صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

عضو هیات نماینمدگان اتاق تهران و نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی

اجرای قانون بهبود محیط کسب و کار در اولویت کمیته مشترک اتاق تهران و مجلس

مسئله مهم و تاریخی در کشور و اقتصاد ما این است که هیچگاه حاکمیت و به خصوص پادشاهان در دوره های قبلی اجازه نداده اند که بخش خصوصی و صنعتگران مستقل در کشور شکل بگیرند
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از اتاق تهران،  برای بررسی و حل مشکلات بخش خصوصی کمیته مشترکی با حضور 10 عضو به نمایندگی از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران و 10 نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی قرار است تشکیل شود، سهیلا جلودار زاده عضو هیات نمایندگان اتاق تهران که همزمان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز هست درباره اقدامات این کمیته مشترک و حل چالش های بخش خصوصی از سوی مجلس شورای اسلامی می گوید:
هفته گذشته اتاق تهران میزبان تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به خصوص نمایندگان تهران بود و براساس گفته رئیس اتاق تهران مسعود خوانساری خروجی اصلی این جلسه تشکیل کمیته ای مشترک برای بررسی و حل مشکلات بخش خصوصی بوده است، لطفا درباره تشکیل این کمیته و ضرورت آن توضیح دهید؟
مسئله مهم و تاریخی در کشور و اقتصاد ما این است که هیچگاه حاکمیت و به خصوص پادشاهان در دوره های قبلی اجازه نداده اند که بخش خصوصی و صنعتگران مستقل در کشور شکل بگیرند ولی اگر قرار است این اتفاق بیفتد و ضرورت توسعه پایدارهم همین موضوع است باید تعاملاتی جدی بین بخش خصوصی و تشکل های بخش خصوصی مانند اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی با دستگاه ها و نهادهای حاکمیت شکل بگیرد؛ تشکیل کمیته مشترک بین اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی در همین زمینه است. من معتقدم اگر بین فعالان بخش خصوصی و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی با دیگر نهادها از جمله دولت، مجلس و... ارتباط و تعامل درستی شکل بگیرد؛ این بخش های حاکمیتی از جمله مجلس در جریان چالش های بخش خصوصی قرار خواهند گرفت و می توانند برای برطرف کردن و حل آن ها گام هایی را بردارند.  
به نظر شما نگاه نمایندگان مجلس به بخش خصوصی و فعالان بخش خصوصی چگونه است؟
بخش خصوصی و کارآفرینان کشور نمایندگانی از مردم و خود بخشی از مردم هستند که تلاش می کنند تا چرخ اقتصاد کشور را در چرخش نگهدارند و چرخ هایی جدیدی را نیز به گردش در آورند و نگاه نمایندگان به این بخش این گونه است، همان طور که گفتم به اعتقاد من چالش اصلی کنونی نبود تعامل است، اگر این رابطه برقرار شود نمایندگان متوجه خواهند شد که مثلا با یک موضع گیری سیاسی آن ها چندین ماه تلاش یک فعال اقتصادی ممکن است از بین برود یا خدای نکرده برنامه ریزی اشتباهی صورت بگیرد. ما باید به این باور در کشورمان برسیم که فعالان بخش خصوصی سفیران صلح، اقتصاد، فرهنگ و... در کشور هستند که می توانند اشتغال و توسعه پایدار را برای کشور به همراه بیاورند. به اعتقاد من کمیته مشترکی که بین اتاق تهران و نمایندگان تهران در مجلس قرار است تشکیل شود در این زمینه ها می تواند فعالیت انجام دهد و بسترسازی های لازم را برای فعالیت بخش خصوصی به وجود بیاورد و با تنویر افکار عمومی کاری انجام دهد که بخش خصوصی به جایگاه واقعی خود در جامعه برسد. ما تولیدکنندگان و کارآفرینانی را در کشور داریم که واحدهای صنعتی بزرگی را بنیانگذاری کرده اند و همه به آن ها به عنوان یک بزرگ و پدر در جامعه نگاه می کنند و احترام می گذارند.
اولویت اصلی که فکر می کنید این کمیته باید برای رسیدگی در دستور کار قرار دهد چیست؟
به اعتقاد من پیگیری برای اجرای درست قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار باید در اولویت باشد. با اجرای این قانون مهم که اتاق هم اسرار دارد اجرایی شود ما معتقدیم بسیاری از موانع و مشکلات اقتصادی از سر راه برداشته خواهد شد. کار کارشناسی که انجام داده ایم نشان می دهد که از ایده تا بازار؛ 12 مرحله وجود دارد و در هر کدام از این مراحل مشکلات و موانعی بر سر راه تولید هست که با همفکری و اجرای درست این قانون می توان آن ها را از سر راه تولید برداشت. به نظرم من ایجاد رابطه سه جانبه بین دولت، مجلس و بخش خصوصی بسیار سازنده خواهد بود. البته در این بین اگر قوانین و خود قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار هم ضعف هایی دارد ما در مجلس آماده بررسی مجدد و اصلاح آن هستیم.