چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

کماکان فعالیت کسبه ی پاساژ کویتی ها در این بازار ممنوع است ؛

کسبه پاساژ کویتی ها اقرارنامه امضاء کردند

کماکان فعالیت کسبه ی پاساژ کویتی ها در این بازار ممنوع است و بنابر اعلام مسئولان مربوطه، کسبه ی این پاساژ تنها پس از صدورِ دستور دادستان (دادسرای ...
ناحیه ۱۲ میدان منیریه) مجاز به ورود و فعالیت مجدد در پاساژ هستند.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از 
پایگاه اطلاع رسانی اتاق اصناف ایران، طبق گزارش های رسیده دادستان پس از بررسی گزارش آتش نشانی، شهرداری، سازمان نظام مهندسی و اداره برق اجازه فعالیت مجدد در پاساژ را صادر خواهد کرد.
بر همین اساس، کسبه پاساژ کویتی های استانبول به دفترخانه ای واقع در میدان شهدا دعوت شدند تا پس از امضای اقرارنامه رسمی و پذیرش شرایط مندرج در آن و همچنین بررسی گزارش سازمان آتش نشانی، شهرداری، سازمان نظام مهندسی و اداره برق از سوی دادستان مربوطه، مجاز به ورود در پاساژ باشند.
متن تعهد و اقرارنامه رسمی که به امضای کسبه پاساژ کویتی ها رسیده، بدین شرح است:
نظر به اینکه در اثر حادثه معروف آتش سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو، علی رغم اینکه پاساژ کویتی های استانبول آسیبی ندیده و واحد کسبی به کیفیت و مشخصات منعکس در صدر تعهدنامه، شای به نحوی از انحاء دستخوش تغییر و تحولاتی گردیده، اکنون با عمل و اطلاع از وضعیت موجود پس از اتمام عملیات اطفاء حریق و امدادرسانی در ساختمان مجاور و با قبول کلیه مخاطرات و مسئولیت های احتمالی متصوره قانونی در خصوص مغازه در ملک کویتی ها خصوصا شهردار منطقه، ناحیه مربوطه و معاونت خدمات شهری، محیط زیست و سازمان آتش نشانی ضمن حفظ حقوق قانونی در رابطه با پیگیری  قضایی مقصرین حادثه پلاسکو، تقاضا و تمایل  تمایل به بازگشایی وجود دارد”.
البته در تعهد و اقرارنامه رسمی شروط ذیل درج شده است:
کسبه پاساژ کویتی ها مکلف به پوشش دهی کارگاه، عمل و فعالیت کسب و کار خود به بیمه حوادث، مسئولیت و آتش نشانی پیش از بهره برداری هستند،  ضمن آنکه باید دستور العمل کوتاه مدت سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران و همچنین طرح مقاوم سای ساختمان را زیر نظر شرکت مقاوم سازی ذی صلاح و با نظارت سازمان نظام مهندسی ظرف مدت زمان محدود به اجرا دربیاورند.
همچنین حداکثر ظرف مدت سه ماه زیر نظر مهندس ناظر ذیصلاح و مسئولین آتش نشانی کلیه اقدامات لازم جهت رعایت مولفه های ایمنی و مقاومتی چه از نظر سازه و چه از نظر ناظر مصالح را معمول نمایند در غیر این صورت پس از سه ماه شهرداری منطقه ضمن اخطار کتبی راسا به وسیله مامورین خود و بدون انکه محتاج اذن از کسبه یا مراجع قضایی و اداری و اخذ رای از کمیسیون ماده صد و یا کمیسیون رفع خطر  باشد، می تواند نسبت به تکمیل و توقیف و پلمب محل فعالیت و کسب و کار اقدام نماید. در واقع شهرداری در صورت آنکه در طول این مدت سه ماه محل فعالیت را ناایمن و خطرآفرین تشخیص دهد، اخذ مجوز مجاز به تعطیلی، توقیف و پلمب محل کسب است.
لازم به ذکر است؛ یک شرکت مقاوم سازی پیشرفته با انجام آزمایشات میدانی و آزمایشگاهی و بازدید های عینی وضعیت سازه و معماری ساختمان کویتی ها را پس از ایجاد حریق در پلاسکو به منظور بازگشایی پاساژ مورد بررسی قرار داد که در بخشی از گزارش این شرکت آمده است: ۵ ورق فولادی از قطعات تیر و ستون در نزدیکی محل حریق برداشته شد و آزمایش مقاومت مکانیکی لازم بر روی آن انجام گرفت. نتایج حاکی از آن است که مقاومت حد جاری شدن و نهایی فولاد مصرفی تیر و ستون حداقل فولاد۳۷ ST  که فولاد متعارف ساختمان سازی است، می باشد.  همچنین آزمایش تست جوش به روش نفوذ PT بر روی سه مورد از اتصالات سازه انجام گردید. بر اساس این آزمایشات مشخص گردید که جوش ها در اتصالات نزدیک به محل حریق دارای شرایط مناسب بوده و نسبت به سایر جوش ها در بخش های دور از حریق دچار آسیب نشده اند. در عین حال در بازدید های چشمی از اسکلت فلزی نیز نشانه ای از اعوجاج، ترک خوردگی، تغییر شکل، سایر عیوب در تیرها، ستون ها و اتصالات در محل نزدیک به حریق مشاهده نگردید.
بر همین اساس، بررسی ها نشان می دهد که تخریب های موضعی در بخشی از دیوار مجاور ساختمان پلاسکو، دیوار جان پناه بام و بخشی ازبالکن سمت خیابان جمهوری رخ داده است که تاثیر در پایداری سازه ندارد و اعلام می گردد که سازه در شرایط فعلی برای بارهای متعارف ثقلی سالم بوده و امکان استفاده و بارگذاری آن وجود دارد.