صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

حزب کارگر نیوزیلند:

اکنون فرصت احیاء مجدد مناسبات اقتصادی با ایران وجود دارد

سخنگوی توسعه اقتصادی حزب کارگر نیوزیلند خواستار توسعه همکاری های کشورش با ایران شد....
 و گفت که اکنون فرصت احیاء مجدد مناسبات با تهران وجود دارد.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از ایرنا، 'دیوید کلارک' عضو پارلمان و سخنگوی توسعه اقتصادی حزب کارگر نیوزیلند که سال گذشته میلادی به همراه هیات تجاری به ایران سفر کرد روز شنبه گفت که ایران با جمعیت بیش از 80 میلیون نفری در زمانی پنجمین شریک تجاری نیوزیلند بوده و این روابط کاهش یافته است، اما اکنون فرصت احیاء مناسبات اقتصادی وجود دارد.
وی گفت: اگر هر نوع مانع تجاری به وجود آید، نیوزیلند به منظور متنوع کردن بازار خود با شرکای تجاری جدید همکاری می کند.
به نوشته تارنمای 'آئومارو میل'، عضو پارلمان نیوزیلند از منطقه 'دوندین شمالی' که در خصوص سیاست های دولت 'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریکا و احتمال تاثیر آن بر اقتصاد دیگر کشورها سخن می گفت، تاکید کرد نباید صنعت کشاورزی 'اوتاگو شمالی' متحمل آسیب شود.
'اوتاگو شمالی' از نظر اقتصادی و اشتغال به طور عمده ای به صنایع مادر از جمله کشاورزی متکی است. 
'دیوید کلارک' گفت که شرکت 'فونترا' به سادگی به 13 درصد از تقاضای جهانی دسترسی دارد. نیوزیلند مسیر طولانی برای افزایش فرصت های بازار خود طی کرده، اما این بدین معناست که با کنار گذاشتن یک شریک تجاری سنتی، امکان رشد همچنان وجود دارد. 
شرکت نیوزیلندی 'فونترا' بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده شیر و محصولات لبنی جهان پیش از این آمادگی این شرکت را برای افزایش همکاری با ایران پس از اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و لغو تحریم های ناعادلانه علیه کشورمان اعلام کرده است.
'کلوین ویکهام' مدیر عامل 'فونترا' نیوزیلند از جمهوری اسلامی ایران به عنوان شریک کلیدی و با ارزش بازار کره 'فونترا' با فروش 150 میلیون دلار در سال های گذشته یاد کرد.
سخنگوی توسعه اقتصادی حزب کارگر نیوزیلند در ادامه با تاکید بر اینکه بازار صادرات این کشور باید متنوع شود، تصریح کرد: نیوزیلند پیش تر نیز با محدودیت های صادراتی مواجه شده و صادرکنندگان توان مطابقت با شرایط را دارند. 
عضو پارلمان نیوزیلند در پایان تصریح کرد: آنچه ضروری است تقویت تجارت با کشورهای خارجی است. 
پس از لغو تحریم ها علیه ایران، 'تد مک کلی' وزیر تجارت نیوزیلند آذر ماه امسال در صدر هیاتی به کشورمان سفر کرد و این نخستین هیات بلندپایه اقتصادی نیوزیلند بود که پس از برجام عازم تهران شد تا از ظرفیت های موجود جهت توسعه روابط دوجانبه استفاده کند.
آژانس اعتبار صادراتی نیوزیلند نیز ایران را در طرف های قرارداد خود گنجانده که بیانگر تعهد دولت نیوزیلند برای گسترش روابط با ایران است.
پیش بینی شده است حجم مبادلات تجاری ایران و نیوزیلند با رشد 5 برابری در آینده ای نزدیک به یک میلیارد دلار افزایش یابد.
تجارت بین ایران و نیوزیلند سال گذشته میلادی به بیش از 180 میلیون دلار رسید، در حالی که این رقم سال 2015 میلادی 90 میلیون دلار بود. حجم این روابط در سال 2014 حدود 163 میلیون دلار گزارش شده بود.