صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

تاجران گمراه می‌شوند

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: «موازی کاری ها رتبه محیط کسب و کار را پایین می آورد و صادرکننده، تولیدکننده و واردکننده گمراه می شوند.»
 سال ٩٣ گمرک ایران، سامانه جامع گمرکی را در قالب پنجره واحد راه‌اندازی کرد. با راه اندازی این سامانه که یکی از موفقیت های دولت یازدهم به شمار می رفت، میزان قاچاق تا حد بسیاری کاهش پیدا کرد. حالا پس از گذشت دو سال، وزارت صنعت، معدن و تجارت نامه ای به وزارت اقتصاد داده که وظیفه وزارت صنعت است که آن را مدیریت کند. به دنبال این اتفاق، فعالان اقتصادی معتقدند حالا که این طرح به ثمر رسیده، میوه‌اش را یک وزارتخانه دیگر می خواهد بچیند.
محمد لاهوتی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در واکنش به این موضوع در گفت وگو با خبرگزاری خبرآنلاین می گوید: «به طور معمول موازی کاری را در تمام موضوعات شاهد هستیم و متاسفانه بخش خصوصی و مصرف کننده است که هزینه آن را پرداخت می کند.»
وی می افزاید: «این موضوع هم یکی از آن موارد است که کلی وقت را در کشور صرف کرده و هزینه های زیادی برای آن پرداخت شده است؛ در حالی که شاهد این هستیم که یک سازمان دیگر نیز کار دیگری انجام داده که موازی آن قرار گرفته است.»
لاهوتی عنوان می کند: «از یک طرف سامانه یکپارچه و از طرفی دیگر سامانه پنجره واحد بالا آمده و فعال شده است. این ها موازی یکدیگر هستند و به طور قطع در خیلی از جاها با یکدیگر تداخل خواهند داشت.»
وی اظهار می کند: «همین است که رتبه محیط کسب و کار را پایین می آورد و صادرکننده، تولیدکننده و واردکننده را گمراه می کند. این نشان دهنده بی برنامگی و حرکت بدون استراتژیک است.»
لاهوتی می افزاید: «اگر براساس برنامه های تعیین شده و قانون حرکت کنیم، قطعا به این مشکلات بر نمی خوریم؛ گرچه در خیلی از قسمت های قانون نیز این موازی کاری ها وجود دارد.»
وی خاطرنشان می کند:«به نظر می رسد که این نیز یکی از تجربیات گذشته ای است که مجدد در کشور اتفاق افتاده است، ولی در نظر بگیریم که زمان آزمون و خطا گذشته و در شان کشور و تصمیم گیران کشور نیست که بعد از 40 سال، موازی کاری ها و کارهای تکراری را انجام دهند.»