صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» بررسی می کند

سود و زیان یک استیضاح

امروز عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی برای دومین بار در دوره وزارت خود به بهارستان می‌رود تا پاسخگوی استیضاح تعدادی از نمایندگان مجلس باشد.
مجتبی کاوه
امروز عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی برای دومین بار در دوره وزارت خود به بهارستان می‌رود تا پاسخگوی استیضاح تعدادی از نمایندگان مجلس باشد. محورهای این استیضاح را با تعدادی از کارشناسان حوزه راه و مسکن و حمل‌ونقل مورد بررسی قرار دادیم و جمع‌بندی نهایی این بود که این استیضاح حتی اگر مبنای کارشناسی داشته باشد، در مقطع زمانی کنونی سرانجام مطلوبی برای حوزه‌های تحت مسئولیت وی نخواهد داشت. 
عملکرد آخوندی در جاده‌ها با امکاناتی که داشت، قابل قبول است
یک کارشناس راه‌سازی با بیان اینکه استیضاح وزیر راه و شهرسازی مبنای کارشناسی دقیقی ندارد، به «کسب‌وکار» گفت: اگر به بندهای این استیضاح توجه کنید، می‌بینید که کلی‌گویی‌هایی در آن وجود دارد که می‌توان بابت آنها هر مسئولی را از گذشته تا امروز سرزنش کرد. خدایار خاشع افزود: برای مثال مشکلاتی که زمینه نواقص جاده‌ها وجود دارد، اگر دستاویزی برای استیضاح باشد، باید گفت برخی نمایندگان با فشارهایی که به وزیر وارد می‌کنند، خواستار پیگیری طرح‌های جاده‌سازی در حوزه خود می‌شوند بدون اینکه مبنای کارشناسی آن جاده‌ها را مدنظر داشته باشند و بدون اینکه توجه کنند ساخت جاده‌های جدید بودجه اصلاح و نگهداری همین جاده‌های موجود را می‌بلعد. رئیس انجمن سرمایه‌گذاران در آزادراه‌ها عملکرد آخوندی در وزارت راه و شهرسازی را خالی از اشکال ندانست اما در عین حال تاکید کرد: با توجه به منابع محدودی که در این دوره در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار داشت، به اعتقاد من عملکرد آخوندی در حوزه جاده‌سازی قابل قبول است. وی تصریح کرد: منابع خوبی که در سال‌های گذشته در اختیار برخی وزرا بود و انحصارا در مسکن مهر هزینه شد، در اختیار آخوندی نبود و ضمنا نگاه ایشان به حوزه جاده، انجام کارهای ساختاری بود که به نظر من باوجود کاهش قابل توجه منابع، عملکردشان مناسب بود. 
ثبات قیمت مسکن و اجاره‌بها؛ دستاورد مسکنی آخوندی
یک کارشناس مسکن نیز استیضاح آخوندی را دارای شائبه‌های سیاسی و زمینه‌های احساسی دانست و در این‌باره به «کسب‌وکار» گفت: استیضاح وزیر راه و شهرسازی برای کم‌کاری درباره مسکن مهر موضوعیت ندارد چون عملکرد ایشان در این حوزه با وجودی که به مسکن مهر اعتقادی نداشتند و منابع لازم برای تکمیل این پروژه‌ها هم در اختیارشان نبود و همکاری بین‌دستگاهی هم که برای تامین زیرساخت‌ها با مشکلات عدیده مواجه بود، قابل دفاع است. دکتر منصور غیبی افزود: آخوندی در کارنامه خود یک ویژگی مثبت دارد و آن این است که برنامه‌های ایشان تورم را در بخش مسکن مهار کرده است و با افزایش تدریجی تسهیلات خرید قیمت خانه گران نشد و حتی حباب قیمت تا حدودی تخلیه شد. در بازار اجاره هم در این چهار سال شاهد بی‌سروسامانی و افزایش غیرمترقبه اجاره‌ها نبودیم. وی اظهار کرد: راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری مسکن و روش‌های تامین مالی جدید برای مسکن و تاکید بر بازگشت مسیر خانه‌دار شدن مردم از محل پس‌انداز از دیگر اقدامات ایشان بود و به اعتقاد من آخوندی می‌توانست برخی اقدامات ظاهری هم در حوزه مسکن انجام دهد که صدای منتقدان را ساکت کند ولی وی اعتقادی به دخالت دولت در ساخت مسکن نداشت و بر رای خود به‌درستی پافشاری کرد چراکه دولتی کردن پروژه‌های مسکن نتیجه‌ای جز جهش قیمت‌ها در این حوزه نداشته است. 
برکناری آخوندی به مصلحت نیست
مسعود مهاجر، کارشناس حمل‌ونقل معتقد است استیضاح باید سرانجامی داشته باشد و مقصودی برای آن تعریف شود اما در این استیضاح چنین چیزی نمی‌بینیم. وی در این‌باره به «کسب‌وکار» گفت: انتقادات بسیاری به عملکرد آقای آخوندی در مقام وزیر راه دارم و به‌کرات آنها را در رسانه‌های داخلی و خارجی مطرح کرده‌ام اما اگر در این مقطع زمانی ایشان را برکنار کنیم، چه سودی برای حوزه حمل‌ونقل و راه خواهد داشت؟ وی با اشاره به حوادث جاده‌ای گفت: سیر کاهش حوادث جاده‌ای در دوره ایشان تقریبا مناسب بوده و درباره حوادث ریلی هم به باور من اگر ایشان در همان مقطع خودشان به احترام قربانیان و خانواده‌های داغدار استعفا می‌کرد، اقدام شایسته‌ای بود اما اکنون برکناری ایشان جز اینکه در این چندماه پایانی دولت حوزه راه و شهرسازی دچار سردرگمی شود، نتیجه دیگری نخواهد داشت. وی در پایان با بیان اینکه برکناری آخوندی را مصلحت نمی‌دانم، خاطرنشان کرد: آخوندی آغاز‌کننده نوسازی ناوگان هوایی بود که در تاریخ 30 ساله اخیر بی‌سابقه است و به اعتقاد من این موضوع همیشه در کارنامه ایشان به‌عنوان یک گام بسیار مثبت خواهد بود.