صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار»بررسی می کند

الزامات خودروسازی مشتری‌محور

روز گذشته سالن همایش‌های برج میلاد در حالی میزبان چهارمین همایش بین‌المللی ....
مجتبی کاوه
صنعت خودرو بود که دولتمردان حضور چندان پررنگی در این مراسم نداشتند و مدیرعامل شرکتی که بیشترین سهم بازار خودرو را در اختیار دارد، صحبت‌های مهمی درباره لزوم تغییر پارادایم این صنعت مطرح کرد.
کارشناسان نیز با اشاره به ارتباط سریع و گسترده مشتریان در شبکه‌های مجازی، خودروسازی مشتری‌مدار را تنها راه باقی ماندن این صنعت در کشور می‌دانند و الزاماتی برای این پارادایم مطرح می‌کنند.
هنوز نتوانستیم رضایت مشتریان را در صنعت خودرو جلب کنیم
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در این مراسم از خودروسازان داخلی و شرکای‌شان خواست تا به طراحی خودرو بپردازند و گفت: هنوز نتوانستیم رضایت مشتریان را در صنعت خودرو جلب کنیم. منصور معظمی با بیان اینکه صنعت خودروی کشور صنعتی است که در زندگی همه ما نقش جدانشدنی دارد، گفت: ما به‌عنوان مصرف‌کننده نهایی هر روز با این متاعی که تولید می‌کنید و می‌فروشید و خدماتی که خودروسازان ارائه می‌دهند، سروکار داریم. وی اظهار داشت: سیاست ما این است که پاسخگوی نیاز مردم باشیم بنابراین سیاست ما این است که تسهیلات بیشتر و خودرویی که مصرف‌کنندگان به آن علاقه دارند را تولید کنیم.
سهم زیر یک درصدی تحقیق و توسعه در سرمایه‌گذاری‌های صنعت خودرو
هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل ایران خودرو، در چهارمین همایش صنعت خودرو ایران با بیان اینکه تولید در کشور امسال نسبت بهسال قبل ٤٠ درصد رشد داشته است، گفت: در کنار تولید باید به کیفیت و خدمات بعد از فروش توجه کنیم چون مشتریان خواستار کیفیت، خدمات فروش و پس از فروش مناسب هستند.
وی با بیان اینکه کشورهای پیشرفته ٥٠ درصد از خودروهای فرسوده خود را از دور خارج کرده‌اند، افزود: روند صنایع خودروسازی نشان می‌دهد که در دهه گذشته، تمرکز بر تولید بود اما اکنون بر تحقیق و توسعه است و در کنار آن، باید روی خدمات پس از فروش هم سرمایه‌گذاری شود، در حالی که در ایران زیر یک درصد سرمایه‌گذاری‌ها، در این بخش انجام شده است.
 به گفته یکه‌زارع، اگر در گذشته در صنعت خودرو، بازیگران بزرگی بودند اما اکنون بازیگران جدید در حال افزایش هستند و بر همین اساس، ایران در ١٠ سال آینده باید سیستم فروش و خدمات پس از فروش را با توجه به این بازیگران تعریف کنیم.
شرکایی که در ایران قطعه تولید کنند، سهم بیشتری از بازار می‌گیرند
ساسان قربانی دبیرکل این همایش نیز با اشاره به وضعیت صنعت خودرو در کشور گفت: سال گذشته در این همایش گمانه‌زنی درباره وضعیت صنعت خودرو بسیار بود و با وجود تحریم‌ها برخی از کارشناسان فکر می‌کردند که این صنعت به زودی تعطیل خواهد شد.
 وی ادامه داد: اما فعالیت‌هایی که در این یک سال انجام شد نشان داد که علاوه‌بر اینکه این صنعت پایه متوقف نشد بلکه امروز فضای رقابتی در کشور به وجود آ‌مده و این فرصتی است که می‌توانیم با تحلیل دوره‌های قبل به برنامه‌ریزی برای آینده بپردازیم. وی تصریح کرد: موضوع اصلی همایش با محوریت فروش و خدمات پس از فروش بنا نهاده شده و امروز پاسخگوی خواست منطقی مشتریان شده است.
قربانی بیان کرد: رئیس‌جمهوری بر رضایتمندی مشتریان تاکید داشته و اظهار کردند که بازار ایران با شرکایی تقسیم خواهد شد که بیشترین تولید قطعات را در ایران انجام دهند کهدر حال حاضر این روند در حال انجام است.
درس‌هایی که از کمپین نخریدن خودرو باید آموخت
یک کارشناس صنعت خودرو نیز در حاشیه این همایش با بیان اینکه خودروسازی در ایران در تنگنای تغییر پارادایم‌های جهانی تجارت و تولید قرار دارد، به «کسب‌وکار» گفت: مشتری‌مداری دیگر در جهان امروز یک شعار برای بهتر شدن ژست فعالان اقتصادی نیست و حتی پشت کردن مقطعی مشتریان به محصولات یک بنگاه می‌تواند به سرعت آن بنگاه را - هرچند بنگاه بزرگ تولیدی و صنعتی باشد - به مرز نابودی بکشد. جلیل عصاییان با اشاره به کمپین نخریدن خودرو که سال گذشته در ایران شاهد آن بودیم، افزود: در گذشته امکان ارتباط‌گیری مشتریان با هم وجود نداشت و در کشورهایی مثل ایران شاهد جدایی سلایق تولیدکنندگان از مشتریان خصوصا در شرکت‌هایی که مثل خودروسازان ما از حمایت غیراصولی دولتی و بازار انحصاری برخوردارهستند، بودیم اما این کمپین نشان داد پارادایم‌های صنعت خودرو در ایران باید به سرعت به سوی مشتری مداری حرکت کند و درغیر این صورت شاهد نابودی این صنعت خواهیم بود. وی الزامات یک صنعت خودروسازی مشتری محور را در سه بخش خلاصه کرد و گفت: خودروسازی مشتری مدار باید دردرجه اول خودروی با کیفیت بسازد تا مشتری را راضی نگه دارد. در درجه دوم باید صادقانه به اشتباهات اقرار کند و پاسخگوی اشکالات باشد؛ همچون خودروسازان جهانی که در تیراژ میلیونی اقدام به فراخوان و رفع عیب محصولات خود می‌کنند. وی سومین الزام خودروسازی مشتری‌مدار را احترام به سلایق متفاوت مشتریان با متنوع‌سازی تولید و تولید با در نظر گرفتن قدرت خرید مشتریان دانست.