صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

نویسند شهیر و برنده جایزه ادبی نوبل تونی موریسون

اولین زن سیاهپوست آمریکایی که جایزه نوبل را دریافت کرده است

فردا سالروز تولد، نویسند شهیر و برنده جایزه ادبی نوبل، تونی موریسون است.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از هنرآنلاین، تونی موریسون نویسنده، فمینیست و استاد دانشگاه زن سیاهپوست آمریکایی و برنده جایزه ادبی نوبل۱۹۹۳، که آثارش به خاطر فضای حماسی، دیالوگ‌های زنده و تصویر کردن شخصیت‌های سیاهپوست آمریکایی مشهور است. او نخستین زنِ سیاهپوستی است که کرسی‌ای به نامِ خود در یکی از دانشگاه‌های بزرگ آمریکا (دانشگاه پرینستون) دارد. او اولین زن سیاهپوست آمریکایی است که جایزه نوبل را دریافت کرده است.
موریسون در 18 فوریه 1931 در لوراین (ایالت اهایو)متولد شد. او دومین فرزند از چهار فرزند خانواده بود که در خانواده‌ای سیاه پوست و از طبقه کارگر زندگی می‌کرد. خانواده‌ای مهاجر که برای فرار از مشکلات تبعیض نژادی جنوب آمریکا، به شمال رفتند. تونی موریسون، دوران کودکی‌اش را در میدوست گذراند. او به ادبیات علاقه بسیاری داشت؛ از جین آستن تا تولستوی. پدر موریسون، جرج وفورد، جوشکاری بود که علاقه زیادی به نقل داستان‌های عامیانه درخصوص سیاه پوستان و انتقال آن به نسل بعدی داشت. اولین رمان موریسون، با عنوان "آبی‌ترین چشم" در سال 1970 به چاپ رسید. او رمان نویسی را با کارهایی نظیر: "سولا" (1973) "آواهای سلیمان" (1977)، "کودک گریان" (1981)، "محبوب" (1987) و "بهشت" (1998) ادامه داد. این نویسنده با نوشتن "محبوب" جایزه پولیتز را از آن خود کرد.
او همچنین توانست در سال 1993 به عنوان برنده جایزه نوبل ادبی انتخاب شود. موریسون در آثارش وضعیت سیاه پوستان آمریکایی را در فرهنگی نژاد‌پرست و وضعیت زنان سیاه‌پوست آمریکایی را در جامعه‌ای مالامال از بی‌عدالتی نشان می‌دهد. وی علاوه بر مشخصه‌هایی چون ترسیم تبعیض نژادی، تبعیض جنسیتی و اختلاف طبقاتی، از مؤلفه‌هایی چون اسطوره و تخیل نیز در رمان‌هایش بهره می‌گیرد. موریسون به سرعت، هم از لحاظ نقد و هم از لحاظ قدرت خلاقیتش در خلق داستان و نوشتن دیالوگ‌ها و ترسیم کامل وضع سیاه‌پوستان آمریکایی، مورد توجه قرار گرفت. از آثار دیگر او می‌توان به تونی موریسون و سنت‌های آمریکایی (1998)، تونی موریسون و سخنرانی فمینیستی (1999)، داستان شناسی تونی موریسون (2001) و دایرة المعارف تونی موریسون (2003) اشاره کرد. موریسون در زمینه کودکان نیز آثاری نظیر "جعبه بزرگ" (1999) "شیر یا موش" (2003) و... از خود به جای گذاشته است.
از آثار این نویسنده است: "آبی‌ترین چشم" (رمان-۱۹۷۰)، "سولا" (رمان-۱۹۷۳)، "آواز سلیمان" (رمان-۱۹۷۷)، "بچه قیر" (رمان-۱۹۸۱)، "محبوب" (رمان-۱۹۸۷)، "جاز" (رمان-۱۹۹۲)، "بهشت" (رمان-۱۹۹۹)، "عشق" (رمان-۲۰۰۳)، "جعبه بزرگ" (کتاب کودک-۲۰۰۲)، "کتاب آدم‌های بدجنس" (کتاب موریسون همچنین اولین زن سیاهپوست امریکایی است که نوبل ادبیات را (در سال ۱۹۹۳ میلادی) به دست آورده است کودک-۲۰۰۲)، "اختیار دست کی است؟ شیر یا موش؟" (کتاب کودک-۲۰۰۳)، "اختیار دست کی است؟ مورچه یا آخوندک؟" (کتاب کودک-۲۰۰۳)، "اختیار دست کی است؟ توله سگ یا مار؟" (کتاب کودک-۲۰۰۴)، "اختیار دست کی است؟ آینه یا شیشه؟" (کتاب کودک-۲۰۰۷) و "امت خیالباف" (نمایشنامه-۱۹۸۶)
در ایران مترجمانی چون سهیل سمی، شهریار وقفی‌پور، کیومرث پارسای، گلرخ سعیدنیا، شیرین‌دخت دقیقیان و ساناز صحتی در ترجمه آثار این نویسنده کوشیده‌اند و تاکنون برخی از رمان‌های موریسون با نام‌هایی چون "جاز"، "محبوب"، "سولا"، "محبوب قیری" و "عشق" در ایران منتشر شده‌اند.