صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رییس کمیسیون گردشگری اتاق ایران

برندسازی صنایع دستی کشور، در دستور کار قرارگیرد

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران در نشست با مجتبی خسرو تاج، رئیس سازمان توسعه و تجارت ایران و نمایندگان تشکل‌های بخش خصوصی بر لزوم برندسازی محصولات صنایع دستی و گردشگری کشور تاکید کرد.
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران در نشست با مجتبی خسرو تاج، رئیس سازمان توسعه و تجارت ایران و نمایندگان تشکل‌های بخش خصوصی بر لزوم برندسازی محصولات صنایع دستی و گردشگری کشور تاکید کرد.
دراین نشست،‌ چگونگی برگزاری «همایش تجاری سازی خدمات گردشگری» در محل دائمی نمایشگاه بین المللی مورد بررسی قرار گفت. خسروتاج با اشاره به اهمیتی که دولت برای بخش خصوصی قائل است، خواستار حضور و مشارکت فعالان صنعت گردشگری در امور مربوط به این بخش شد تا بدین وسیله صنعت گردشگری کشور رشد کرده و با برنامه ریزی دقیق و تهیه نقشه راه، درآمدهای ارزی و ریالی در این صنعت افزایش پیدا کند.
وی افزود: در این همایش باید به کمبودها، نقاط قوت و فرصت ها پرداخت و زمینه های سرمایه گذاری در صنعت گردشگری، توسعه زیرساخت ها، ساخت انواع هتل، ارتقای سطح حمل و نقل کشور و سایر مولفه های دخیل در گردشگری را بررسی کرد.
احمد اصغری، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران با حمایت از برگزاری این همایش گفت: حوزه گردشگری، ورزش و هنر نقش موثری در ایجاد اشتغال، رفع بیکاری و درآمد پایدار برای مردم کشور دارد و شایسته است که همه نهادهای مرتبط در این راستا با یکدیگر همکاری داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه  صادرات به دو گروه حوزه تولید صنعتی و تولید غیرصنعتی تقسیم می شود، تصریح کرد: در این خصوص صنایع دستی بخش عمده ای از تولید غیرصنعتی در ایران را تشکیل می دهد که مبتنی بر تولید خرد و تولید سفارشی است. از طرفی می دانیم که صادرات صنایع دستی اثرات فراوانی در اشاعه فرهنگ ملی دارد و به تقویت اقتصاد خرد، تولید و معیشت جوامع محلی کمک می کند.
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران با اشاره به مشکلات این عرصه، تاکید کرد: به دلیل ماهیت غیرصنعتی بودن و سفارش محور بودن و همین طور بازار عرضه خرد، امکان صادرات در مقیاس بالا در صنایع دستی بجز مقوله فرش وجود ندارد.
اصغری اظهار کرد: در حوزه صنایع دستی امکان ثبت برند هم در ایران و هم در کشورهای مقصد وجود دارد اما امکان فعالیت به صورت شخص حقیقی با توجه به قوانین اخیر مربوط به صدور کارت بازرگانی در امر صادرات، وجود ندارد. صادر کننده و یا فعال اقتصادی در این حوزه باید ذیل یک شرکت فرایند صادرات را به انجام رساند و این موضوع، صادرات را با توجه به پیچیدگی های فعلی بنگاه داری در ایران، مشکل می کند.
این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: عدم وجود سامانه زیرساختی لازم برای مبادلات خرد مشکل ساز است. صادر کننده در این خصوص باید متوسل به گمرک فرودگاهی شود که هزینه های آن به مراتب بیشتر از زمینی است یا به اشخاصی که در امر ترانزیت کلان مشغول هستند، متکی شود.
این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در ادامه به ارائه پیشنهاداتی برای رونق حوزه گردشگری پرداخت و گفت: برند سازی محصولات منحصربه فرد گردشگری و صنایع دستی و اقدام به صادرات آنها در بازارهای جهانی و اعمال قوانینی به منظور کاهش تعرفه های گمرکی و مالیاتی، صادرات غیر مستقیم خدمات گردشگری و تبلیغات منظم و هماهنگ در کشورهای دیگر و غیره از جمله راهکارهای پیشنهادی برای ایجاد رونق در صنعت گردشگری است.