صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

فعال معدنی:

بیش از 30 درصد ظرفیت 450 هزار تنی ذوب روی فعال است

رییس اتحادیه صادرکنندگان سرب و روی ایران می گوید، امروز از ظرفیت 450 هزارتنی ذوب روی کشور به میزان 150 هزار تن ( 33 درصد ) شمش روی تولید می شود.
«حسن حسینقلی » گفت: بخش فرآوری و ذوب سرب و روی صد در صد خصوصی است، اما در بخش معدن، دولت معدن انگوران ( زنجان ) را در اختیار دارد که تامین کننده بخشی از مواد اولیه کارخانه های ذوب روی و فلوتاسیون ( آماده سازی کانیها با مواد شیمیایی ) سرب و روی است .
وی تصریح کرد: دولت های نهم و دهم به بخش اکتشافات و استخراج سرب و روی توجه کافی و لازم نداشت، بنابراین واحدهای ذوب روی و فلوتاسیون با ظرفیت 30 درصد کار می کنند و یا تعطیل شده اند.
حسینقلی افزود: اکنون تعدادی از معادن سرب و روی بخش خصوصی فعالیت دارند، در عین حال شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران بدون نظرخواهی از همه تشکل های مربوطه و مصرف کنندگان، سهمیه برای واحدهای فلوتاسیون و ذوب تعیین می کند که براساس تولید واقعی و امکانات تولید آنان نیست .
** وزارت صنعت، واحدهای سرب و روی را دریابد
رییس کمیته سرب و روی خانه معدن ایران معتقد است: وزارت صنعت، معدن وتجارت اکنون کمک و مساعدت به واحد های سرب و روی می کند، اما آنان نیازمند کمک های بیشتری هستند، درعین حال از طرف بانک ها باید نقدینگی لازم برای واردات خاک سرب و روی از خارج با بهره پایین تامین شود .
** نرخ دلار متناسب با تورم داخلی و خارجی 
حسینقلی افزود: قیمت دلار باید متناسب با اختلاف تورم داخلی و خارجی افزایش یابد، تا تولیدکننده و صادرکننده بتواند در بازارهای فروش با رقبای خود که از همه گونه کمک های بانکی و مالی، جوایز و غیره بهره مند هستند، رقابت و بازارهای خود را حفظ کند.
** دولت یازدهم سریعتر معدن مهدی آباد را فعال کند
رییس اتحادیه صادرکنندگان سرب و روی ایران افزود: دولت یازدهم چنانچه معدن سرب و روی مهدی آباد ( یزد ) را سریعتر توسط برنده مزایده فعال کندو علاوه براین نهادهایی مانند سازمان های حفاظت محیط زیست، جنگلها، مراتع و آبخیزداری ( منابع طبیعی )، گاز و برق کمک کنند تا این مهم تحقق یابد بزرگترین خدمت به بخش خصوصی در بخش سرب و روی است .
** معدن مهدی آباد زمینه ساز اشتغال هزاران نفر
رییس کمیته سرب و روی خانه معدن ایران براین باور است با فعالیت معدن سرب و روی مهدی آباد ( یزد) که امکان تامین مواد اولیه مورد نیاز این بخش را دارد و به عنوان بزرگترین معدن سرب و روی ایران و بلکه جهان محسوب می شود، امکان اشتغال هزاران نفر فراهم خواهد شد .
 براساس آمارهای منتشر شده، ذخیره معدن سرب و روی مهدی آباد که در نزدیکی یزد قرار دارد، افزون بر 200 میلیون تن برآورد شده است که در واقع به عنوان بزرگترین معدن در نوع خود در جهان محسوب می شود.
** نبود بودجه برای فعالیت اکتشافی مواد معدنی در دولت گذشته 
نایب رییس کمیسیون معادن وصنایع معدنی اتاق ایران افزود: دولت گذشته به بخش اکتشاف توجهی نداشت و از سوی مجلس شورای اسلامی نیز بودجه لازم برای این منظور در اختیار سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور قرار نگرفت و پیشرفتی در این زمینه انجام نشد .
** پیشرفت سازمان ایمیدرو و شرکتهای خصولتی در اکتشاف
حسینقلی معتقد است: دولت یازدهم فعالیت در زمینه اکتشاف را مورد توجه قرار داد و سازمان توسعه معادن وصنایع معدنی ایران ( ایمیدرو ) به همراه شرکتهای خصولتی پیشرفت هایی داشته اند.
سازمان های ایمیدرو و زمین شناسی به همراه معاون امور معادن وزیر صنعت، معدن و تجارت براساس تفاهمنامه ای اواخر آذر 1393، فعالیت اکتشافی را در گستره ای به وسعت 250 هزار کیلومتر مربع از مساحت کشور در دستور کار قرار دادند و تاکنون نتایج مقدماتی از وجود ذخایر جدید از جمله سنگ آهن، زغالسنگ، آنتیموان و طلا به دست آمده است .
** اقدام مناسب وزارت صنعت در واگذاری پهنه های بزرگ معدنی
رییس کمیته سرب روی خانه معدن ایران می گوید: اقدام خوب وزارت صنعت در دولت یازدهم، واگذاری پهنه های بزرگ اکتشافی به بخش خصوصی و خصولتی است و انتظار می رود در سالهای آینده، این حرکت دستاورد ارزشمندی برای فعالان این عرصه و کشور به همراه داشته باشد .
به گفته این فعال معدنی، چنانچه معدن سرب وروی مهدی آباد ( یزد) فعال شود، حداقل تا 20 سال آینده احتیاج به بهره برداری از معدن دیگری در این بخش وجود ندارد.
به گزارش ایرنا، مطابق آمارهای منتشر شده در هفت ماهه امسال، بیش از 200 میلیون دلار شمش سرب وروی به خارج از کشور صادر شد که ارزش صادرات 102 میلیون دلاری شمش سرب در هفت ماهه ( منتهی به مهر ) نسبت به دوره مشابه در سال 94 رشد 42.5 درصدی داشت و شمش روی نیز با صادرات 102 میلیون دلاری در این مدت افزایش 25.1 درصدی را ثبت کرد .