صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

سید کمال الدین میرجعفریان مطرح کرد:

شناسایی ۲۴۰ هکتار سکونتگاه غیر رسمی مصوب در استان ایلام

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام از شناسایی ۷۲۴هکتار بافت فرسوده و۲۴۰ هکتار سکونتگاه غیررسمی...
 مصوب در استان ایلام خبر داد و گفت: عمده مهاجرت از خارج استان به حاشیه شهرهای ایلام از روستاها توسط شاغلان بخش کشاورزی رخ داده که برای اشتغال، دسترسی به خدمات و تحصیل مهاجرت کرده‌اند و درون استان نیز جنگ و عدم توجه به زیرساخت‌های روستاها عوامل اصلی مهاجرت بوده است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سید کمال الدین میرجعفریان، مدیر کل راه و شهرسازی استان ایلام مساحت استان ایلام را ۲۰ هزار و ۱۳۸ کیلومتر یعنی معادل ۱.۲ درصد مساحت کشور اعلام کرد و گفت: جمعیت شهری استان بیش از ۳۵۶ هزار نفر و جمعیت روستانشین نیز حدود ۱۹۹ هزار نفر است و از حرفه‌مندان استان ۲۶.۲ درصد شاغل بخش کشاورزی، ۲۸.۱ درصد شاغل بخش صنعت و ۴۵.۷ درصد شاغل بخش خدمات هستند.
میرجعفریان به معکوس شدن نرخ رشد جمعیت استان ایلام درسال‌های اخیر اشاره کرد و افزود: سال ۴۵ حدود ۱۳ درصد اهالی این استان شهرنشین بودند که اکنون به ۶۴ درصد رسیده است. این تغییر نرخ رشد جمعیت در ایجاد سکونتگاه‌های غیررسمی در حاشیه شهرها تاثیر مستقیم داشته که باید مورد آسیب‌شناسی قرار گیرد.
مدیر کل راه و شهرسازی استان ایلام گفت: عمده مهاجرت از خارج استان به حاشیه شهرهای ایلام از روستاها توسط شاغلان بخش کشاورزی رخ داده که برای اشتغال، دسترسی به خدمات و تحصیل مهاجرت کرده‌اند و درون استان نیز جنگ و عدم توجه به زیرساخت‌های روستاها عوامل اصلی مهاجرت بوده است.
وی به بیان ظرفیت‌های خاص استان ایلام پرداخت و عنوان کرد: استان ایلام دارای طولانی‌ترین مرز با کشور عراق است و به دلیل تردد بیش از ۷۰ درصد زوار دروازه عتبات عالیات محسوب می‌شود به طوری که در اربعین امسال دو میلیون و ۷۳۲ هزار نفر از زوار از مرز مهران تردد کردند. همچنین دارای ظرفیت بالای توریسم و منابع طبیعی است.
میرجعفریان همچنین گفت: از جمله چالش‌های منابع و مخاطرات طبیعی در استان ایلام می‌توان به کاهش جنگل‌ها به صورت سالیانه به میزان یک درصد، مراجعه به بیمارستان به علت ریزگرد، تخریب کالبد شهرها، مهاجرت روستاییان، بیکاری کشاورزان و کمبود آب شیرین اشاره کرد.
مدیر کل راه و شهرسازی استان ایلام با اشاره به منطبق بودن محلات هدف بازآفرینی شهری ایلام با مسیل‌ها  عنوان کرد: در استان ایلام ۷۲۴ هکتار بافت فرسوده و ۲۴۰ هکتار سکونتگاه غیررسمی مصوب داریم.
وی همچنین در تشریح اقدامات صورت گرفته در حوزه بازآفرینی شهری استان ایلام گفت: طی امسال و سال گذشته هفت جلسه ستاد بازآفرینی استان با ۴۰ مصوبه برگزار شده است. از جمله این مصوبات می‌توان به تامین انشعابات مرکز بهداشتی بان‌بور و سبزی‌آباد و احداث مرکز محله و سالن ورزشی بان‌برز، برگزاری همایش‌ها و نشست‌های تخصصی، فعال‌سازی کارگروه‌های ذیل ستاد بازآفرینی اشاره کرد. همچنین از جمله پروژه‌های مشترک شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران در محلات هدف می‌توان به احداث پارک ۷ تیر محله بان‌بور، درمانگاه محله سبزی آباد، درمانگاه بان‌بور و سالن ورزشی بان‌برز اشاره کرد.
میرجعفریان افزود: برای پیشگیری از گسترش حاشیه‌نشینی باید ضمن آموزش و رفع علل مهاجرت از مبدا کمربند سبز را در حاشیه شهرهای ایلام راه‌اندازی کرد.
مدیر کل راه و شهرسازی استان ایلام تاکید کرد: عواملی چون توانمندسازی روستاها و روستاییان، تهیه طرح‌های بازآفرینی، اجرای کمربند سبز، ساماندهی مبادی و مراکز اصلی شهر ایلام، توریسم درمانی، اختصاص اعتبار برای زنان سرپرست خانوار در محلات هدف، حمایت زا سازمان‌های مردم‌نهاد، بهسازی مسیل‌ها، تهیه طرح جامع مبارزه با ریزگردها، اجرای طرح مدیریت یکپارچه آبخیزداری، پرداخت یارانه تسهیلات به متقاضیان نوسازی، پرداخت مطالبات شهرداری‌ها در خصوص تخفیفات اعمال شده، اختصاص ردیف ویژه برای تکمیل کمربندی‌های شهر، تعیین تکلیف وضعیت مالکیت محدوده‌های هدف و تهیه طرح‌ جامع حمل و نقل برای توسعه محورهای مواصلاتی استان، تهیه سند اجتماعی و فرهنگی محلات هدف و اختصاص ردیف ویژه برای بازگشایی معابر محلات هدف شهر ایلام در بهبود شرایط فعلی موثر است.