صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری تاکید کرد:

عزم ارشاد برای مبارزه با قاچاق کتاب

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز گذشته برای نخستین بار در برابر خبرنگاران قرار گرفت...
 تا در کنار اعلام سیاست‌‌های وزارتخانه متبوعش، به پرسش‌های اهالی رسانه درباره موضوعات گوناگون فرهنگی و هنری پاسخ دهد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از جام‌جم، سیدرضا صالحی‌امیری می‌گوید هرچند کمتر از صد روز از حضورش در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گذرد، وظیفه خود دانسته گزارشی از سیاست‌ها و عملکردهای این وزارتخانه به ملت ارائه کند.وزیر ارشاد در ابتدای این نشست با بیان این‌که جهتگیری و مسیر اصلی وزارتخانه‌اش مبتنی بر گفتمان فرهنگی دولت است، عنوان کرد: این گفتمان در تداوم گفتمان مقام معظم رهبری و مبتنی بر اعتدال فرهنگی است صالحی‌امیری عقلانیت فرهنگی، انسجام فرهنگی، تنوع و دیانت فرهنگی را چهار شاخص اعتدال برشمرد و با اشاره به سیاست‌هایش در وزارت ارشاد، افزود: حفظ ثبات و آرامش در حوزه فرهنگ یکی از محورهای سیاست‌ ما در این وزارتخانه است، چراکه معتقدیم در فضای مناقشه و جنجال نمی‌توان کار فرهنگی کرد.
او رفع دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب در حوزه فرهنگی را از سیاست‌های اصلی ارشاد خواند و ‌گفت: دولت و شخص رئیس‌جمهور وفادار به گفتمان فرهنگی حاکم بر نظام اسلامی، یعنی گفتمان انقلاب و رهبری است.
وزیر ارشاد با بیان این‌که ایران صرفا تهران نیست و بیش از 80 درصد جمعیت کشور در استان‌ها زندگی می‌کنند، به محرومیت استان‌ها از فرصت‌های فرهنگی اشاره کرد و عدالت فرهنگی را یکی دیگر از سیاست‌های ارشاد خواند.
کاهش سختگیری
صالحی‌امیری در مراسم اختتامیه جایزه کتاب سال از تلاش برای رفع مشکلات کتاب‌هایی گفت که پشت در ممیزی مانده‌اند.
او در پاسخ به این پرسش که آیا وزارت ارشاد قصد کاهش سختگیری‌ها در این زمینه را دارد، عنوان کرد: ما با هرگونه سختگیری نه‌تنها در حوزه کتاب بلکه در همه حوزه‌های فرهنگ و هنر مخالفیم. فرهنگ و هنر با روح انسان‌ها سر و کار دارد و برای رفع مشکلات این حوزه باید از در گفت‌وگو، تعامل و مذاکره وارد شد.
به گفته او، میزان اعمال نظارت برای حوزه کتاب، به کمترین میزان پس از انقلاب رسیده که دلیل عمده آن آشنایی اصحاب فکر و قلم با خطوط قرمز و خطوط زرد نظام است: اسلام، انقلاب، امام، رهبری، ایران و وحدت ملی جزو خطوط قرمز ما هستند. امسال بیش از 67 هزار مجوز برای کتاب‌ها صادر کرده‌ایم و تنها در مورد 56 عنوان کتاب اعمال نظارت شد که دارای محتوای تفرقه‌افکنی میان اقوام و مذاهب اسلامی و همچنین خشونت‌آمیز بودند.
صالحی‌امیری همچنین درباره اظهارنظرش مبنی بر کنار گذاشتن ده فیلم فمینیستی و دارای گرایش‌های خاص از جشنواره، این‌گونه توضیح داد: درباره حذف فیلم‌ها برداشت ناصحیح از صحبت‌های من شد. در پاسخ به فرمایش یکی از مراجع نظام که نسبت به ورود فیلم‌های فمینیستی دغدغه داشتند، تأکید کردم که در حوزه داوری و انتخاب اعمال شود. این به معنای مداخله در فرآیند داوری و انتخاب نیست. به طور کلی در سیاست‌های کلان نظام و ارشاد فیلم‌هایی که سبب ترویج خشونت، سیاه‌نمایی و خیانت در خانواده شوند، مورد تأیید نیستند.
نه، به جزم‌اندیشی و ولنگاری فرهنگی
وزیر ارشاد می‌گوید رفع دغدغه‌های فرهنگی رهبر معظم انقلاب از سیاست‌های اصلی وزارت ارشاد است، اما وزارتخانه‌ای که او بر مسندش نشسته، چه اقدامات عملی برای مقابله با ولنگاری فرهنگی به عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مقام معظم رهبری انجام داده است؟
صالحی‌امیری معتقد است؛ اکتفا به نصب بنر و برگزاری همایش به جای پرداختن به این دغدغه‌ها و یافتن راهکار مناسب برای رفع آنها، ظلم به بزرگان نظام این است.
او با بیان این‌که ما باید نسبت به دغدغه‌های مقام معظم رهبری، اقدامات عملی انجام دهیم و انجام هم خواهیم داد، گفت: گروهی در وزارت ارشاد مسئولیت پیگیری دغدغه‌های فرهنگی ایشان را برعهده دارند و تببین راه‌‌های عملی برای رفع دغدغه‌های ایشان را در دستور کار دارند. ما از ابتدا شعار «نه ولنگاری و نه جزم‌اندیشی» بلکه «اعتدال فرهنگی» را عنوان کردیم و معتقدیم به همان میزان که ولنگاری برای حوزه فرهنگ زیان‌آور است، جزم‌اندیشی هم زیان‌آور است.
تشکیل کمیته‌ای برای بررسی جشنواره فیلم
بسیاری از اهالی سینما نقدهایی به داوری‌های این دوره جشنواره فیلم وارد کردند. وزیر ارشاد در پاسخ به این‌که چرا این نقدها به کمیسیون فرهنگی کشیده شد، گفت: ما هر هفته با این کمیسیون جلسه داریم. جشنواره امسال به اعتقاد من خوب بود و حاشیه‌ها را کم کردیم، اما وقتی 175 فیلم وارد می‌شود و 33 سیمرغ گرفته می‌شود خودبه‌خود عده‌ای ناراضی هستند. تقاضای روشن وزارت ارشاد این است که همگان به سازوکار جشنواره که خود آن را انتخاب کردند، تن دهیم. داوران و اعضای هیات علمی انتخاب چهره شناخته‌شده‌ای هستند، اگر عزیزی نمی‌خواست فرآیند جشواره را بپذیرد، نباید از ابتدا شرکت می‌کرد. ما از ابتدا اعلام کردیم در این جشنواره این هیات مشخص این فرآیند انتخاب را دارد. فرآیند داوری را نیز اعلام کردیم و هرکسی که پذیرفت شرکت کرد، اما اگر در یک مسابقه‌ای یک نفر بازنده شود و مسیر را بعدا نپذیرد و بگوید نتیجه را قبول ندارم، پذیرفتنی نیست. با وجود این، صالحی‌امیری گفت: در ابلاغیه‌ای که به معاونت سینمایی داشتم اعلام کردم باید به نوعی شفاف‌سازی انجام دهیم و اکنون کمیته‌ای را تعیین کردم تا نقدها و حاشیه‌ها را بررسی کند؛ البته باید بگویم برخی از نقدها غیراخلاقی بود و عده‌ای تلاش کردند تا تشویش ایجاد کنند.
سازمان ملی برای توسعه فرهنگ قرآنی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی معتقد است؛ درحال حاضر دستگاه‌‌ها و نهادهای مختلفی در زمینه توسعه فرهنگ قرآنی فعالیت می‌کنند که نیازمند انسجام ساختاری در سطوح مدیریتی در رابطه با فعالیت‌های قرآنی هستیم.
به گفته صالحی‌امیری، باید یک سازمان ملی فرابخشی برای توسعه فرهنگ قرآنی در کشور ایجاد شود تا همه فعالیت‌های قرآنی در آن متمرکز شود.
او در پاسخ به این‌که وزارت ارشاد چه اقدامی در این خصوص انجام داده است به حمایت مستقیم معاونت قرآن و عترت این وزارتخانه از بیش از دو هزار کانون قرآنی در کشور و همچنین بحث بیمه خادمان قرآنی و برگزاری همایش تجلیل از خادمان قرآنی اشاره کرد که در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد.
چالش قاچاق کتاب
قاچاق کتاب درحال حاضر به اصلی‌ترین نگرانی اهالی نشر تبدیل شده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که جلسه‌ای با ریاست قوه قضاییه درباره قاچاق کتاب داشته و همچنین ایجاد شعبه رسیدگی به تخلفات کتاب توضیح داد: ما با قوه قضاییه و نیروی انتظامی جلساتی را در این‌باره برگزار کردیم و آنها نیز درباره برخورد با عوامل قاچاق در حوزه کتاب اعلام آمادگی کردند. خوشبختانه جلسات مشترک سه‌جانبه میان معاونت فرهنگی، نیروی انتظامی و دادستانی برای پیگیری تخلفات در حوزه جعل و چاپ‌های زیرزمینی به صورت جدی دنبال می‌شود و در روزهای گذشته با مواردی نیز برخورد شده است.
مشکل«رستاخیز» حل می‌شود
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین درباره آخرین وضعیت دو فیلم «رستاخیز» و «کاناپه» گفت: جلساتی که با حضور سه نفر از صاحب‌نامان این حوزه به همراه آقای درویش برگزار شده، به تفاهمات اولیه‌ای رسیده و نتیجه توسط خود آقای درویش اعلام می‌شود. او همچنین درباره فیلم «کاناپه» به کارگردانی کیانوش عیاری هم گفت: آقای عیاری از صاحب‌نامان سینمای ایران است و به مشاور عالی وزارتخانه و رئیس سازمان سینمایی اعلام کرده‌ام تا جلسه مستقلی با ایشان برای تصمیم‌گیری برگزار شود، اما با این حال عمده بحث مربوط به فیلم «کاناپه» فقهی است و باید بدون بحث‌های تبلیغی کار را در این‌باره دنبال کنیم.
معرفی رئیس کتابخانه ملی
صالحی‌امیری تا چندی پیش رئیس کتابخانه ملی بود، هرچند صحبت از آمدن احمد مسجدجامعی به کتابخانه ملی بود، اما با گذشت صد روز رئیس این کتابخانه همچنان معرفی نشده است. رئیس پیشین کتابخانه ملی دراین باره گفت: روز یکشنبه با رئیس‌جمهور دیداری داشتم و از ایشان خواهش کردم که در این خصوص تعیین تکلیف کنند و ایشان هم اعلام کردند که ظرف چند روز آینده رئیس جدید کتابخانه ملی را معرفی و منصوب خواهند کرد.
دیه شهدای منا؛ شرط ایران برای حج
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد مساله حج هم گفت: سیاست رسمی نظام، برگزاری حج با حفظ عزت، کرامت و امنیت زائران است و از این منظر در مذاکراتی که با دولت عربستان صورت گرفته، شرایط حداقلی ما که شامل تأمین عزت و کرامت حجاج، امنیت حجاج و پرداخت دیه به شهدای مناست، به آنها ابلاغ شده است که اگر دولت عربستان این شرایط را بپذیرد، قطعا ما حجاج را به سرزمین وحی اعزام خواهیم کرد. همان‌طور که گفتم این مساله‌ها به سیاست‌ها و عملکرد دولت سعودی بستگی دارد.
موسیقی نباید وارد مرز ولنگاری شود
صالحی‌امیری همچنین در بخش دیگری از این نشست به ارکسترها اشاره کرد و ادامه داد: 50 درصد تولید، توزیع و مصرف موسیقی مربوط به صداوسیما، 25 درصد مربوط به موسسات مجاز موسیقی و 21 درصد مربوط به دانلود از شبکه‌های اجتماعی است. تنها یک درصد موسیقی ایران به روی صحنه اجرا می‌شود و این یک‌درصد به محل مناقشه فرهنگ در کشور تبدیل شده است. موسیقی در کشور ما دارای مرز مشخصی است. مرزهای ما در موسیقی، قانون و شرع است و موسیقی نباید وارد مرز ولنگاری شود.