صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

استارت‌آپ‌ها اسباب‌کشی می‌کنند؛

دورخیز اروپا برای پیشی‌گرفتن از سیلیکون‌ولی

اروپا علی‌رغم همه مشکلات، در صدد رشد بیشتر در اکوسیستم استارت‌آپی خود است.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از نوپانا، با شروع سیر نزولی سیلیکون‌ولی، می‌توان اروپا را مرکز بعدی استارت‌آپ‌ها دانست. چرا که طی پنج سال، میزان سرمایه‌گذاری خود در استارت‌آپ‌ها را از حدود 3 میلیارد دلار به رقمی بالغ بر 14 میلیون دلار رسانده است. بعضی از سرمایه‌گذاران بزرگ سیلیکون‌ولی نیز به اروپا کوچ کرده‌اند.
جاه‌طلبی زیاد
 بلابلاکار (BlaBlaCar) یکی از استارت‌آپ‌های پیشروی فرانسوی است که ارزشی 100 میلیون دلاری دارد. از دیگر استارت‌آپ‌های شاخص می‌توان به استارت‌آپ‌ ایمنی بریتانیایی با عنوان دارک‌تریس (Darktrace) اشاره کرد که 65 میلیون دلار ارزش دارد. همچنین می‌توان از استارت‌آپ‌ گردشگری گو-یورو (GoEuro) نام برد، که در آلمان راه‌اندازی شده است و 70 میلیون دلار ارزش‌گذاری شده است.
این جاه‌طلبی روز به روز بیشتر می‌شود. بسیاری از موسسان استارت‌آپ‌های بزرگ که اهل کشورهای اروپایی هستند، تمایل دارند، در کشور خود نیز کسب‌وکارشان را رونق دهند.
از جنبه‌ای دیگر بعضی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری جسورانه آمریکایی که در سیلیکون‌ولی فعالیت می‌کنند نیز تمایل دارند در اروپا سرمایه‌گذاری کرده و بازارهای آن کشورها را نیز به‌دست بیاورند.
سابقه خوب اروپا
استارت‌آپ سوئیسی و محبوب اسپاتیفای (Spotify)، استارت‌آپ‌های بریتانیایی راکت (Rocket)، سوپرسل (Supercell) و نمونه‌های مشابه دیگر، توانایی اروپا در پیشرفت و بالا بردن میزان جذب سرمایه را به‌خوبی نشان می‌دهند.
بعید است قوانین مالی منظم و دقیق در اروپا اجازه دهد استارت‌آپ‌ها، مانند اپل و گوگل، رشدی سرسام‌آور داشته باشند. درنتیجه، حتی با هجوم این همه سرمایه، هنوز موانع بزرگی برای موفقیت بر سر راه اروپا وجود دارد. باید دید برای این مشکلات چه راهکارهایی ارائه می‌شود.