صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» مصوبه تازه شورای پول و اعتبار را بررسی می‌کند

افزایش درآمد بانک‌ها از کارمزد

تکاپو برای افزایش سرمایه بانک‌ها ادامه دارد. به همین دلیل شورای پول و اعتبار ...
گروه بانک، بورس و بیمه 
اخیرا به بانک مرکزی ابلاغ کرده که افزایش درآمد بانک‌ها از طریق افزایش کارمزد را در دستور کار قرار دهد.
به گزارش کسب و کار نیوز، در تازه‌ترین دستور کار شورای پول و اعتبار بار دیگر موضوع دریافت کارمزد و افزایش سهم درآمدی آن در شبکه بانکی مطرح شده و اعضا از بانک مرکزی خواسته‌اند این چالش را مورد بررسی قرار داده و برای آن برنامه‌ای تدوین کند. ظاهرا قرار است بعد از برنامه‌ای که بانک مرکزی برای افزایش سهم درآمدی بانک‌ها از محل کارمزد خدمات بانکی ارائه می‌کند، این موضوع در دستورالعمل شورای پول و اعتبار قرار گیرد. 
با این حال برخی کارشناسان معتقدند کارمزد، نه‌تنها درآمد چندان بالایی را برای بانک‌ها تامین نمی‌کند، بلکه در قیاس با فعالیت سایر بانک‌های دنیا در حوزه خدمات الکترونیک درآمد حداقلی را برای بانک‌های ایرانی ایجاد می‌کند، به‌طوری که حتی برخی برآوردها تا یک پنجم درآمد کارمزد در حوزه بین‌الملل است. این موضوع البته یکی از چالش‌های فعلی نظام بانکی محسوب می‌شود که بارها از سوی مقامات ارشد بانک مرکزی مورد توجه قرار گرفته و حتی رئیس کل نیز به صراحت اعلام کرده است که بانک‌های ایرانی در حال حاضر به سمت درآمدزایی از محل سود تسهیلات پیش رفته و در رقابتی مخرب با یکدیگر، درآمد ناشی از کارمزد را حذف کردند. 
البته بنابر برخی تحلیل‌ها، این گفته سیف می‌تواند بر رقابت بانک‌ها بر عقب‌نشینی از دریافت کارمزد برای جذب مشتری و رضایت آن از محل عدم دریافت هزینه‌های خدمات بانکی تاکید داشته باشد، چرا که مشتریان بانک‌ها در ایران چندان تمایلی به پرداخت کارمزد ندارند. با این وجود لازم است بحث تامین درآمد کارکنان بانک‌ها را از طریق افزایش کارمزد در چند وجه مورد بررسی قرار دهیم؛ افزایش میزان کارمزد چه تاثیری بر وضعیت کنونی بانک‌ها از نظر درآمدی گذاشته و تا چه میزان به بهبود منابع مالی بانک‌ها کمک خواهد کرد؟ این اقدام با چه بازتابی از سوی مردم و شبکه بانکی مواجه خواهد شد؟ کاربرد آن در شرایط کنونی کشور ما و چرخه معیوب شبکه بانکی چیست؟ آیا این شیوه مشکلات سیستم بانکی را حل خواهد کرد؟
وحید شقاقی، استاد دانشگاه:
سودجویی برخی از موسسات بیشتر می‌شود
هدف شورای پول و اعتبار از این اقدام کمک به افزایش سرمایه بانک‌هاست، اما باید در واقع ببینیم این کار افزایش سرمایه بانک‌ها را در بر دارد یا خیر. ساختار فعلی بانک‌ها معیوب است و به نظر نمی‌رسد چنین اقداماتی به افزایش درآمد بانک‌ها کمک کند. حداقل این کار به درد شبکه بانکی کشور ما نخواهد خورد. برای مثال در بسیاری از کشورها این کار صورت می‌گیرد و بانک‌ها به واسطه آن خدمات بهتری به مردم ارائه می‌دهند، اما سیستم بانکی ما با چنین رویکردی ممکن است به سمت دیگری پیش برود. مثلا ممکن است برخی بانک‌ها مبالغ بیشتری بابت کارمزد از مردم دریافت کنند. از طرفی این شیوه با وجود بار مالی‌ای که برای آنها به همراه دارد، برای مردم خوشایند نیست. به نظر می‌رسد اگر چنین کاری قرار باشد انجام شود، اول باید بانک‌ها را از دخالت در نرخ‌های تعیین‌شده برای کارمزد برحذر داشت. دوما میزان آن طوری باشد که به مردم فشار مالی وارد نکند و سوما در شرایطی باشد که خدمات بانک‌ها نسبت به قبل بسیار بالاتر و باکیفیت‌تر باشد وگرنه در شرایط فعلی تنها زیان بانک‌ها و سودجویی برخی از موسسات را بیشتر خواهد کرد.