صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

معاون میراث فرهنگی کشور:

31 کتاب حفاظت از میراث فرهنگی تدوین می‌شود

معاون میراث فرهنگی کشور گفت: در شناساندن لرستان قصور شده است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، دکتر طالبیان در چهارمین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران اظهار کرد: 21 سال پیش دکتر شیرازی بنیان‌گذار این کنگره بود و چهارمین دوره آن تا به حال در 19 کنگره استانی برگزار شده است و اواسط اسفندماه به طور کامل در تمام استان‌ها انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه این کنگره بعد از 10 سال وقفه دوباره پیگیری شده است، افزود: در این راستا یک شورای سیاست‌گذاری تبیین شده که این کنگره با چه محورهایی برگزار شود. همچنین قرار بود در اردیبهشت سال آینده برگزار شود که زمان آن به پاییز تغییر یافت.
طالبیان تصریح کرد: کنگره ملی فرصتی است تا همگی مشارکت کنند و مقاله بدهند و این می‌تواند باعث پویایی و بالندگی در استان‌ها برای حفاظت از میراث فرهنگی شود.
معاون میراث فرهنگی کشور ادامه داد: در پایان کنگره چهارم 31 کتاب از 31 استان کشور در رابطه با حفاظت از میراث فرهنگی تدوین می‌شود.
وی با بیان اینکه هر کاری که در راستای میراث فرهنگی و محیط زیست انجام شود باید در راستای توسعه پایدار باشد، افزود: در همین راستا یکی از محورهای کنگره همین موضوع عنوان شده است.
طالبیان از ثبت ملی راه‌آهن خبر داد و گفت: پرونده ثبت این اثر آماده شده و در دست اقدام است.
معاون میراث فرهنگی کشور به میراث ناملموس اشاره کرد و افزود: این آثار اگر از بین برود کل دانش و سنت ما از بین خواهد رفت؛ در همین راستا حدود دو سال است که به این موضوع پرداخته‌ایم.
وی لرستان را مهد تمدن و فرهنگ نامید و ادامه داد: مردم و صاحب‌نظران اینجا باید بکوشند تا هر چه بیشتر این استان‌ها را به دنیا بشناساند. روی این موضوع کار زیادی نشده و نیازمند همگرایی بیشتر در این زمینه هستیم.
طالبیان با بیان اینکه در شناسایی لرستان مقداری قصور شده است، اضافه کرد: هر جا که کاوشی انجام می‌دهیم، شواهدی نیز از آن در لرستان پیدا می‌شود و این به خاطر غنای تاریخی این استان و موقعیت ژئوپولتیک و استراتژیک آن است.