صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مصاحبه با مهکامه مسقطی، هم‌موسس استارت‌آپ چند

مصاحبه با استارت‌آپ چند؛ ارزان بخرید، بیشتر بفروشید

استارت‌آپ چند جهت رونق بخشیدن به بازار به وجود آمد تا با ارایه راهکارهای نوین بازاریابی، بستر...
مناسبی را برای ارتباط میان کسب‌وکارها و مشتریان آن‌ها به وجود آورد. چند، بازاری است به وسعت ایران، در چند بیشتر بفروشید و ارزان‌تر خرید کنید.
ایده اولیه اپلیکیشن چند چگونه شکل گرفت؟
در دوران تحریم‌ها ما سرمایه‌گذاری انجام دادیم اما متاسفانه با شکست مواجه شد. ما به دنبال راهکار جایگزینی بودیم از این رو با چند نفر از دوستان تیمی را تشکیل دادیم و ایده‌هایی را مطرح کردیم. از میان ایده‌های مطرح شده ایده فعلی «چند» گزینه مناسب‌تری بود و تحقیقات خودمان را برای جستجوی نمونه‌های خارجی یا داخلی این ایده شروع کردیم اما تا به امروز ایده‌ای که به این شکل اجرا شده است را پیدا نکرده‌ایم. 
چگونه مطمئن شدید که ایده شما در بازار جواب می‌دهد و مورد توجه مشتریان قرار می‌گیرد؟
چند در ابتدا فقط در حد یک ایده بود. ایده را با چند تن از متخصصین امور اقتصادی و یکی از کارآفرینان برتر کشور در میان گذاشتیم. آن‌ها از ایده استقبال کردند و پیشنهاد دادند که ایده را روی بوم کسب‌وکار پیاده‌سازی کنیم، پس از این کار مطالعات بیشتری انجام دادیم و سعی کردیم وضعیت بازار و ظرفیت‌هایی که در آن وجود دارد را بررسی کنیم. 
در دوره بررسی وضعیت بازار بیشتر در چه حوزه‌هایی متمرکز بودید و چه معیارهایی را مورد تحلیل قرار می‌دادید؟
بستری که ما روی آن فعالیت می‌کنیم، اینترنت است در نتیجه ضریب نفوذ اینترنت یکی از پارامترهای مهمی بود که ما در آن زمان مورد بررسی قرار می‌دادیم. در کنار این شاخص از آن‌جایی که ما در زمینه خرید و فروش فعالیت می‌کنیم، تمایل به خرید و فروش مشتریان هم پارامتر دیگری بود که ما مورد بررسی قرار می‌دادیم. البته از آنجایی که کسب‌وکار ما از تکنیک‌های بازاریابی ویروسی هم استفاده می‌کند بررسی‌هایی هم در این حوزه انجام دادیم تا مشخص شود آیا چنین تکنیک‌ها و ابزارهایی در محیط داخلی کشور کارایی خواهند داشت یا خیر. 
با ارایه نسخه اولیه اپلیکیشن چند، چه بازخوردهایی از آن دریافت کردید؟
پیش از انتشار نسخه اصلی چند، ما یک تست کاربردپذیری انجام دادیم و قبل از آن هم به صورت آماری از چند نفر در خصوص ایده این استارت‌آپ بازخورد گرفتیم و متوجه شدیم که افراد با ایده موافق هستند اما در بخش کاربردپذیری با توجه به نظراتی که دریافت کردیم، اصلاحاتی را روی نرم‌افزار ایجاد کردیم. هم اکنون نسخه آزمایشی چند ارایه شده است اما با این حال وقتی همین نسخه را برای کسب‌وکارها توضیح می‌دهیم بسیار استقبال می‌کنند چراکه می‌تواند به افزایش تعداد مشتریان برای کسب‌وکارها منجر شود. از طرف دیگر نیز برای مصرف کنندگان نهایی مفید است چراکه همیشه تخفیف جذابیت ایجاد می‌کند. 
در خصوص تست کاربردپذیری که انجام دادید، توضیح می‌دهید؟
در تست کاربردپذیری ما از یک دایره کوچکی از افراد شروع کردیم و اپلیکیشن را برای آن‌ها پیاده‌سازی کردیم. این افراد از اپلیکیشن چند استفاده کردند و به ما بازخورد دادند. ما هم در این مرحله روند و ساختاری که افراد در اپلیکیشن طی می‌کردند را بررسی کردیم تا متوجه شویم آیا روند همانگونه که مورد انتظار ما بوده است اجرا می‌شود یا خیر. در همین بخش ما مجبور شدیم برخی از بخش‌ها را تغییر بدهیم و بسیاری از قسمت‌ها هم همانطور که انتطار داشتیم، پیش رفتند. 
اپلیکیشن چند چه ویژگی منحصربفردی دارد که کاربران را ترغیب می‌کند از آن استفاده کنند؟
بازاریابی ویروسی مهم‌ترین ویژگی اپلیکیشن چند است که ما را نسبت به سایر کسب‌وکارهایی که شاید به نوعی شبیه به ما فعالیت می‌کنند، متمایز می‌کند. ما به صورت آنلاین در بستر اینترنت به صورت ویروسی و دهان به دهان عرضه شده‌ایم و این ویژگی است که تا به امروز کسب‌وکار دیگری مشابه آن‌ را اجرا نکرده است. ما تحقیقات زیادی را برای جستجوی نمونه داخلی یا خارجی که مشابه ما فعالیت کنند، انجام داده‌ایم اما خوشبختانه یا متاسفانه نمونه‌ای پیدا نکرده‌ایم و اگر می‌توانستیم مدل مشابهی پیدا کنیم، می‌توانستیم ضمن تکمیل ایده، مشکلات خودمان را بهتر برطرف کنیم. این ایده، ایده جدیدی است و طبیعتا نواقص و ضعف‌هایی دارد که ما به مرور تلاش می‌کنیم آن‌ها را برطرف کنیم. 
چگونه نقص‌های این سیستم را شناسایی می‌کنید؟
در برخی از موارد خود ما هم از ابتدا این احتمال را می‌دادیم که در آینده ممکن است چنین مشکلاتی بوجود بیاید، از طرف دیگر هم در مدتی اپلیکیشن را عرضه کرده‌ایم، کاربران بازخوردهای زیادی برای ما ارسال کردند که مسیرهای جدیدی را پیش روی ما قرار داد و به ما کمک کرد تا بتوانیم نیازهای دقیق‌تر کاربران را شناسایی کنیم. 
برای راه‌اندازی چنین استارت‌آپی چه دانش‌هایی نیاز وجود داشت که شما بر مبنای آن تیم‌سازی کردید؟
مجموعه‌ای از دانش‌هایی که مورد نیاز این استارت‌آپ بود را تیم اولیه ما داشت و در سایر موارد هم مجبور شدیم افراد جدیدی را به تیم اضافه کنیم. در مباحث مدیریتی سعی کردیم مطالعاتی را داشته باشیم، همچنین در بخش طراحی اپلیکیشن، سعی کردیم کاملا از ویژگی‌های بومی استفاده کنیم و برای این منظور UI اپلیکیشن را یکی از اعضای تیم آقای قاسمی کاملا از ابتدا طراحی و پیاده‌سازی کردند. در سایر بخش‌ها هم مانند اپلیکیشن اندروید یا نسخه وب‌سایت از بچه‌های فنی استفاده کردیم و سعی کردیم تیم خوبی را تشکیل بدهیم.
شرط اینکه یک نفر وارد تیم چند شود، این بود که آن فرد واقعا باید ایده خلاقی داشته باشد و بتواند هر روز با یک ایده جدید روز خود را شروع کند. سه نفر اصلی که از ابتدا در تیم بودیم، افراد خلاق و ایده‌پردازی هستیم و از این رو خیلی راحت‌تر می‌توانیم افراد خلاق را شناسایی کنیم. از طرف دیگر نیز شانس در تشکیل تیم همراه ما بود چراکه پیدا کردن این افراد خیلی دشوار است و حتی نگه‌داشتن چنین افرادی هم در ادامه کار دشواری‌های خاص خود را دارد. 
برای تبلیغ و جذب مشتریان از چه کانال‌های اطلاع‌رسانی استفاده می‌کنید؟
از آنجایی که ما در شروع کار قرار داریم و چند روز است که اپلیکیشن را عرضه کرده‌ایم، و از آنجایی که اساس کار ما بازاریابی ویروسی است، می‌توانیم به سرعت رشد کنیم. ما در ابتدا از دایره کوچک دوستان خودمان شروع کردیم و شاهد هستیم که این دایره به سرعت در حال گسترده شده است و در حال حاضر از اصفهان، رفسنجان، ساری، زنجان و کرمان کاربر داریم این در حالی است که ممکن است ما فعلا در این مناطق دوستی برای معرفی چند نداریم و همین بازاریابی ویروسی به ما در معرفی چند کمک کرده است.
علاوه‌بر این در آینده ما وارد مباحث تبلیغات آنلاین و آفلاین خواهیم شد چراکه لازم است کاربران بیشتری با چند آشنا شوند و ضمن اینکه نمایشگاه الکامپ هم فرصت بسیار خوبی برای معرفی ما بود.