صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

کرکره هایی که پایین کشیده می شود؛

لغو پروانه 270عضو اتحادیه در گچساران

وضعیت اقتصادی اصناف و بازاریان در سراسر کشور در شرایط رکود زده اقتصاد امروز به حدی رسیده ...
است که شاهد موج گسترده ای از ورشکستگی و ابطال پروانه های کسب در صنوف مختلف هستی
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از سایت خبری رازق ،  مغازه ها تعطیل شده و عده زیادی از مردم سرگردان و حیران این وضعیت شدند. فردی که بیست یا سی سال عمر خود را برای یک شغل گذاشته و تمام آینده خود و حتی فرزندانش را در آن می دیده حال مجبور است با روحیه ای غمبار کرکره مغازه را پایین بکشد و پروانه صنفی خود را باطل کند.
چنین رکود ترسناکی را مردم ما در ایام هشت ساله دفاع مقدس هم ندیده بودند. امروز مسئولان و کشور را چه شده است که وضعیت اقتصاد بسیار بحرانی تر از زمان جنگ شده در صورتی که امنیت و پیشرفت علمی  و پایداری نظام قابل مقایسه با اول انقلاب نیست و بسیار پیشرفت کرده است.
** ورشکستگی و لغو پروانه تعداد زیادی از اعضای اتحادیه لوازم یدکی در گنبد
خلیل ابراهیمی رئیس اتحادیه لوازم یدکی گنبد می گوید: رکود حاکم بر بازار موجب ورشکستگی و لغو پروانه تعداد زیادی از اعضای اتحادیه می شود.
ابراهیمی گفت: با این شرایط کسادی و رکود بازار دلیلی ندارد هزینه ها، مالیات و خرید اجناس را گران تر از قبل پرداخت کنیم.
وی اضافه کرد: یک میوه فروش که هیچ مالیات و عوارضی پرداخت نمی کند 3روز طول می کشد تا بار خود را بفروشد در صورتیکه قبلا صبح تا غروب همه بار خود را میفروخت و این نشان می دهد هرکسی در هر سمت و شغلی درگیر رکود در بازار شده است.
محمود بخشایش فعال بازار لوازم خانگی ورامین در این خصوص می گوید: برخی کسبه 120هزارتومان پول پرداخت عضویت در اتحادیه  را هم ندارند و در شرایط بسیار سختی بسر می برند.
بخشایش، مردم را از شرایط موجود بشدت ناراضی عنوان کرد و گفت: همه کسبه نشسته اند و کاری از دستشان جز صبر کردن برنمی آید.
**لغو پروانه 270عضو اتحادیه در گچساران
در ادامه به گچساران می رویم و وضعیت بازار این شهر را از زکی پشتدار رئیس اتحادیه الکترونیک گچساران جویا می شویم.
وی با بیان اینکه تمامی قطعات الکترونیک وارادتی است و نسبت به سال گذشته 10برابر افزایش قیمت داشته اند گفت: این افزایش قیمت شامل کلیه اجناس وارداتی در تمامی رسته ها و تولیدات داخلی که مواد اولیه خود را وارد می کنند می شود.
پشتدار رکود حاکم بر بازار را عامل لغو پروانه 270عضو اتحادیه مربوطه در طی سال جاری بیان کرد و گفت: با ادامه رکود و افزایش هزینه ها و مالیات توسط دولت، بازار خالی از کسبه خواهد شد.
** 70درصد تولیدی های خرازی در نوشهر ورشکست شده اند
یزدان حسن پور رئیس اتحادیه خرازان نوشهر نیز رکود را اهرم فشار بر زندگی مردم عنوان کرد و گفت: رکود حاکم بر بازار مختص شغل خاصی نیست و بصورت زنجیروار از راننده تاکسی گرفته تا متصدی بانک را درگیر کرده است.
رئیس اتحادیه خرازان نوشهر رکود را عامل زیر بار نزول رفتن مردم دانست و گفت: افراد پول نقد در دست ندارند و مجبور به کشیدن چک میشوند و برای پاس کردن چک و بدهی خود متوسل به بانک ها یا افراد نزول خوار که باهم فرقی هم ندارند می شوند و این باعث می شود بدهی روی بدهی بیاورند.
وی در پایان گفت: شرایط حاکم بر بازار باعث شده 60تا70درصد تولیدی ها ورشکست و افراد از شغل خود برکنار شوند.
حسن پور با بیان اینکه دولت باید پیش از آنکه شرایط بدتر شود فکری به حال معشیت مردم کند، خاطرنشان کرد: مردم به معنی واقعی کلمه اقتصاد مقاومتی را پیاده می کنند و بشدت در حال مقاومت هستند اما دولت هم باید در این بین حرکتی از خود نشان دهد.
بنا به گفته رئیس اتاق اصناف استان خراسان رضوی هم  در 3 ماه نخست امسال بیش از سال های گذشته بوده است و به تناسب تعطیل شدن کسب و کارها، از اشتغال در این بخش کاسته شده و خانواده های آن ها نیز متأثر از این تعطیلی، درگیر تبعات منفی بیکاری شده اند.
بسیاری  از فعالان اصناف در کل کشور فروشگاه های زنجیره ای را یکی از عوامل از بین رفتن کسب و کار واحدهای صنفی می دانند و معتقدند برخی فروشگاه های زنجیره ای بدون رعایت اصول حرفه ای و به تعداد زیاد در استان ها دایر شده و حتی بدون داشتن پروانه کسب های مرتبط مشغول به کار شده اند.
** بیشترین ابطال ها در صنوف مواد غذایی و پوشاک است
تخفیف های خارج از عرف و بدون نظارت های دقیق، کار را به جایی رساند که هرگز بازاریان استان ها توان رقابت با این فروشگاه ها را ندارند و به اجبار باید عطای بازار را به لقایش ببخشند و کسب و کار نیمه جان خود را رها کنند.
**210 واحد صنفی خراسان شمالی پروانه کسب خود را باطل کرده اند
اسدی رئیس اتاق اصناف خراسان شمالی نیز  با بیان این که ابطال پروانه کسب نسبت به سال های گذشته زیاد شده است، تصریح کرد: با تعطیل شدن واحدهای صنفی به تعداد بیکاران استان افزوده شده و  بیشترین ابطال ها در صنوف مواد غذایی و پوشاک بوده است، به نحوی که از ابتدای سال تاکنون 210 واحد صنفی پروانه کسب خود را باطل کرده اند