صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

پیشنهاد به کسب‌وکارهای نوپا؛

اتحادیه صنفی، کلیدحل مشکلات استارت‌آپ‌ها

تشکیل «اتحادیه صنفی کسب‌وکارهای نوپا» می‌تواند با کاهش سوءتفاهم‌‌های موجود، موجب هم‌افزایی کسب‌وکارهای نوپا و سنتی شود.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از نوپانا، گسترش استارت‌آپ‌ها روندی جهانی است که با هدف ایجاد فرصت و فضا برای تبدیل خلاقیت و نوآوری به یک اقدام اجرائی شکل گرفته است و با عبور از مرزها و محدودیت‌ها، ظرفیت‌های جدیدی در اقتصاد هر کشور به وجود می‌آورد.
از این رو کسب‌وکار‌های نوپا در ایران نیز طی سال‌های اخیر، رشد مناسبی داشته‌اند و توانسته‌اند علاوه بر ارائه خدمات متعدد، زمینه اشتغال هزاران نفر را فراهم کنند. اما از طرفی همزمان با رشد این نوع از کسب‌و‌کارها، فعالان این حوزه مشکلات خاصی به ویژه در زمینه مجوزها و فرایندهای قانونی تجربه کرده‌اند. مشکلاتی که حتی تا بحث تعطیلی بعضی از استارت‌آپ‌ها پیش رفت. تا جایی که نهادهای صنفی دریافت مجوزهای کسب‌وکاری را برای ادامه فعالیت این استارت‌آپ‌ها ضروری دانستند. 
به نظر می‌رسد در چنین شرایطی تشکیل یک اتحادیه صنفی مرتبط می‌تواند مشکلات خاص به ویژه موارد قانونی این کسب‌وکارها را کمتر کرده و تعاملات استارت‌آپ‌ها و سایر اصناف را در فضایی عادلانه‌تر پیش ببرد.
اتحادیه‌های صنفی، تشکل‌هایی هستند که افراد حقیقی یا حقوقی یک یا چند صنف دارای فعالیت یکسان یا مشابه‌، برای حفظ و حمایت از حقوق خود ایجاد می‌کنند. تقویت زمینه همکاری بین اعضای صنف، بهبود شرایط شغلی و حمایت از حقوق اعضا و حقوق مصرف‌کننده، از اهداف و وظایف اتحادیه‌ها است.
گام‌های عملی تشکیل اتحادیه چیست؟
طبق ضوابطی که نظام صنفی کشور برای تشکیل یک اتحادیه مشخص می‌کند، باید با تصویب نمایندگان هر صنف، اساس‌نامه الگوی اتحادیه‌های صنفی توسط اتاق اصناف ایران با همکاری دبیر‌خانه هیئت عالی نظارت تهیه ‌شود و به تصویب هیئت عالی نظارت برسد.
طبق قانون برای تشکیل یک اتحادیه صنفی تعداد اصناف عضو باید به حد نصاب برسد که این تعداد در تهران 300 عضو است. اساسنامه تشکیل الگوی اتحادیه‌های صنفی پس از تأیید هیئت عالی نظارت، حداکثر ظرف 6 ماه به تصویب وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌رسد.
برای پیشگیری از بروز مشکلاتی که فعالیت استارت‌آپ‌ها را با خطر مواجه می‌کند و همچنین مقابله با فشارهایی که متوجه فضای کسب‌وکارهای نوپا است، یکی از راه‌حل‌‌های مناسب، تشکیل «اتحادیه صنفی کسب‌وکارهای نوپا» است. از طرفی تشکیل چنین اتحادیه‌ای می‌تواند با کاهش سوءتفاهم‌‌های موجود، زمینه تعامل و هم‌افزایی کسب‌وکارهای نوپا و سنتی را فراهم کند.
ریشه بسیاری از مشکلاتی که استارت‌آپ‌های ایرانی اخیراً با آن مواجه شده‌اند، به فقدان واحد صنفی مستقل در این کسب‌وکارها برمی‌گردد. تشکل صنفی می‌تواند با حمایت از این کسب‌وکارها، ازیک‌سو اصطکاک‌های موجود را کاهش داده و از سوی دیگر از فعالان استارت‌آپی درعرصه‌های مختلف حمایت کند.