چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

صدرا امامی، استراتژیست بازاریابی دیجیتال

بازاریابی درونگرا

در دنیای کنونی به‌وضوح عادات مردم تغییر کرده است؛ انتظار مشتریان کنونی برقراری ارتباطی دوطرفه است که با تبلیغات سنتی امکان‌پذیر نیست.
رشد بازار گوشی‌های هوشمند و همینطور اینترنت پرسرعت باعث رشد فضای آنلاین شده است. جوانان شبکه‌های اجتماعی را برای پیگیری اخبار به تلویزیون ترجیح می‌دهند. در ایران نیز ضریب نفوذ اینترنت به 45.3 درصد رسیده است که تقریبا نیمی از جمعیت کشور را پوشش می‌دهد و برای ذکر یک آمار می‌توان به درآمد کانال‌های تلگرام در ایران که نزدیک به 23.3 میلیون دلار است، اشاره کرد اما مساله اصلی صرفا تبلیغات نیست؛ طبق آمار جهانی 81 درصد افراد هنگامی که صفحه‌ای تبلیغاتی باز می‌شود آن را می‌بندند و 71 درصد افراد علاقه‌ای به تبلیغات موبایلی ندارند اما با فرض  خواندن تبلیغ شما، 73درصد افرادی که می‌توانند مشتری بالقوه شما باشند، در بار اول مواجهه با تبلیغ، آماده خرید نیستند و اگر ارتباطی مستمر ایجاد نشود، شما را فراموش می‌کنند. مساله دیگری که کسب‌وکارهای آنلاین با آن درگیر هستند، جذب ترافیک به سایت و بازگشت هزینه فعالیت‌های بازاریابی است که از راه‌های سنتی به‌دست نمی‌آیند. 
کافی است به خودمان رجوع کنیم. ما چه برندی را در فضای آنلاین دوست داریم؟ 
محتوایی مفید و سرگرم‌کننده به ما ارائه دهد، در زمانی که ما به آن نیاز داریم بتوانیم به راحتی آن را بیابیم و در نهایت بتوانیم به آن اعتماد کنیم. بازاریابی درونگرا دقیقا همین تعریف را دارد: «تولید و نشر هدفمند محتوا به همراه ایجاد فضایی که به‌طور خاص برای مخاطبان طراحی شده تا نیازهای آنها را پاسخ دهد.»
فرایند کار به 4 مرحله تقسیم می‌شود:
جذب: در این مرحله راه‌حل‌هایی برای تبدیل یک فرد ناآشنا به بیننده ارائه می‌شود. 
تبدیل: در این مرحله، بیننده به یک مشتری احتمالی تبدیل می‌شود. 
نزدیک شدن: تبدیل مشتری احتمالی به مشتری قطعی
خوشحال‌سازی: تبدیل مشتری قطعی به طرفدار
در ادامه این مقالات به بررسی جزئی این مراحل می‌پردازیم.