پس از گذشت بیست و چند روز از حادثه فروریختن پلاسکو اقدامات مناسبی...
شایلی قرایی
برای پلاسکوییها و حمایت از آنها صورت گرفته و هماکنون آنها در مجتمع تجاری نور که در ابتدا خودشان انتخاب کرده بودند، در حال استقرار هستند و به گفته رئیس اتاق اصناف، این کسبه برای حل مشکلات مالی و بانکی خود میتوانند به یکی از شعب قوه قضائیه تعیینشده مراجعه کنند و از طریق هیات ویژه حل اختلافات پیشبینیشده برای آنها، مشکلاتشان را حلوفصل کنند.
از سوی دیگر حمایتهای بسیاری نیز از پلاسکونشینان صورت گرفته که میتوان به تسهیلات وام ۳۰۰ میلیون تومانی کمبهره بلندمدت به گفته کسب و کار نیوز، با یک سال تنفس، بخشودگی مالیاتی و سود و جرایم دیرکرد اقساط بانکی و واگذاری واحدهای مجتمع تجاری نور به آنها اشاره کرد که چهار ماه نخست برایشان رایگان است و پس از آن نیز با قیمتی بسیار پایین و ماهانه ۴۵ هزار تومان به ازای هر مترمربع مغازه میتوانند در آنجا بمانند و در صورت تمایل میتوانند با تسهیلات و تخفیفهای ویژهای این واحدها را به صورت اجاره به شرط تملیک، خریداری کنند. با حادثه پلاسکو و سوختن پوشاک انبارشده تردیدهایی برای تامین پوشاک بازار شب عید به وجود آمد که به گفته مسئولان به هیچ عنوان کمبودی در بازار وجود ندارد و تولیدکنندگان برای فروش کالاهای خود با مشکل نیز مواجه هستند.
کمبودی در تامین پوشاک شب عید نیست
علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف ایران
در بخش پوشاک نهتنها کمبودی وجود ندارد، بلکه با انباشت تولید کالا در واحدهای تولیدی و صنفی مواجه هستیم. در صورت نیاز، برای واحدهای صنفی آسیبدیده ساختمان پلاسکو که اکنون در مجتمع نور مستقر شدهاند، در همان ساختمان (مجتمع نور) فروش فوقالعاده برقرار خواهیم کرد. نمایشگاه بهاره توسط اتاق اصناف برگزار میشود و اگرچه با برگزاری نمایشگاههای بهاره به دلیل اینکه معتقدیم هیچ کمبودی در کالاها ی مورد نیاز مردم مشاهده نمیشود، موافق نیستیم اما با توجه به اینکه برگزاری این نمایشگاهها توسط دولت ضروری اعلام شده ما نیز تابع نظر دولتیم.
براساس دستورالعمل وزیر صنعت به عنوان رئیس هیات عالی نظارت بر سازمان صنفی کشور و براساس تعامل بین اتاق اصناف ایران و وزارت کشور، نمایشگاه بهاره توسط اتاق اصناف برگزار میشود. اگر چه هیچ کمبودی در تامین کالاهای مختلف نداریم، اما با تشخیص دولت، نمایشگاههای بهاره برای تنظیم بازار شب عید برپا میشود.
در این ارتباط، از وزیر کشور درخواست کردهایم برای برگزاری نمایشگاههای فصلی، کارگروهی تشکیل و به همه شهرداران ابلاغ شود که هیچ نمایشگاهی در شهرها بدون مجوز اتاق اصناف ایران اجازه برپایی نداشته باشد.
واحدهای تولیدی مملو از جنس هستند و برای فروش با مشکل مواجهاند
محمدجواد صدقآمیز، رئیس مرکز پژوهشهای اتحادیه پوشاک تهران
پروسه جانمایی کسبه پلاسکو با نظارت نمایندگان کسبه پلاسکو، اتحادیه پوشاک و اتاق اصناف ظرف ۳ شبانهروز همراه با واگذاریهای موقت انجام شد و اکنون برخی واحدها فعالیت خود را شروع کردهاند. یکی از بهترین نمونههای مدیریت بحران توسط اتاق اصناف به نمایش گذاشته شد و معتقدیم که اتخاذ تصمیمهای درست برای کسبه پلاسکو از ایجاد جو روانی در بازار پوشاک جلوگیری کرد.
در همان ابتدای حادثه پلاسکو مطرح بود که بازار شب عید به خطر میافتد، به همین منظور در مرحله اول آن جو کنترل شد و اطلاعرسانی لازم در این خصوص صورت گرفت. مجموع اجناسی که میتوانست داخل پلاسکو باشد، حداکثر 150 میلیارد تومان بود، اما در بازار شب عید کشور گردش مالی بیش از 10 هزار میلیارد تومانی وجود دارد که گردش مالی موجود در پلاسکو نمیتواند باعث بر هم خوردن این بازار شود. جایگاه پلاسکو به عنوان بزرگترین توزیعکننده پوشاک مردانه مورد توجه است و باید در نظر داشت که 40 درصد خریدوفروش پوشاک کشور محدود به 1.5 ماه پایانی سال است. صنعت پوشاک در شرایط رکودی به سر میبرد بهطوری که تمام واحدهای تولیدی مملو از جنس هستند و برای فروش اجناس خود با مشکل مواجهاند، بنابراین باید اذعان داشت که مشکلی برای تامین پوشاک عید نداریم.
غالب کسبه حاضر در پلاسکو افراد توانمندی بودند و به راحتی میتوانستند بعد از حادثه جای دیگری مشغول شوند، اما اتحادیه اصناف تلاش کرد که از متفرق شدن این کسبه جلوگیری کند. پلاسکو جایگاه ویژهای در بخش پوشاک کشور داشت، بهطوری که 80 درصد پوشاک مردانه در تهران و 30 درصد پوشاک مردانه در کشور از این محل توزیع می شد. به همین منظور سعی شد تا 6000 کسبه پلاسکو فعالیتی در کنار هم در پاساژ نور داشته باشند. کسبه پلاسکو با توجه به اینکه بزرگترین پخشکننده پوشاک مردانه در کشور هستند، میتوانند در کنترل قیمت و ایجاد فضای رقابتی موثر باشند که با تداوم کار این مجموعه در محل جدید مشکلی برای بازار پوشاک نخواهیم داشت. در سال جاری پوشاک از رسته قیمتگذاری سازمان حمایت و برخورد تعزیراتی خارج شده و فضای رقابتی و عرضه و تقاضا در بخش پوشاک کشور تعیینکننده قیمتهاست و نیازی به کنترل وجود ندارد. باید در نظر داشت که پاساژ پلاسکو نقش تاثیرگذاری در ایجاد فضای رقابتی و کنترل قیمتها و ارتقای سطح کیفیت دارد. 5000 تولیدکننده در بخش پوشاک مردانه کشور وجود دارد و 2000 تولیدکننده پوشاک مردانه در تهران و 3000 تولیدکننده پوشاک مردانه در سایر استانها وجود دارد که وضعیت فروش و عرضه این تولیدکنندگان به پلاسکو وابسته بود و پلاسکو میتوانست واسطه ارتباط آنها با خردهفروشیها شود. صنعت پوشاک وضعیت خوبی ندارد و در صورتی که پلاسکو به عنوان مهمترین تولیدکننده پوشاک در کشور از بین میرفت و در محل جدیدی مستقر نمیشد، لطمات جبرانناپذیری به تولیدکنندگان داخلی وارد میشد.
با وجود اینکه اسناد و مدارک کسبه پلاسکو از بین رفت و خسارت زیادی به آنها وارد شد، اما با حفظ فعالیت آنها عمل حیاتی انجام شد. برای جلوگیری در اختلاط در فعالیتهای بعدی کسبه پلاسکو در شب اول حادثه تمام تلفنهای محل کسب آنها به شمارههای دیگر دایورت شد. گزینههای زیادی برای استقرار کسبه پلاسکو مطرح شد، اما تنها واحدی که 600 واحد خالی همزمان داشت تا بتوانیم کسبه پلاسکو را در آن استقرار دهیم، مجتمع نور تهران بود که این انتخاب با مشارکت و نظر شورای نمایندگان پاساژ پلاسکو انجام شد. پروسه جانمایی کسبه پلاسکو با نظارت نمایندگان کسبه پلاسکو، اتحادیه و اتاق اصناف ظرف 3 شبانهروز انجام شد. همچنین بهطور کامل توانستیم فرایند واگذاریهای موقت را انجام دهیم. برخی از کسبه اکنون کالاهای خود را به محل جدید بردهاند و برخی دیگر در حال دکور زدن هستند و در 2 تا 3 روز گذشته چند واحد فعالیت خود را شروع کردهاند.
متراژ مفید کسبه آسیبدیده پلاسکو در محل جدید کمتر است. پاساژ جدید نمیتواند کل متراژ موجود در پاساژ پلاسکو را تامین کند و متراژش کمتر است و باید اذعان کرد که امکان نداشت که همانند پلاسکو محل استقرار ایجاد کنیم. کمترین مطابقت برای جایگزینی کسبه در پاساژ جدید در طبقات همکف صورت گرفت زیرا شرایط محیطی دو پاساژ متفاوت بود و تعدادی از واحدها از مجتمع نور قبلا به دیگران واگذار شده بود، اما با این وجود سعی شد تا حد امکان مطابقت صورت گیرد.
موقعیت و متراژ کسبه پلاسکو در واحدهای پاساژ نور بر هم خورده است. سعی شد براساس متراژ، طبقه، موقعیت و قیمت سرقفلی کسبه جانماییهای دقیق صورت گیرد. در صورتی که کسبه تمایل داشته باشند امکان واگذاری قطعی سرقفلی واحدهای پاساژ نور وجود دارد، اما درباره سرقفلیهای گذشته افراد در پاساژ پلاسکو باید اشخاص و نهادهای مسئول پاسخگو باشند و رسیدگیهای لازم را انجام دهند، اما اتاق اصناف نیز پیگیریهای حقوقی لازم را در این خصوص انجام میدهد.
با وجود برخی اعتراضات درباره نحوه واگذاری واحدهای جدید در پاساژ نور تهران برای کسبهای که متراژ آنها خیلی کمتر از متراژ گذشته است، تلاش میکنیم مشکلات آنها را رفع کنیم و واحدهای جدیدی به آنها اختصاص دهیم، بهطوری که 27 مورد از این کسبه متراژی کمتر از 50 درصد خود دارند. 136 واحد از کسبه پلاسکو در محل جدید مساحتی بالغ بر صددرصد واحد قبلی یا بیشتر متراژ دارند. همچنین 104 مورد متراژی بالغ بر 85 تا صددرصد واحد قبلی، 74 مورد متراژی بالغ بر 75 تا 85 درصد متراژ قبلی و 80 مورد متراژی به اندازه 65 تا 75 درصد متراژ قبلی و 106 نفر واحدی به اندازه 50 تا 65 درصد متراژ قبلی خود در پاساژ نور متراژ دریافت کردهاند.
چین دمار از بازار ما درآورده است
رضا منادی، تولیدکننده پوشاک
با وضعیتی که داریم همهچیز گران شده؛ پارچه، بیمه کارگر، تعرفههای برق و... تولیدکننده مجبور است به دلیل اضافهشدن هزینههای جانبی دست به افزایش قیمت فروش پوشاک بزند.
امسال خیلی از خریداران معتمد بازار که از عمدهفروش خرید میکردند بهخاطر وضعیت اقتصادی دچار مشکل شدهاند و چک آنها برگشت خورده یا برای پرداخت بدهیهای خود فرصت خواستهاند که قطعا این مساله اعتبار آنها را در بازار دچار ریزش کرده است.
چین یکی از مهمترین مشکلات بازار پوشاک ماست. چین دمار از ما درآورده است. در این میان بزرگترین خدمتی که سران این کشور میتوانند به فعالان اقتصادی بکنند، این است که تمام محصولات چینی اعم از درجه یک و درجههای پایینتر را از بازار جمع کنند. نیازی نیست به تولیدکننده داخلی بودجه بدهند، همین که جلوی واردات جنس چینی را به کشور بگیرند، کافی است.
حجم کاری که از ترکیه وارد کشور میشود، بسیار کم است و کسانی که توان خرید آن را دارند تنها 5 درصد خریداران هستند، اما جنس چینی که وارد بازار میشود، هم تولیدکننده را بیچاره میکند و هم من عمدهفروش را مستاصل. فروشنده جزیی که از من جنس چینی میخرد، از هر صد جنس، ٢٠ عدد را به عنوان جنس زدهدار برمیگرداند و من نمیتوانم آن را به چین بازگردانم.
این در حالیست که جنس ایرانی در پوشاک کیفیت بالاتر، اما قیمت گرانتری دارد. مثلا شلواری که با پارچه مطهری سریدوزی میشود که کیفیت بسیار بالایی هم دارد، برای عمدهفروش هر شلوار ٨٠ هزار تومان فاکتور میشود و من آن را ٩٠ هزار تومان به فروشنده جزیی میفروشم و قاعدتا در بازار زیر ١٧٠هزار تومان یافت نمیشود.
به نظر میرسد همیشه بازار لباسهای زنانه و بچگانه داغتر باشد. در حال حاضر 90 درصد پوشاک تولید شده انبارشده و کسبه در انتظار فرصت برای فروش آن هستند.