صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

سفر روحانی به عمان و کویت؛

سرآغاز فصلی نوین در روابط ایران و شورای همکاری خلیج فارس

رئیس جمهوری کشورمان هفته گذشته به دعوت پادشاه عمان و امیر کویت به این کشورها سفر کرد
رئیس جمهوری کشورمان هفته گذشته به دعوت پادشاه عمان و امیر کویت به این کشورها سفر کرد و پس از رایزنی و گفت وگو با مقام های عالی کشورهای مذکور پیرامون مناسبات دو جانبه و موضوعات مشترک، بر اهمیت روابط نزدیک و محترمانه ایران و کشورهای شورای همکاری های خلیج فارس تاکید کرد.
سفر روحانی به عمان و کویت؛  سرآغاز فصلی نوین در روابط ایران و شورای همکاری خلیج فارس
رئیس جمهوری کشورمان در سفر یک روزه به دو کشور عمان و کویت در زمینه تقویت روابط دو جانبه با سران این کشورها دیدار و مذاکره کرد و بر توسعه روزافزون مناسبات منطقه ای تاکید کرد.
در حالی که دکتر روحانی همواره رویکرد سیاست جمهوری اسلامی ایران را حسن همجواری با همسایگان و تثبیت امنیت خلیج فارس دانسته است، ناظران منطقه ای این سفر را سرآغاز دوران جدیدی از روابط ایران و شورای همکاری خلیج فارس دانسته اند.
قائم مقام وزیر خارجه کویت ضمن استقبال از نتایج سفر حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران به کویت، این سفر را پایه گذار و بسترساز شرایط مناسب برای انجام گفت وگوها میان ایران و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس دانست و به صراحت تاکید کرد که در پیام اخیر شیخ صباح الاحمد امیر کویت به دکتر روحانی نیز به این موضوع اشاره شد.
در این میان، وجود اشتراکات فرهنگی، تاریخی و دینی میان ایران و کشورهای شورای همکاری های خلیج فارس می تواند به عنوان بستری پویا و سازنده مورد توجه جدی همه کشورهای اسلامی قرار گیرد تا با بهره گیری از آنها و در چارچوب خواست و اراده دولت-ملت ها، توسعه و پیشرفت همه جانبه منطقه به طور کامل محقق شود.
در حالی که منطقه خاورمیانه امروز با چالش های متعددی مواجه است و آتش تروریسم در منطقه همچنان شعله ور است، سفر اخیر رئیس جمهوری ایران به عمان و کویت نشان از اراده مشترک تهران، کویت و مسقط برای توسعه روابط دوستانه و محترمانه و نیز مهیا نمودن بستری منطقه ای برای مقابله با پدیده شوم تروریسم و مقابله با مداخله جویی های دشمنان مشترک است.
سفر دکتر روحانی به دو کشور عمان و کویت در شرایط حساس کنونی می تواند به عنوان ایجادکننده یک ساز وکار جمعی با مشارکت ایران و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس برای تحقق منافع مشترک و تامین صلح، ثبات و امنیت منطقه مورد توجه جدی قرار گیرد.
تاکید بر اهمیت راهبردی همکاری های ایران و شورای همکاری خلیج فارس در حالی است که رئیس جمهوری اسلامی ایران ضمن استقبال از پیام دریافتی از سوی شورای همکاری خلیج فارس تاکید کرده که جمهوری اسلامی ایران اهمیت ویژه ای برای شورای همکاری خلیج فارس قائل است و همکاری های مشترک جهت تضمین امنیت منطقه ای، امری مهم تلقی می شود.
در این میان، بهره گیری از ظرفیت های سیاسی و اقتصادی مشترک، همگرایی بیشتر در مواضع فرامنطقه ای و بین المللی، تامین کامل صلح، ثبات و امنیت منطقه و نیز رشد و شکوفایی کشورهای اسلامی از جمله عللی است که اهمیت همکاری های راهبردی ایران و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را دوچندان کرده است.
واقعیت موجود به روشنی گویای آن است که تنها راه مقابله با تهدیدات مشترک، همفکری و همکاری دیپلماتیک در چارچوب احترام متقابل و روابط دوستانه میان کشورهای منطقه است و این مهم، جز از مسیر گفت وگو و تداوم همکاری های نزدیک و مستمر، محقق نخواهد شد.
به هر روی، سفر موفقیت آمیز و پرثمر رئیس جمهوری اسلامی ایران به دو کشور عمان و کویت، نشان از روابط دوستانه و صمیمی میان ایران و این دو کشور و پیام آور خواست و اراده دولت و ملت ایران برای تداوم همکاری های روزافزون با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس مبتنی بر احترام متقابل و روابط دوستانه، است.