل با سرمایه گذار را یاد بگیرید و اینکه در چه مرحله ای سراغ سرمایه گذار بروید، سعی کنید کار خود را به صورت ساده نشان دهید . 
رضازاده  ادامه داد: رمز موفقیت ما این بود که نسبت به رقبای خود، کار کمتری انجام می دادیم. نرم افزار ما تنها یک کار را انجام میداد در حالی که محصول قوی ترین رقبای ما، چندین کار چون تغییر شکل ، طرح، پس زمینه و اجرای انیمیشن و موسیقی حین کار بود. این به ما کمک کرد که نیاز کاربر را واقعی تر بشناسیم و در ادامه  کار خود را توسعه دهیم."
رضازاده در پایان به مفهوم « انگاره خارپشتی» اشاره کرد و گفت:" انگاره خارپشتی به مفهومی است که در آن کسب و کار تلاش می کند بهترین باشد و در مسیر و راه خود بتواند به سوی جلو حرکت کند. این مفهوم دارای سه جزء می باشد : کاری را انجام دهید که واقعا عاشقش باشید، کاری که دوست دارید انجام دهید ابتدا نگاه کید که توانمندی لازم برای انجام آن داشته باشید، بازار بزرگی داشته باشد "
مراسم با اهدای لوح تشکر به رضازاده خاتمه یافت.