صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

تجربه خودروهای برقی در چین

آمارهای رسمی در چین نشان می دهد که استفاده روز افزون از خودروهای برقی باعث صرفه جویی قابل توجه مصرف بنزین در این کشور شده است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، ارقام منتشر شده حاکی است که فقط در سال 2016 میلادی استفاده از این خودروها باعث شد تا در مصرف بنزین ۴۰۰ هزار تن صرفه جویی شود.
با این حساب خودروهای الکتریکی در چین در سال گذشته میلادی یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون کیلووات ساعت برق مصرف کرده اند اما ۴۰۰ هزار تن بنزین هم کمتر مصرف شده است.
همچنین برای سهولت رانندگی با این خودروها ۱۴ هزار کیلومتر راه و بزرگراه در سراسر چین به ایستگاه های شارژی این خودروها مجهز شده اند و با این حساب در حدود هر ۴۸ کیلومتر یک ایستگاه شارژ وجود دارد.
در سال گذشته میلادی در سراسر کشور چین ۱۰۰ هزار ایستگاه شارژ خودروهای برقی ساخته شد و تارنمای «یی سی» چین روز سه شنبه از ساخت ۸۰۰ هزار ایستگاه دیگر خبر داده است.
در حال حاضر بر اساس ارقام رسمی، در کشور چین نزدیک به ۱۵۰ هزار ایستگاه شارژ خودروهای برقی وجود دارد که کماکان پاسخگویی نیاز دارندگان این نوع خودروها نیست.
بخصوص در شهرهای پکن و شانگهای این ایستگاه ها بسیار کم است اما در شهرهایی نظیر «شن جن» و «گوانگ جو» در جنوب کشور ایستگاه های بیشتری تعبیه شده است و تقریبا در شعاع پنج کیلومتر یک ایستگاه شارژ خودروهای برقی وجود دارد.
همچنین دولت چین در نظر دارد تا سال ۲۰۲۰ با افزودن بر ایستگاه شارژ، نیاز پنج میلیون خودرو برقی تا آن زمان را در سراسر کشور برآورده کند.
بر اساس گزارشی که پیشتر توسط انجمن دانشمندان نگران (UCS) نیز منتشر شده است، استفاده از خودروهای برقی، پلاگینی و پلاگینی هیبریدی باعث کاهش انتشار گارهای گلخانه ای شده و از گرم شدن زمین جلوگیری می شود.
همچنین این نوع خودروها باعث صرفه جویی و ذخیره هزینه سوخت به مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار در سال می شوند.