صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

در اتاق ایران انجام شد

رونمایی از سامانه الکترونیکی پایش شاخص‌های محیط کسب‌وکار با حضور رئیس اتاق ایران

همزمان با نشست رئیس اتاق با خبرنگاران و نمایندگان رسانه های کشور، از سامانه الکترونیکی طرح پایش ملی محیط کسب و کار رونمایی شد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از اتاق ایران، سامانه الکترونیکی «پایش شاخص‌های ملی محیط کسب‌وکار توسط بخش خصوصی» ظهر امروز سه شنبه 19 بهمن از سوی  مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با حضور غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران و محمدرضا دوست‌محمدی مدیر مرکز آمار و محمدرضا عرب مدیر روابط عمومی اتاق ایران رونمایی شد.
محمدرضا دوست‌محمدی مدیر مرکز آمار اتاق ایران در جریان این رونمایی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تدوین، سنجش و اعلام شاخص‌های ملی محیط کسب‌وکار در ایران بر اساس قانون بهبود محیط کسب‌وکار می‌بایست به‌طور سالانه و فصلی و به تفکیک استان‌ها، بخش‌ها و فعالیت‌های اقتصادی انجام شود، گفت: در راستای اجرای ماده 4 قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار مصوب 1390 مجلس که اتاق­ های ایران،‌ اصناف و تعاون موظف به پایش فصلی محیط کسب‌وکار هستند و مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق ایران این طرح را برای نخستین بار کلید زده و از تاریخ 23 بهمن‌ماه جاری به مدت 20 روز در سراسر کشور توسط این مرکز و با همکاری اتاق‌های تعاون و اصناف ایران به مرحله اجرا درخواهد آمد.
وی با تأکید بر اطلاع ­رسانی نتایج این پایش به سیاست‌گذاران کشور، افزود: هدف کلی از اجرای این طرح، شناخت وضعیت جاری محیط کسب‌وکار در ایران و تغییرات آن به‌صورت فصلی  و سالانه است.
دوست‌محمدی با اشاره به انتخاب 8 هزار عضو فعال اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران و اتاق‌های اصناف و تعاون ایران به‌عنوان جامعه هدف این طرح خاطرنشان کرد: اجرای این طرح به روش نمونه­ گیری تصادفی بوده و در جریان برگزاری آن، جامعه هدف با مراجعه به  پورتال خدمات الکترونیکی اتاق ایران یا مراجعه به آدرس لینک مستقیم سامانه پایش محیط کسب‌وکار به آدرس http://stat.chambertrust.ir/sites/nkpi  با اعلام نظر خود در مورد وضعیت محیط کسب‌وکار کشور در فصل گذشته (پاییز 95) از طریق تکمیل پرسش‌نامه الکترونیکی مربوطه، در این طرح آمارگیری ملی مشارکت می کنند.
وی نحوه انتخاب این 8 هزار فعال اقتصادی عضو جامعه آماریِ این طرح را بر اساس نقشی که فعالان اقتصادی حقیقی و بنگاه‌های اقتصادی، اصناف و تعاونی‌های هر استان در GDP کشور دارند عنوان و تصریح کرد: بر این اساس، ‌2 هزار و 680 نمونه از اعضای اتاق ایران، 3 هزار و 200 نمونه از اعضای اتاق اصناف و مابقی از اعضای اتاق تعاون هستند.
مدیر مرکز آمار اتاق ایران ادامه داد: در این طرح اطلاعات گسترده‌ای در زمینه 28 مانع اصلی در محیط کسب‌وکار کشور جمع آوری و مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفته و پس از ترکیب یافته ­های آن با سایر داده­ های آماری موجود در کشور بر اساس مدل محاسباتی شاخص ­های­ ملی در طرح پژوهشی مربوط، وضعیت محیط کسب‌وکار در سطوح ملی، استانی، بخش­ های اصلی اقتصادی و همچنین رشته فعالیت‌های اقتصادی عمده برحسب طبقه ­بندی استاندارد فعالیت­ های  اقتصادی (ISIC.Rev4) نهایی و تدوین خواهد شد.
به گفته دوست‌محمدی، بر اساس پیش‌بینی مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق ایران، ‌نتایج این طرح تا پایان سال جاری در اختیار بهره‌برداران طرح ازجمله سیاست گذاران، برنامه ­ریزان و پژوهشگران قرار خواهد گرفت.
وی تأکید کرد: این نخستین بار است که اجرای پایش و تهیه اطلاعات و آمار اقتصادی بخش خصوصی ایران به خودِ بخش خصوصی واگذار شده است.