صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

همزمان با سایر استان های گرمسیر کشور

مرحله دوم واکسیناسیون فلج اطفال در سیستان وبلوچستان آغازشد

مرحله دوم واکسیناسیون 492 هزار کودک زیر پنج سال سیستان و بلوچستان علیه بیماری فلج اطفال از امروز /شنبه/ همزمان با سایر استان های گرمسیر کشور آغاز شد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا, طرح واکسیناسیون فلج اطفال در سیستان و بلوچستان به سبب همسایگی با 2 کشور افغانستان و پاکستان که همچنان در معرض بیماری های گوناگون مسری قرار دارند، همواره مورد توجه مسئولان بهداشتی درمانی کشور است و به همین سبب با وجودی که در چند سال گذشته هیچ موردی از بیماری فلج اطفال در میان کودکان ایرانی این استان مشاهده نشده این طرح هر سال در 2 مرحله اجرا می شود.
فلج اطفال (poliomyelitis)، نوعی بیماری حاد ویروسی است که دستگاه گوارش و در بعضی مواقع دستگاه عصبی مرکزی را درگیر می کند و از طریق تماس مستقیم فرد با فرد یا از طریق تماس با خلط آلوده دهان یا بینی بیمار و یا از طریق تماس با مدفوع آلوده منتقل می شود.
این ویروس از طریق دهان یا بینی وارد بدن می شود و در حلق و مجرای گوارشی تکثیر و از طریق خون و مایع لنف در تمام بدن پخش می شود.
از زمان ورود ویروس به بدن تا بروز علائم بیماری، پنج تا 35 روز و به طور میانگین هفت تا 14 روز طول می کشد، این ویروس به سرعت در روده گسترش پیدا کرده و به سیستم اعصاب حمله می کند و در عرض چند ساعت منجر به فلج و معلولیت می شود و تب، خستگی، سردرد، استفراغ، سفتی گردن و بدن درد از مهمترین علایم این بیماری است و هیچ درمانی برای این عارضه وجود ندارد و فقط می توان با واکسن از وقوع آن پیشگیری کرد.
رئیس مرکز بهداشت سیستان و بلوچستان و معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: طرح واکسیناسیون فلج اطفال همانند سال های قبل امسال نیز در مرحله نخست از 24 تا 29 دی ماه اجرا شد و مرحله دوم نیز از امروز تا چهارم اسفند آغاز شد.
دکتر سید مهدی طباطبایی افزود: این طرح همزمان با دانشگاههای مناطق گرمسیر شامل خوزستان، آبادان، بهبهان، دزفول، شوشتر، بوشهر، هرمزگان، فارس، فسا، جهرم، لارستان، کرمان، بم، جیرفت و خراسان جنوبی در دانشگاههای علوم پزشکی زاهدان، زابل و ایرانشهر به اجرا در آمده است.
وی تصریح کرد: در مرحله دوم این طرح 492 هزار کودک ایرانی و غیر ایرانی در سراسر سیستان و بلوچستان همانند مرحله نخست زیر پوشش قرار خواهند گرفت.
وی با بیان اینکه این طرح به صورت اکتیو و خانه به خانه انجام می شود ادامه داد: 2 هزار و 900 تیم 2 نفره کار خوراندن قطره فلج اطفال به کودکان زیر پنج سال سیستان و بلوچستان را بر عهده دارند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: جلوگیری از شیوع بیماری های واگیردار از جمله فلج اطفال در سیستان و بلوچستان به سبب همسایگی با 2کشور افغانستان و پاکستان که همچنان در معرض بروز این گونه بیماری ها قرار دارند، همواره اولویت مسئولان بهداشتی درمانی کشور است.
طباطبایی افزود: با وجود اینکه از سال 79 هیچ موردی از بیماری فلج اطفال در میان کودکان ایرانی استان مشاهده نشده است، اما طرح واکسیناسیون برای ایمن سازی اطفال تا ریشه کنی کامل این بیماری اجرا خواهد شد.
استان سیستان و بلوچستان در حوزه بهداشت و درمان به سه بخش تقسیم شده که شهرستانهای شمالی شامل زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی زابل و شهرستانهای زاهدان، میرجاوه، خاش، سراوان، سیب و سوران، مهرستان، چابهار و کنارک زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و شهرستانهای ایرانشهر، سرباز، نیکشهر، دلگان، فنوج و قصرقند زیر پوشش دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر قرار دارند.
این استان افزون بر 1100 کیلومتر مرز زمینی با 2 کشور افغانستان و پاکستان دارد.