صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

کسب و کار از دغدغه های مالی نوجوانان بعد ازخروج از بهزیستی گزارش می دهد

سختی معیشت بعد از ترک بهزیستی

یک کودک بهزیستی از مهم‌ترین پشتوانه یعنی خانواده و یک حامی محروم است.یکی از دغدغه‌های کودکان ....
بهزیستی عدم حمایت‌های بهزیستی و پایان یافتن این حمایت‌ها پس از خروج آنها از بهزیستی است.
بهزیستی اگر چه خلأ بسیاری از کودکان در نبود پدر و مادر و داشتن یک خانواده را پر می‌کند اما به قول خود بهزیستی، نمی‌تواند آینده شغلی و مالی آنها پس از ترک بهزیستی را تضمین کند. مزایایی که طبق قانون کودکان بهزیستی در آن بهره‌مندند مانند ارائه وام و تسهیلات به کودکان بهزیستی و... نیز ضامن این دسته از مشکلات مالی نیست. به‌ویژه اینکه یک کودک بهزیستی از مهم‌ترین پشتوانه یعنی خانواده و یک حامی محروم است.یکی از دغدغه‌های کودکان بهزیستی عدم حمایت‌های بهزیستی و پایان یافتن این حمایت‌ها پس از خروج آنها از بهزیستی است. به باور خیلی از آنها گرچه بهزیستی تا سن 18 سالگی و زمانی که در بهزیستی زندگی می‌کنند شرایط لازم را مهیا کرده اما پس از آن با دادن مبلغ ناچیزی که بعضا 5 ، 7 و 14 میلیون است خیلی زود پشت آنها را خالی می‌کند. براساس قانون، بهزیستی موظف است مبلغی به‌عنوان حق مسکن به کودکانی که به سن 18 سالگی می‌رسند، پرداخت کند 
که این مبلغ در قانون 17 میلیون ذکر شده اما بنا به گفته افرادی که از بهزیستی ترخیص شده‌اند این مبلغ به‌طور کامل پرداخت نمی‌شود و از طرفی پس از آن هم خبری از وعده‌های بهزیستی مبنی‌بر حمایت مالی از آنها در مواقع ازدواج و... نیست. علیرضا شریفی‌یزدی در این رابطه توضیح می‌دهد یکی از مهم‌ترین مشکلات جامعه ما این است که هنوز نتوانسته‌ایم محیط مناسبی هم به لحاظ شغلی و هم فرهنگی و اجتماعی برای جوانان فراهم‌ سازیم. همین محیط نامساعد بیشتر مواقع باعث وقوع اتفاقات ناخوشایندی است که چوب آن را افرادی می‌خورند که کم سن و سال، کودک و حتی نوجوان هستند. کودکان بهزیستی نمونه مهمی‌اند که علت و معلول حوادث تلخ می‌شوند. 
کودکان بهزیستی پس از 18 سالگی دیگر بیمه نمی‌شوند
وی توضیح می‌دهد جامعه باید به لحاظ شغلی بستر مناسبی برای این دسته فراهم سازد. از طرفی سازمان بهزیستی نیز نباید ازحمایت مالی آنها پس از ترخیص شانه خالی کند. همان میزان مستمری که ماهیانه به اعضای بهزیستی پرداخته می‌شود، لازم است به اینها هم پرداخت شود. از طرفی کودکان بهزیستی باید از پوشش بیمه‌ای مناسبی از سوی سازمان برخوردار شوند که پس از رفتن از بهزیستی از کمک‌های این نوع بیمه بهره ببرند. 
لیلا دختر 28 ساله که حدود 10 سال پیش از بهزیستی مرخص شده در رابطه با وضعیت زندگی خود و دوستانش توضیح می‌دهد :کل مبلغی که آن زمان بهزیستی به ما داد 5 میلیون تومان بود در حالی که با این مبلغ حتی نمی‌شد مکان و جای مشخصی را برای زندگی اجاره کرد. بهزیستی پس از ترخیص کودکان دیگر هیچ حمایت موثری از آنها نمی‌کند. بسیاری از همین افراد که خیلی از آنها دوستان من بودند به دلیل مشکلات عمده و داشتن بیماری‌هایی که بابت درمان آن پولی نداشتند، جان خود را از دست دادند. دندان‌های آنها می‌پوسد در حالی که هیچ پولی بابت درمان ندارند و مجبورند با بیماری‌هایی که دارند، بسازند. 
مبالغ اعطایی بهزیستی جوابگو نیست
با این حال به گفته مسئولان بهزیستی کودکان در بهزیستی تحت پوشش بیمه هستند و پس از ترخیص مبلغی برای حمایت مالی از آنها به صورت ماهیانه پرداخت می‌شود. از سوی دیگر به گفته همین مسئولان بهزیستی هزینه تحصیل افرادی که از آنجا ترخیص می‌شوند را در صورت قبول شدن در دانشگاه و ادامه تحصیل پذیرفته است. برخی از مددجویان نیز از پرداخت ماهیانه مبلغی بیش از 80 هزارتومان به کسانی که از بهزیستی ترخیص می‌شوند، می‌گویند که البته این مبلغ در صورتی که فرد مورد نظر یک پشتوانه یا حامی خانوادگی داشته باشد خود به خود لغو می‌شود. همچنین مبالغ نزدیک به 30 میلیون تومان نیز از طرف بهزیستی‌ها به این افراد پس از ترخیص اعطا شده که برخی از این افراد معتقدند شرایط دشوار دریافت آن مانع از آن خواهد شد که افراد از آن بهره ببرند. 
وی توضیح می‌دهد برخی از دختران پس از خروج از بهزیستی در معرض سوءاستفاده‌های جنسی هستند و به دلیل اینکه حامی و پشتوانه‌ای ندارند اعتماد به‌نفس کمتری دارند و زودتر فریب می‌خورند.
 وی می‌گوید البته دیدگاه جامعه هم نسبت به ما شرایط را بدتر کرده است دختران و پسرانی که از بهزیستی مرخص می‌شوند شرایط سخت‌تری برای ازدواج دارند و از طرفی به سختی شغلی پیدا خواهند کرد. جامعه در هر صورت نگاه منفی‌ای به آنها دارد. گویی عمده مشکلات و آسیب‌ها از این افراد سر می‌زند.
طبق آمارها هر ساله بیش از 900 کودک که یا بدسرپرست یا بی‌سرپرست یا سرراهی هستند، راهی بهزیستی می‌شوند. بنابراین به‌طور کلی در حال حاضر بیش از ۲۴ هزار کودک بی‌سرپرست و بدسرپرست تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند که در مراکز و خانه‌های کودک و نوجوان نگهداری می‌شوند. برخی از آنها البته از همان سنین کودکی فرزند خوانده می‌شوند و برخی هم باید منتظر بمانند تا به سن 18 سال که رسیدند از بهزیستی مرخص شوند.