چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» گزارش می‌دهد

کم آبی همچنان در کمین تهران

بارندگی‌های چند روز اخیر این مژده را برای پایتخت ایران داشت که بالاخره میانگین بارش‌ها....
مجتبی کاوه
 نسبت به سال گذشته و همچنین میانگین درازمدت، مثبت شد اما آیا این روند می‌تواند به معنی کم شدن سایه کم آبی از سر تهران در سال آینده باشد؟
 کارشناسان با تشریح وضعیت بارندگی‌های امسال و وضعیت ذخایر سدها و منابع تجدیدپذیر بر این گزینه خط بطلان می‌کشند و معتقدند کم‌آبی همچنان گلوی پایتخت را خواهد فشرد. 
افزایش 60 میلیون متر مکعبی حجم مخازن سدهای 5 گانه استان تهران
محمدرضا بختیاری، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با اشاره به عبور میانگین بارش‌های استان تهران از 141 میلیمتر تا روز دوشنبه 25 بهمن ماه سال جاری از مثبت شدن بیلان آبی استان در همسنجی با سال گذشته خبر داد. به گفته وی میانگین بارش‌ها در استان تهران در همسنجی با سال آبی گذشته یک درصد افزایش یافت و این رقم در مقایسه با میانگین درازمدت نیز 8 درصد رشد را
 نشان می‌دهد.
 به گفته این مقام مسئول، حجم مخازن سدهای پنجگانه تهران نیز اکنون 580 میلیون متر مکعب است که نسبت به سال گذشته 60 میلیون مترمکعب افزایش داشته است. بختیاری، با اشاره به تامین سالانه 2.5 میلیارد مترمکعبی آب استان تهران از منابع آب زیرزمینی، اظهار داشت: یک میلیارد و 150 میلیون مترمکعب از این آب در بخش کشاورزی، 800 میلیون متر مکعب در بخش شرب، 170 میلیون متر مکعب در بخش صنعت، 330 میلیون مترمکعب در بخش خدمات و 50 میلیون مترمکعب دیگر در باغچه‌ها و باغ ویلاها مصرف می‌شود.
 مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران ادامه داد: مصرف آب شرب شهر تهران نیز سالانه یک میلیارد و 100 میلیون متر مکعب است که 750 میلیون مترمکعب آن از منابع سطحی و سدهای پنجگانه استان و 350 میلیون مترمکعب دیگر از منابع زیرسطحی تامین می‌شود. 
مصرف آب‌های تجدیدپذیر در تهران 25 درصد بیشتر از خط قرمز است
وی در ادامه با اشاره به آمار استفاده از آب‌های تجدیدپذیر در جهان که 25 درصد است، بیان داشت: خط قرمز در این زمینه استفاده از 40 درصد منابع آب تجدیدپذیر است؛ آماری که در کشور به 85 درصد رسیده و در استان تهران 65 درصد است و این به معنای بیلان منفی آب تجدیدپذیر در سطح استان و کشور و خطری بزرگ برای نسل‌های آینده است. 
مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران اظهار کرد: در 15 سال گذشته مصرف بی‌رویه آب‌های تجدیدپذیر کشور، بیلان منفی 110 میلیارد مترمکعبی را در این زمینه به همراه داشته و این بیلان در سطح استان تهران سالانه منفی 150 میلیون مترمکعب است.
 به گفته بختیاری، اجرای طرح احیا و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی فقط توانسته 15 تا 20 درصد از این بیلان منفی بکاهد. 
چالش‌های پیش روی تامین آب تهران
وضعیت منابع آب تهران مطلوب نیست و بارندگی‌های مقطعی که شاهد آن هستیم نمی‌تواند مشکل آب پایتخت را حل کند. احمدرجایی، کارشناس دفتر منابع آب وزارت نیرو با بیان این مطلب به «کسب‌وکار» می‌گوید: مصرف آب در پایتخت به دلیل جمعیت‌پذیری غیراصولی که خصوصا طی 3 دهه اخیر اتفاق افتاده به شکل فزاینده ای افزایش داشته و بجز مصارف خانگی که خود فشار سنگینی به منابع آب استان تهران وارد می‌کند، مصارف دیگری نیز به صورت گسترده‌تر ولی پنهان‌تر منابع آب تهران را با تهدید مواجه می‌کند.
 این کارشناس مصارف کشاورزی آب را یکی از بزرگ‌ترین تهدیدهای آینده منابع پایتخت دانست و افزود: واقعیت این است که کشاورزی با روش‌های سنتی در مناطق مختلف استان تهران ادامه دارد که اتلاف آب در آن در برخی موارد بیش از 70 درصد است و روند افزایش بهره‌وری آب در کشاورزی نیز سرعت بسیار کندی دارد. 
از سوی دیگر هوشمند‌سازی کنتور‌های چاه‌های مجاز کشاورزی و مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز هم با وجود هشدارهای مکرری که درباره لزوم جدی گرفتن این امر صورت گرفته روند بسیار کندی دارد.
 رجایی در ادامه به رشد مصارف صنعتی آب در سطح استان تهران اشاره کرد و گفت: مساله دیگری که درباره منابع آب به آن بی‌توجهی شده گسترش شهرک‌های صنعتی و صنایع مختلف در نواحی مختلف استان تهران است که این امر نیز متاسفانه بی‌وقفه ادامه دارد و صنایع فشار فزاینده‌ای بر منابع آب زیرزمینی وارد می‌کند. 
وی در پایان تصریح کرد: بارش‌های مقطعی می‌تواند مثل مسکن، مشکل آب در تهران را کمی عقب بیندازد ولی با توجه به مسائلی که پیش‌تر ذکر شد بحران آب با بارش باران در این سطح حل‌شدنی نیست و حل این مشکل نیازمند مدیریت جامع و همکاری بین دستگاهی با نظارت مسئولان عالی کشور است.