صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

به نقل از پایگاه خبری ورلد نوکلیر

ارتقاء همکاری هسته‌ای آژانس و اتحادیه اروپا

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) و اتحادیه اروپا در نشستی در بروکسل توافق کرده‌اند تا همکاری خود را در زمینه انرژی هسته‌ای از جمله فناوری هسته‌ای ارتقاء دهند.
 به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از  ایسنا به نقل از پایگاه خبری ورلد نوکلیر، پنجمین نشست سالانه مشترک میان مقامات اتحادیه اروپا و آژانس، ۱۶ فوریه در محل کمیسیون اتحادیه اروپا (EC) در بروکسل برگزار شد. این نشست به ریاست کرنل فروتا ، هماهنگ کننده ارشد آژانس و مارکو جیاکومینی معاون مدیر اجرای امور حقوق بشر بین‌المللی و چند جانبه کمیسیون اروپا برگزار شد.
این نشست زمینه تبادل نظرات در حوزه ارتقاء همکاری ایمنی هسته‌ای ، امنیت هسته‌ای، پادمان‌ها ، توسعه پایدار، ابداع و تحقیقات انرژی هسته‌ای وفناوری هسته‌ای را فراهم کرد.
همچنین در مورد تقویت همکاری منطقه‌ای در این جلسه گفت‌وگوهایی انجام شد. آژانس و کمیسیون اروپا در بیانیه ای مشترک اعلام کردند که ایمنی هسته‌ای یک اولویت کلیدی است که کانون همکاری های دو طرف خواهد بود.
کمیسیون اروپا تاکید کرد که مسائلی همچون مهر و مومی راکتورها و مدیریت نگه داری پسماندهای رادیو اکتیو به توجه بیشتری نیاز دارد.
گفت‌وگوهای دیگر نیز با محوریت حمایت کمیسیون اروپا از فعالیت های آژانس در زمینه های امنیت هسته‌ای ارتقاء‌امنیت مواد رادیواکتیو و هسته‌ای و نیز حمایت از ساخت بانک اورانیوم غنی شده با درصد پایین در قزاقستان انجام شد. در حاشیه این نشست، توافقنامه هایی در مورد همکاری در حوزه فناوری هسته‌ای برای توسعه پایدار از سوی آلدومالاواسی، معاون مدیر کل آژانس و ولادیمیر سوشا مدیر کل مرکز تحقیقات مشترک کمیسیون اروپا به امضا رسید.
مارکو جیاکومینی گفت: اتحادیه اروپا همچنین اهمیت بالایی برای مسئولیت‌های تاثیرگذار آژانس در زمینه عدم اشاعه ، انرژی هسته‌ای ، امنیت هسته‌ای  و همکاری در زمینه فناروی هسته‌ای قائل است.
وی افزود: حمایت سیاسی قاطع کشورهای عضو اتحادیه اروپا از آژانس همراه با حمایت مالی و تکنیکی نیز خواهد بود.