صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه:

گردشگری سنتی نیازمند تلفیق با نوآوری و کارآفرینی است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: گردشگری برای اینکه بتواند به رشد سریع و نقش موثر خود در زمینه تولید درآمد...
و اشتغال ادامه دهد و به نیازهای متنوع بازار پاسخ مناسب دهد، نیازمند تلفیق با نوآوری و کارآفرینی است.
به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از ایسنا، جلیل بالایی در نشست پیش رویداد استارتاپ با رویکرد میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که در سالن اجتماعات هتل پارسیان کرمانشاه با حضور فعالین حوزه گردشگری، صنایع دستی و سرمایه گذاری استان برگزارشد، صنعت گردشگری را یکی از بزرگترین و سریع الرشدترین بخشهای اقتصادی در جهان خواند و اظهارکرد: علاوه بر این گردشگری مهمترین منبع درآمد، اشتغال و ثروت در بسیاری از کشورهاست.
وی به پتانسیل های گردشگری استان کرمانشاه اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به پتانسیل‌هایی که در زمینه گردشگری در استان کرمانشاه وجود دارد، این استان می‌تواند یکی از مقاصدی باشد که در این حوزه حرف اول را می‌زند، اما واقعیت‌های آماری خلاف این موضوع را نشان می دهد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه افزود: یکی از انتقاداتی که به عملکرد حوزه گردشگری وارد می باشد این است که به شکل سنتی پیش می‌رود، اما گردشگری برای اینکه بتواند به این رشد سریع و نقش موثر خود در زمینه تولید درآمد و اشتغال ادامه دهد و به نیازهای متنوع بازار پاسخ مناسب دهد، نیازمند تلفیق با نوآوری و کارآفرینی می باشد.
وی با بیان اینکه در سالهای اخیر کارآفرینی در حوزه گردشگری اهمیت روزافزونی پیدا کرده و به نوعی نیروی محرک این صنعت بوده است، تاکید کرد: کارآفرینی برای تامین تقاضاها و نیازهای سریع التغییر مشتریان گردشگری امری حیاتی است و شاید این تنها راه آوردن محصولات نوآورانه و بدیع به بازار است تا بتوانند چشم مشتری مشکل پسند را بگیرند و دوام و بقای کسب و کارهای گردشگری را تامین کنند.
بالایی گردشگری سنتی را متشکل از بنگاههای کوچک و متوسط معرفی کرد و افزود: اکثریت تسهیلات و خدمات گردشگری از طریق این نوع کسب و کارها اداره و ارائه می شوند و همین امر مقدمه ای برای انواع نوآوری ها است.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه به نقش کارآفرینان در رونق صنعت گردشگری اشاره کرد و گفت: کارآفرینان از طریق کسب و کارهای کوچک و متوسط می توانند تاثیر زیادی در موفقیت هر صنعتی از جمله گردشگری داشته باشند، چرا که صنعت گردشگری به میزان زیادی بر تغییر سریع در رفتار مصرف کننده یا مشتری وابسته است.
وی ادامه داد: واحدها باید قادر باشند تقاضاها و نیازهای متنوع مشتریان را از طریق ارائه خدمات درخور و مناسب برآورده سازند، بنابراین کارآفرینی "نیروی محرک و پیش برنده تغییر، نوآوری و اشتغال" است. 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: بر اساس تعاریف موجود رشد، پیشرفت و پویایی از آن واحدهایی است که فرصتهای موجود را کشف و دریافت می کند و یا فرصتهای جدیدی را خلق می کنند و سپس سازمان و یا شرکتی را به منظور بهره برداری از این فرصت ها ایجاد می کنند.
وی با بیان اینکه استارتاپ شبیه سازی همان فرایندی است که با تشکیل سازمان، ایده را از تولد تا فروش سازماندهی می کند، متذکرشد: امروزه، استارتاپ ها با شکل گرفتن یک تیم که دارای مهارت های مکمل با یکدیگر هستند، تشکیل می شوند و دائما در حال گرفتن بازخورد از عملکرد و محصولات هستند، زیرا در دنیای کنونی موفقیت برای شرکت های نوپایی خواهد بود که به دنبال شناسایی نیاز مشتری هستند که این موضوع هم اولین اصل بازاریابی است.
بالایی با اشاره به اینکه استارتاپ‌ ویکند گردشگری یک رویداد آموزشی- تجربی بین‌المللی است که طی 3 روز متوالی برگزار می شود، ابراز کرد: در این برنامه شـرکت‌کنندگان پرانگیزه‌ای شامل فعالان حوزه گردشگری، هتل‌داری و صنایع وابسته، برنامه نویسان، مدیران تجاری، عاشقان استارت‌آپ، بازاریاب‌ها و طراحان گرافیک گرد هم می‌آیند تا ایده‌هایشان را مطرح کنند، گروه تشکیل بدهند و هر گروه ایده‌ای را اجرا کند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در پایان یاد آورشد: با توجه به ویژگی خاص صنعت گردشگری که بیش از ۹۰ درصد مشاغل آن از سوی بنگاه‌های کوچک ایجاد می‌شود و نوآوری در آن حرف اول را می‌زند، استارتاپ‌ها می‌توانند عامل مهمی برای اتصال ایده‌ها با صاحبان مشاغل و سرمایه‌گذاران باشند