صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم:

سیما و منظر شهر قم مناسب یک شهر مذهبی نیست

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم گفت: سیما و منظر شهر قم مناسب یک شهر مذهبی نیست.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قم، حسن صبوری در دیدار با آیت‌الله نوری همدانی که در بیت ایشان برگزار شد، ضمن تبریک سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، با اشاره به اقدامات راه و شهرسازی استان گفت: استان قم تحویل ۴۶ هزار واحد مسکن مهر را متعهد شده بود که از این تعداد ۲۳۰۰ واحد باقی‌مانده است، استان قم در زمینه مسکن مهر موفق عمل کرده است و امید است تعداد واحدهای باقی‌مانده نیز ظرف کوتاهی به بهره‌برداری خواهد رسید.
مدیرکل راه و شهرسازی استان قم با اشاره به بافت‌های فرسوده شهری گفت: ۱۰۷۴ هکتار از اراضی شهر که عمدتاً در اطراف حرم مطهر واقع شده به صورت بافت فرسوده است البته ۶۸۰ هکتار به این بافت اضافه می‌شود که جمعاً ۱۸۰۰ هکتار می‌شود برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده اما به دلیل تنگناهای مالی نتوانستیم برنامه‌ریزی لازم را انجام دهیم.
وی با تأکید بر انجام اقدامات مؤثر در راستای بافت فرسوده گفت: ازجمله کارهایی که در حال انجام است احیای محور تاریخی است که از بیت حضرت امام (ره) شروع می‌شود و به سمت گذر خان، محله عشق علی، بیت حضرت آیت‌الله گلپایگانی، محله میدان میر، لب چال و تا محله شاه حمزه ادامه پیدا می‌کند برنامه‌ریزی‌شده که این محور را به‌صورت پیاده در نظر بگیریم تا زائران از امام زادگان و قبور مطهر بازدید و زیارت داشته باشند.
صبوری بیان کرد: کارهای اجرایی قطار پرسرعت تهران- قم- اصفهان ۶۰ درصد آن انجام شده است، مقرر شده در ایستگاه مرکزی قم تبادل سفر برای قم- اصفهان انجام گیرد، این ایستگاه فضایی حدود ۲۴ هکتار دارد و از جمله ایستگاه‌هایی است که در مرکز شهر واقع‌شده است و بنای تجهیز این ایستگاه را در دستور کارداریم.
مدیرکل راه و شهرسازی استان قم با اشاره به موقعیت استراتژیک استان قم گفت: کمربندی ۱۱۰ کیلومتری که از اتوبان تهران قم منشعب شده به جاده قم- اراک، و درنهایت به قم- کاشان و قم- گرمسار برمی‌گردد.
وی ادامه داد: کارهای مطالعاتی این پروژه در حال انجام است و در قانون بودجه سال ۹۶ قرار گرفته و عملیاتی می‌شود.
صبوری ادامه داد: تفاهم‌نامه‌ای نیز با سرمایه‌گذار بخش خصوصی منعقد شده است که با ۷۰ درصد سهم آورده سرمایه‌گذار این کمربندی از اتوبان قم- تهران تا آزادراه امیرکبیر اجرا می‌شود.
وی افزود: آزادراه قم به سمت سلفچگان را در دستور کارداریم که این مسیر به‌صورت بزرگراهی به آزادراهی تبدیل کنیم که اقدام مؤثری برای کاهش یا جاده‌ای است.