صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

معاون سانا:

نرخ خرید تضمینی برق در ایران نسبت به بسیاری از کشورها جذاب است

معاون فنی و اجرایی سازمان انرژی های نو ایران (سانا) گفت: با وجود کاهش چندباره نرخ خرید تضمینی برق انرژی های تجدیدپذیر، هنوز این نرخ نسبت به بسیاری از کشورها جذاب بوده و دولت با وجود همه مشکلات موجود در تعیین نرخ خوب عمل کرده است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا, «اکبر شعبانی کیا» افزود: محدودیت منابع انرژی و مشکلات ناشی از مصرف سوخت سبب شده تا شاهد بازگشایی سرفصل انرژی های تجدیدپذیر در برنامه انرژی بسیاری از کشورها باشیم.
به گفته این مقام مسئول، ایران با داشتن تنوع اقلیمی و وسعت بالا، از ظرفیت بالایی برای توسعه انرژی های تجدیدپذیر برخوردار است و امروز بیش از 150 کشور جهان اقدام های حمایتی مناسبی را در این زمینه اجرا کرده اند.
وی به برخی قابلیت های موجود در کشور اشاره کرد و افزود: ظرفیتی بیش از 60 هزار مگاوات انرژی در کانال های بادخیز کشور متصور است.
شعبانی کیا ادامه داد: اغلب مناطق بادخیز کشور در مکان هایی قرار دارند که علاوه بر تامین برق مورد نیاز کشور می توانند حتی چهره آن مناطق را تغییر داده و منجر به توسعه یافتگی شان شود؛ مناطقی مانند خواف با دارا بودن جهت و سرعت باد عالی، زابل با دارا بودن باد 120 روزه و تونل باد منجییل که تا تاکستان و دشت قزوین گسترده می شود، از آن جمله است.
** انرژی خورشیدی
وی همچنین به ظرفیت های موجود انرژی خورشیدی در کشور اشاره کرد و افزود: بسیاری مناطق کشور از تابش بیش از چهار کیلو وات ساعت در هر مترمربع برخوردار است؛ در حالی که تابش ها در اتحادیه اروپا با برخورداری از سهم 40 درصدی برق خورشیدی تولید جهان، کمتر از 60 درصد تابش ایران است.
معاون فنی و اجرایی سانا به برخی آمارهای سال 2015 در این رابطه اشاره کرد و گفت: اکنون ظرفیت نصب شده نیروگاه های خورشیدی در جهان 250 هزار مگاوات است که این رقم در اتحادیه اروپا 95 هزار مگاوات و در آلمان 40 هزار مگاوات است.
وی تاکید کرد: انرژی خورشیدی یک مزیت بسیار عالی برای کشورمان در تامین انرژی و امنیت آن و همچنین توسعه صنایع و اشتغالزایی است.
** انرژی منابع زیست توده
به گفته این مقام مسئول، تاکنون بیش از 15 منطقه برخوردار از منابع زمین گرمایی در کشور شناسایی شده و فقط در یک مخزن زمین گرمایی مشکین شهر اردبیل ظرفیت حرارتی بیش از هزار و 200 مگاوات وجود دارد و می توان در آن به ساخت نیروگاهی بین 50 تا 150 مگاوات اقدام کرد.
وی درباره اهمیت اقتصادی این منطقه، خاطرنشان ساخت: امروز گاز از عسلویه استخراج و پس از طی بیش از هزار کیلومتر به خانواده های اردبیلی می رسد؛ این در حالی است که با استفاده از انرژی زمین گرمایی و استفاده از آن در منطقه، می توان این گاز را حتی به اتحادیه اروپا نیز صادر کرد.
شعبانی کیا اضافه کرد: امروز در منطقه سرعین با استفاده از چشمه های آب گرم به جلب و جذب توریست پرداخته می شود و همانند چنین ظرفیتی در مشکین شهر برای حضور خانواده ها و توریست ها، استحصال برق و آب درمانی وجود دارد.
وی همچنین با اشاره به لزوم مدیریت پسماندها، یادآورشد: امروز با صرف هزینه های گزاف انواع زباله های شهری، فاضلاب، چوب و زائدات کشاورزی، پسماندهای دامی و پسماندهای صنایع غذایی جمع آوری و دفن می شوند؛ این در حالی است که در بسیاری مناطق به دلیل نبود علم آن، دفن غیربهداشتی انجام می شود.
این عضو هیات مدیره سانا افزود: تولید برق به عنوان یک فناوری، یکی از حلقه های مدیریت پسماند در کشورهای مختلف به شمار می رود و با وجود فعالیت بیش از 20 میلیون واحد بیوگاز در جهان، بیش از یکصد هزار مگاوات برق با فناوری های مختلف نیروگاه های زباله سوز، سیستم های بیوگاز و ... تولید می شود.
وی خاطرنشان ساخت: از هر کیلوگرم ماده خشک زباله های شهری می توان با استفاده از فناوری هضم بی هوازی بین 450 تا 500 لیتر گاز و یک کیلو وات ساعت برق تولید کرد.
شعبانی کیا، سرانه تولید زباله شهروندان کشور را 800 گرم در روز اعلام کرد و گفت: از این طریق امکان تولید 800 تا یک هزار مگاوات انرژی در نیروگاه زباله سوز وجود دارد و در صورتی که پسماندهای کشاورزی، ضایعات صنایع غذایی و فوضلات دامی را به آن اضافه کنیم، این رقم فراتر خواهد رفت.
وی یادآور شد: در اروپای غربی، تصفیه خانه های فاضلاب و واحدهای صنایع غذایی موظف به استفاده از واحدهای بی هوازی برای تولید انرژی از پسماندها هستند.
معاون فنی و اجرایی سانا با اشاره به پتانسیل های مناسب کشورمان در این زمینه، تاکید کرد: توسعه سیستم های تجدیدپذیر باید با حمایت دولت و مبتنی بر مشارکت بخش خصوصی انجام شود.
وی افزود: ماده 61 قانون اصلاح الگوی مصرف، وزارت نیرو را مکلف کرده که برق تولیدی تجدیدپذیرها را با نرخ تضمینی و با قراردادهای 20 ساله خریداری کند.
به گفته این مقام مسئول، مشوقی در این زمینه داده شده که اگر سرمایه گذار بخش خصوصی از تجهیزات ساخت داخل استفاده کند، 30 درصد بر قیمت خرید برق تولیدی اش افزوده خواهد شد.
وی ادامه داد: تدوین اطلس انرژی بادی ایران، معرفی مناطق پُرپتانسیل انرژی های تجدیدپذیر، تدوین استانداردهای مورد نیاز برای ساماندهی تجهیزات در حوزه تجدیدپذیرها و حمایت از متقاضیان در دستور کار سازمان انرژی های نو ایران است.
** تعیین نرخ تضمینی خرید برق تجدیدپذیرها
این مقام مسئول سانا در ادامه به ورود وزارت نیرو به مقوله انرژی های تجدیدپذیر از حدود 20 سال پیش اشاره و یادآوری کرد: در دهه نخست (دهه 70)، دولتی ها و بخش خصوصی اصلا اعتقادی به تامین برق از انرژی های نو نداشتند، اما در دهه دوم (دهه 80) همراهی با سازمان انرژی های نو ایران بیشتر شد و اعتبارات و تخصیص های مالی در قالب ایجاد چند نمونه و پایلوت در کشور تعلق گرفت.
وی، دهه سوم (از سال 89 به بعد) را دوره ای توصیف کرد که همراهی با این موضوع بیشتر شد و بویژه با اجرای قانون اصلاح الگوی مصرف، توسعه تجدیدپذیرها قوت گرفت.
شعبانی کیا با بیان اینکه بخش خصوصی خواستار ثبات قوانین و مقررات در مقوله خرید تضمینی برق تجدیدپذیرهاست، تصریح کرد: تا زمانی که نرخ سوخت های فسیلی در اختیار شهروندان واقعی نشود، بهینه سازی مصرف سوخت و توسعه تجدیدپذیرها با دشواری همراه است و لایه های مختلف اجتماع در برابر آن مقاومت می کنند.
وی یادآوری کرد: میزان سوخت صرفه جویی شده، هزینه تبدیل انرژی و هزینه های زیست محیطی، پارامترهای تعیین نرخ تضمینی خرید تجدیدپذیرها هستند.
معاون فنی و اجرایی سازمان انرژی های نو ایران اظهار داشت: در حالی که پیشتر سازمان حفاظت محیط زیست، هزینه های زیست محیطی را در این مقوله 1500 ریال بابت هر کیلو وات ساعت برق تولیدی اعلام کرده بود، اما اکنون آن را به 680 ریال کاهش داده است.
وی خاطرنشان ساخت: با این حال هنوز نرخ خرید تضمینی برق در ایران نسبت به بسیاری کشورها، جذاب است و دولت با وجود همه مشکلات موجود در تعیین نرخ خوب عمل کرده و باید همه دستگاه ها کمک کنند تا نرخ های جدید اعلامی تثبیت شود.
شعبانی کیا ادامه داد: اینک در سازمان انرژی های نو، بوروکراسی اداری به حداقل رسیده و مجوز مورد نیاز برای فعالیت متقاضیان در کمتر از پنج روز صادر می شود.
وی اضافه کرد: در مقابل، سرمایه گذاران 6 ماه فرصت دارند مجوز زیست محیطی، مجوز اتصال به شبکه و موافقت زمین طرح خود را برای سانا بیاورند و پس از آن در یک هفته براساس مبلغی که وزارت نیرو اعلام کرده، قرارداد منعقد و به مدت 20 سال، سالیانه متناسب با نرخ ارز و نرخ تورم تعدیل می شود.
این مقام مسئول با اشاره به اعتراض های برخی افراد به قیمت ها، خاطرنشان ساخت: افردی که اعتراض داشته اند، فقط حاشیه سودشان کاهش داشته و قیمت های اعلام شده وزارت نیرو کماکان جذاب است.
وی یادآوری کرد: امسال وزارت نیرو موفق به انعقاد یکهزار مگاوات قرارداد خرید برق شده است.
شعبانی کیا به برخی اقدام ها در این زمینه اشاره کرد و گفت: تدوین استاندارد و اطلس انرژی های تجدیدپذیر، ابلاغیه خرید برق از نیروگاه های کوچک و بزرگ و آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی در خارج از سازمان انرژی های نو از جمله این اقدامات بوده است.
وی با یادآوری مجموع ظرفیت ایجاد شده نیروگاه های تجدیدپذیر کشور از آغاز تا پارسال که فقط 250 مگاوات بوده، یادآورشد: امسال برای ایجاد یکصد مگاوات نیروگاه برنامه ریزی شده که تاکنون 60 مگاوات آن ایجاد و برق تولیدی به شبکه سراسری تزریق شده است.
این مقام مسئول سانا اضافه کرد: برنامه ریزی وزارت نیرو در این زمینه، ایجاد ظرفیت 300 مگاواتی در سال آینده، 700 مگاوات در سال 97، یگهزار مگاواتی در سال 98 و در مجموع بین پنج هزار تا هفت هزار و 500 مگاوات در برنامه پنجساله ششم است.
پیشتر «حمید چیت چیان» وزیر نیرو در پاسخ به ایرنا درباره گلایه سرمایه گذاران این حوزه از کاهش چندباره قیمت خرید برق تضمینی تجدیدپذیرها، گفته بود، توسعه روزافزون فناوری های جدید (که کاهش هزینه ها را به دنبال داشته) و کاهش شدید قیمت های نفت و انرژی های فسیلی به این افت قیمت دامن زده است.
به گفته وی، این موضوع در کشوری همچون آلمان نیز سابقه داشته و این کشور که زمانی هر کیلو وات ساعت برق تولیدی خورشیدی را 28 سنت یورو خریداری می کرد، اکنون فقط 6.5 سنت یورو بابت آن به تولیدکنندگان می پردازد.
وزیر نیرو تاکید کرد: با این وجود قیمت های کنونی، خرید تضمینی برق تجدیدپذیرها هنوز برای سرمایه گذاران جذاب و اقتصادی است.