صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

یکی از مدیران موفق در جهان می گوید:

بخشی از موفقیتش را به خواب کافی مدیون است

یکی از مدیران موفق در جهان می گوید: ایده بزرگ من یک ایده خیلی خیلی کوچک است. بااین‌حال ...
به شما کمک می‌کند تا قفل میلیاردها ایده‌ بزرگی را که در مغزتان نهفته‌، باز کنید.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از بنیاد ملی نخبگان، در دنیای تجارت زنان کمی مانند آریانا هافینگتن، نویسنده، روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر آمریکایی و سردبیر نشریه هافینگتن پست، پیدا می‌شوند که می‌توانند به مدیرانی موفق، رهبرانی جدی و باانگیزه تبدیل شوند و با مهارتشان نه‌تنها زندگی خانواده خود، بلکه زندگی میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تغییر دهند. فکر می‌کنید هافینگتن راز موفقیت‌هایش را در چه چیزی می‌بیند و کدام عادت شخصی و روزمره‌اش باعث شده بتواند چنین مغزی با این همه کارایی و خلاقیت داشته باشد؟ باور نمی‌کنید، اما خود او در یک سخنرانی گفته‌ است بخشی از موفقیتش را به «خواب کافی» مدیون است!
ایده بزرگ من یک ایده خیلی خیلی کوچک است. بااین‌حال به شما کمک می‌کند تا قفل میلیاردها ایده‌ بزرگی را که در مغزتان نهفته‌، باز کنید. یک ایده خیلی خیلی کوچک که قفل ایده‌های خیلی خیلی بزرگ را باز می‌کند. ایده کوچک من که باعث می‌شود قفل ایده‌های بزرگی در مغزتان باز شود، خواب است! خود من به‌سختی توانستم به ارزش خواب پی ببرم. دو سال و شش ماه پیش بود که یک روز از شدت خستگی بیهوش شدم. سرم به میز کارم برخورد کرد، استخوان چانه‌ام به دلیل شدت ضربه شکست و فقط چشم راستم پنج تا بخیه خورد. این‌جوری بود که جست‌وجوی من برای کشف دوباره ارزش خواب در زندگی آغاز شد. با پزشکان و محققان زیادی در این مورد ملاقات و صحبت کردم. سر کلاس‌های مختلف حاضر شدم و امروز این‌جا هستم تا به شما بگویم چطور باید به بهره‌وری بیشتر برسید، الهامات بیشتری را در زندگی‌تان دریافت کنید، شادتر زندگی کنید و چطور خواب کافی داشته باشید.
ما خانم‌ها قصد داریم انقلابی در این زمینه راه بیندازیم و بدون اداهای فمینیستی این مسئله ذاتی را برای خانم‌ها جابیندازیم. ما خانم‌ها قرار است برای پیشرفت و بالا رفتن و رشد کردن، به معنای واقعی کلمه بخوابیم! متاسفم اما برای مردها، کمبود خواب تبدیل به یک نماد قدرت شده است. همین چند روز ملاقاتی با یکی از همکاران مردم داشتم و او سر شام داشت به این موضوع که شب قبل فقط چهار ساعت خوابیده است، افتخار می‌کرد. هر چند که این موضوع را به او نگفتم، ولی دوست داشتم بگویم: می‌دانی موضوع چیست؟ اگر پنج ساعت خوابیده بودی، قطعا این جلسه خیلی بهتر می‌شد.
در حال حاضر یک جور محرومیت از خواب به صورت کاذب در شهرهای مختلف وجود دارد. امروز شما اگر بخواهید با یک نفر یک قرار کاری به صرف صبحانه بگذارید، اگر از طرف مقابلتان بپرسید که ساعت هشت صبح خوب است، احتمالا با این جواب روبه‌رو می‌شوید که ساعت هشت خیلی برای من دیر است! ولی اشکالی ندارد، قبل از قرارمان می‌توانم کمی تنیس بازی کنم و چند تا جلسه تلفنی داشته باشم و بعد هم سر ساعت هشت شما را در فلان رستوران ببینم. این آدم‌ها با خودشان فکر می‌کنند که با این روش به طرز باورنکردنی موثر و مولد هستند و کارایی بالایی دارند. ولی در عمل این‌طور نیست. چون در حال حاضر رهبران و مدیران زیادی در عرصه تجارت و امور مالی و سیاست وجود دارند که اتفاقا تصمیم‌های وحشتناکی می‌گیرند. بنابراین داشتن ضریب هوشی بالا اصلا به این معنی نیست که شما لزوما رهبر خوبی هستید، چون داشتن جوهره رهبری یعنی بتوانی کوه یخ را قبل از برخورد با کشتی تایتانیک ببینی. و ما در عرصه تجارت، کوه‌های یخی زیای داریم که کشتی‌مان را تهدید می‌کنند. درواقع من فکر می‌کنم اگر ما به جای برادران لهمان، برادران و خواهران لهمان را داشتیم، این احتمال وجود داشت که آن کشتی هنوز هم سالم باشد. چون برادران لهمان کل ساعات هفته را به صورت مداوم مشغول به کار بودند. درحالی‌که خواهران لهمان ممکن بود متوجه کوه یخی شوند، چون بعد از هفت و نیم تا هشت ساعت استراحت، از خواب بیدار می‌شدند و ممکن بود بتوانند آن کوه بزرگ را ببینند!
بنابراین در عین حال که ما در سراسر جهان با بحران‌های مختلفی روبه‌رو هستم، اما آن چیزی که می‌تواند در زندگی شخصی برای همه ما مفید باشد، لذت بیشتر و اثربخشی و کارایی بالاتری را برایمان به ارمغان بیاورد و بهترین راه‌حل‌ها را درخصوص کاری که مشغول انجامش هستیم، وارد ذهنمان کند، این است که چشم‌هایمان را ببندیم و ایده‌های بزرگی را که در سرمان خوابیده است، کشف کنیم. قطعا این کار برای دنیا هم بهتر خواهد بود. بنابراین مصرانه از شما می‌خواهم که موتورهایتان را خاموش کنید و قدرت خواب را کشف کنید. برای این‌که زن کاملی باشید، لازم است که اول مادر و همسر خوبی باشید. مطمئن باشید که مادری که برای رقابت در دنیای تجارت خوابش را حذف می‌کند، نمی‌تواند برای بچه‌هایش مادر خوبی باشد و در این‌صورت به هیچ وجه زن کاملی نیست.