صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

ریچارد گیر: رهبرانی داریم که ترس ایجاد می‌کنند

ترامپ همچنان سوژه اصلی جشنواره برلین است

در دومین روز جشنواره برلین دو فیلم "شام" و "درباره بدن و روح" در بخش مسابقه بین‌الملل به نمایش درآمدند و "قطاربازی 2" ساخته دنی بویل در بخش خارج از مسابقه نمایش داده شد.
فیلم آمریکایی "شام" (The Dinner) اولین فیلمی بود که روز جمعه در بخش مسابقه بین‌الملل شصت و هفتمین دوره جشنواره فیلم برلین به نمایش درآمد.
تریلر "شام" با بازی ریچارد گیر و استیو کوگان تریلری با موضوع اختلاف‌های چرکین و "گناه نخستین" که تنش‌های عصر ترامپ را به تصویر می‌کشد، یکی از 18 فیلمی است که امسال برای دریافت جایزه خرس طلایی و جوایز خرس نقره‌ای برلیناله رقابت می‌کنند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، این فیلم به کارگردانی اورن موورمن کارگردان اسرائیلی-آمریکایی، داستان دو برادر و همسران آن‌ها را روایت می‌کند که فرزندانشان مرتکب یک جنایت هولناک شده‌اند.
"شام" که بر مبنای رمان پرفروش هرمان کخ نویسنده هلندی ساخته شده است، محل وقوع داستان خود را به ایالات متحده منتقل کرده است، جایی که گیر نقش یک قانون‌گذار بلندپرواز با یک همسر جوان تشنه قدرت (با بازی ربکا هال بازیگر بریتانیایی-آمریکایی) را بازی می‌کند.
کوگان، دیگر بازیگر بریتانیایی در نقش برادر او پل را ایفاء می‌کند. او در کتاب کخ یک معلم تاریخ است که اتفاقات ترسناک جنگ جهانی دوم او را به مرز جنون کشانده است. در فیلم، او مردی است که ذهنش درگیر نبرد گتیسبورگ، خونین‌ترین نبرد جنگ داخلی آمریکا است که نقطه عطف پیروزی "اتحادیه" (نیروهای ایالات شمالی) بر "کنفدراسیون" (ائتلاف ایالات جنوبی) بود.
موورمن که بیش از همه برای فیلم خلاقانه "من اینجا نیستم" درباره باب دیلن و "عشق و بخشش" با موضوع گروه بیچ بویز شهرت دارد، به خبرنگاران گفت: فیلم هم به لحاظ فضا و مکان و هم از نظر مضمونی، بازتاب فضای سیاسی مسمومِ این روزهای ایالات متحده است.
او با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و پیروزی دونالد ترامپ گفت: ما فیلم را فوریه پیش، یعنی قبل از اتفاقِ غیرقابل تصور فیلمبرداری کردیم.
موورمن گفت نبرد گتیسبورگ تجسم "گناه نخستین" برده‌داری و اختلاف ملی بود؛ همه چیزهایی که از آن پس در ایالات متحده روی داد و این روزها بیش از پیش خود را نشان می‌دهد. من در عین حال تصمیم گرفتم این دو برادر را رو در روی هم قرار بدهم.
بخش زیادی از داستان فیلم "شام" در یک رستوران که به طرز عجیبی گران و پر زرق و برق است روی می‌دهد. برادران و همسرانشان در این مکان بی‌طرف درباره این بحث می‌کنند که با جرم بچه‌هایشان باید چه کار کنند.
در نشست مطبوعاتی "شام" که پیش از اولین نمایش رسمی فیلم در کاخ جشنواره برگزار شد، بازیگران و دیگر عوامل خود را برای پرسش‌هایی درمورد ترامپ آماده کرده بودند.
کوگان به طعنه گفت: هرچند شخصیت من در فیلم دچار بیماری ذهنی است، اما فکر می‌کنم در مقایسه با رئیس جمهور آمریکا یک سردرد خفیف دارد!
گیر هم با انتقاد از دستور اجرایی ترامپ درمورد منع سفر پناهندگان و شهروندان هفت کشور با اکثریت مسلمان – که اکنون دادگاه‌های آمریکا آن را لغو کرده‌اند – برابر کردن این مردم با "تروریست‌ها" را "بزرگ‌ترین جرم" ترامپ از ماه پیش که قدرت را تحویل گرفته است، دانست و گفت: متاسفانه رهبرانی داریم که ترس ایجاد می‌کنند و این ترس باعث می‌شود ما کارهای هولناکی انجام بدهیم. فکر می‌کنم این بخشی از چیزی است که ما در فیلم درباره آن صحبت می‌کنیم.       
پاتریشیا کلارکسن، کیلیان مورفی، کریستین اسکات تامس، برونو گانتس، تیموتی اسپال، امیلی مورتیمر، شری جونز، کلویی سوینی و آدپرو اودویه، از دیگر بازیگران "شام" هستند که اتفاقات آن در زمان واقعی به تصویر کشیده شده است.
"درباره بدن و روح" (On Body and Soul) تازه‌ترین ساخته لدیکو انیدی، نویسنده و کارگردان مجارستانی، دیگر فیلمی بود که اولین بار در دنیا روز جمعه در بخش مسابقه بین‌الملل نمایش داده شد. داستان این کمدی رمانتیک در یک کشتارگاه در بوداپست روی می‌دهد و درباره ارتباط یک کارگر جوان با رئیس مسن‌ترش است.
انیدی که متولد 1955 در بوداپست است، بیش از همه برای اولین فیلم بلند داستانی خود "قرن بیستم من" شهرت دارد که در 1989 جایزه دوربین طلایی جشنواره کن را برایش به همراه داشت. "درباره بدن و روح" اولین فیلم سینمایی او بعد 18 سال است. او آخرین بار "سیمون شعبده‌باز" (1999) را ساخت و در این سال‌ها بیشتر در تلویزیون و حوزه سینمای مستند فعال بوده است.
روز جمعه فیلم بریتانیایی "قطاربازی 2" (T2 Trainspotting) به کارگردانی دنی بویل در بخش خارج از مسابقه نمایش داده شد. این فیلم دنباله فیلم معروف "قطاربازی" (1996) به کارگردانی خود اوست.
یوان مگرگور، کلی مکدانلد، جانی لی میلر، رابرت کارلایل و یوان برمنر، بازیگران فیلم اول، نقش‌های خود را تکرار کرده‌اند. بویل به همراه تعدادی از بازیگرانش شامل میلر، برمنر و آنجلا ندیالکووا در مراسم اولین نمایش بین‌المللی "قطاربازی 2" حضور داشتند.
تقدیر از تهیه‌کننده هنک گنگی
نانسون شی، تهیه‌کننده کهنه‌کار هنگ کنگی روز جمعه در مراسمی با حضور دیتر کاسلیک مدیر جشنواره فیلم برلین جایزه دوربین برلیناله را دریافت کرد. "یک دنیای بهتر" و "روابط جهنمی" از فیلم‌هایشی است. او در 2007 یکی از داوران بخش مسابقه بین‌الملل است. او امسال با فیلم "آخر پاییز" به کارگردانی کیم تائه-یونگ و "شمشیرهای پرنده دروازه اژدها" ساخته تسوی هارک در برلیناله حضور دارد.
شصت و هفتمین دوره جشنواره فیلم برلین 9 تا 19 فوریه (21 بهمن تا 1 اسفند) برگزار می‌شود.