صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

اکونومیست بررسی کرد: چین نه! هند غول بعدی خواهد بود

رقابت فیل هندی با اژدهای چینی

هند و چین هردو جزو اقتصادهای نوظهور هستند که هر تغییری در وضعیتشان می‌تواند تکانه‌های عظیمی به اقتصاد جهان وارد کند. اکونومیست در این گزارش به بررسی وضعیت هند پرداخته‌است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از آینده نگر، آیا فیلی هندی با کجاوه‌ای بر پشت می‌تواند به پای اژدهای چینی برسد؟ تاکنون چنین فکری به نظر مسخره می‌آمد. چین هر سال از رشد تولید ناخالص داخلی هند پیشی گرفته و در چهار دهه گذشته پنج برابر این اقتصاد شده‌است. تراز تجارت بین غول‌های آسیایی کمی نگران‌کننده شده است.  
اما شرایط در حال تغییر است. اکنون دو سالی می‌شود که اقتصاد هند با درایت در حال پیش افتادن از چین است. انتظار می‌رود این پیشرفت در سال 2017 نیز ادامه پیدا کند. جمعیت این کشور نیز با سرعت بیشتری در حال افزایش است. در یک دهه آینده تعداد هندی‌ها از چشم‌بادامی‌ها بیشتر خواهد بود. به‌علاوه در حالی‌که جمعیت چین رو به پیری می‌رود، هند از توزیع جمعیتیِ مناسبی بهره می‌برد و می‌تواند به کمک کارگرها در بخش‌های مختلف کار خود را پیش ببرد.
اما رودست زدن به چین در بسیاری از دیگر موارد کمی دشوار است. هند امروز به سواد 70درصدی دست یافته که چین در دهه 80 میلادی به آن دست یافته‌بود. درآمد نیز در این کشور شبیه به سال 2000 در چین است. به هر حال هند هنوز فرصت‌هایی را پیش رو دارد. در سال 2017 نیز سرزمین عجایب به همه نشان می‌دهد که می‌تواند به توسعه پایدار خود ادامه بدهد و رشد اقتصادی خود را تسریع کند.
هند به لحاظ شلوغی و همچنین آلودگی صوتی وضعیتی بسیار بدتر از چین دارد. دعوا و نزاع نیز در این کشور بسیار زیاد است. این مشاجرات به قدری زیاد است که به کارشناسان اقتصادی هم رسیده و آنها را نیز درگیر کرده‌است. اما یک مورد همچنان مسلم است، اینکه هند در حال حاضر در نقطه شیرین ماجرا واقع است. قیمت‌های پایین نفت و همچنین وضعیت خوب بارندگی‌ها باعث شده اقتصادهای روستایی وضعیتی رو به‌ رشد داشته‌باشند. کاهش نرخ تورم و نرخ بهره نیز به محرکی برای مصرف‌کنندگان شهری تبدیل شده‌است. رئیس جدید بانک مرکزی هند نیز احتمالاً استراتژی تورم پایین را در پیش می‌گیرد. البته نارندرا مودی نخست‌وزیر هند نسبت به وعده‌هایی که داده تا حدودی کوتاهی داشته و با چالش‌های جدی روبه‌رو نشده‌است. به این ترتیب مودی برای انتخابات سال 2019 نیز با چالش و مشکل جدی روبه‌رو نخواهد شد. تقریباً اکثر مردم بر این باورند که مودی اقدامات موثری در زمینه کاهش فساد داشته و موفقیت‌های بسیاری نیز در زمینه بهبود زیرساخت‌ها به دست آورده‌است. در واقع او در زمینه اصلاحات نسبتاً موفق عمل کرده‌است و به همین خاطر در آینده نیز با مشکل خاصی روبه‌رو نخواهد شد.
تأثیر اقدامات مودی تاکنون در سکوت گذرانده شده اما در سال 2017 این تأثیرات به صورت واضح احساس خواهد شد. در ماه آوریل اقداماتی در زمینه مالیات برخی کالاها صورت خواهد گرفت که همه مدت‌هاست انتظار آن را می‌کشند. البته چین در سال 1991 چنین اقداماتی را در زمینه مالیات انجام داد. اصلاحات دیگری نیز در راه است که برای بازیگران در بخش خدمات مالی مشوق بزرگی خواهد بود. این در حقیقت باعث قدرت بخشیدن به آنها می‌شود. بسیاری از آنها مدت‌هاست که در انتظار فرصتی از سوی دولت هستند و حالا همه این اتفاقات خوب می‌تواند به آنها کمک کند. هدف دولت این است که فقرا به منابع مالی دست پیدا کنند و نوعی تعادل در جامعه برقرار شود.
اژدها نزدیک می شود
هند به هرحال یک کشور بی‌نظم باقی خواهد ماند و به همین خاطر کسب‌وکارها در آن با سختی‌هایی همراه خواهند بود. البته این مسئله ربطی به دموکراسی ندارد. هند از برخی از مسائل بوروکراتیک نیز رنج می‌برد. مدرسه‌های دولتی در این کشور وضعیت بسیار بدی دارند و در سطوح بالا نیز نیازهای بازار را برآورده نمی‌کنند. در این کشور بیش از 15 زبان رسمی وجود دارد در حالی ‌که چین تنها یک زبان دارد. هند با مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کند که چین سال‌ها پیش آنها را برای خود حل کرده‌است. حتی آلودگی هوا مسئله‌ای است که هند به‌تازگی با آن درگیر شده و نمی‌داند چگونه باید آن را مهار کند. این کشور در سال نو همه این مشکلات را خواهد داشت. تنش‌های اجتماعی هم احتمالاً در آن افزایش پیدا خواهد کرد. اما واقعیت ماجرا این است که هند در مسیر پیشرفت قرار گرفته و سال 2017 و سال‌های بعد از آن هم راهی برای پیشرفت این کشور خواهد بود. اژدهایی که به نظر می‌آمد از فیل خیلی جلوتر باشد این روزها خیلی نزدیک‌تر شده‌است.