صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رئیس پژوهشگاه میراث ‌فرهنگی وگردشگری:

۴۰۰۰ قطعه از تخت‌جمشید در موزه‌های مختلف دنیاست

سید محمد بهشتی در افتتاحیه نمایشگاه مجموعه‌های استردادی فرهنگی‌تاریخی و دستاوردهای دیپلماسی فرهنگی، تأکید کرد: دولت با برگزاری این نوع نمایشگاه‌ها میوه تلاش‌های خود در سطح بین‌المللی را می‌چیند.
رئیس پژوهشگاه میراث ‌فرهنگی وگردشگری با اشاره به این که هر میراثی از سه وجه دارای اهمیت است، گفت: تمام بخش‌های میراث‌فرهنگی از سه جهت حفاظت، پژوهش و معرفی واجد اهمیت هستند که موضوع استرداد آثار تاریخی به بحث حفاظت برمی‌گردد. انواع و اقسام اقدامات درباره‌ی حفاظت به بعد از استرداد آثار تاریخی نیز برمی‌گردد. از سوی دیگر در بعد حقوقی مالکیت این آثار متعلق به کل مردم است؛ یعنی باید از نظر حقوقی نیز این بحث دنبال شود.
او با بیان این‌ که چهارهزار قطعه از تخت‌ جمشید در موزه‌های مختلف دنیا وجود دارد، اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که همواره مورد افتخار موزه‌های دنیا است، وجود برخی آثار ایرانی است.
رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری که در موزه ملی ایران و در افتتاحیه نمایشگاه مجموعه‌های استردادی فرهنگی‌تاریخی و دستاوردهای دیپلماسی فرهنگی سخن می‌گفت، اضافه کرد: باید با ارائه اسناد متقن مالکیت خود را در خصوص آثار تاریخی و فرهنگی متعلق به ایران اثبات و زمینه بازگشت این آثار را به کشورمان ایجاد کنیم.
او ادامه داد:کشورهایی که تاریخ کوتاهی دارند، معمولاً در مجامع بین‌المللی زبان درازتری را در قبال کشورهای دارای تاریخ کهن مانند ایران، چین، هند، ایتالیا و یونان دارند و می‌کوشند تا کنوانسیون ۱۹۷۰ را زیر سؤال ببرند.
رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری افزود: در حال حاضر اشیای تاریخی فراوانی از ایران درموزه های کشورهای اروپایی وجود دارد که روی برخی از آن ها نوشته شده متعلق به غرب آسیا؛ درحالی که منظور از غرب آسیا ایران است و این نام باید روی آن آثار حک شود.
بهشتی در پایان صحبت‌های خود خاطر نشان کرد: بازگشت این اشیای تاریخی نشان‌دهنده امید تازه است و امیدوارم در آینده شاهد بازگشت سایر اشیای تاریخی به کشور باشیم.
اجماع جهانی علیه ایران به اجماع له ایران تبدیل شده است
سیدهادی قره سید رومیانی، معاون حقوقی مجلس و امور استان‌های سازمان‌ میراث‌فرهنگی و گردشگری نیز در این مراسم با اشاره به موفقیت‌های بین‌المللی دولت در سال‌های گذشته گفت: تلاش‌های دولت باعث شده تا اجماع جهانی علیه ایران به اجماع له ایران تبدیل شود.
او با تاکید بر این‌ که روز نمایش این آثار استردادی، یک روز خاطره‌انگیز و یک برگ زرین در حفاظت از نوامیس فرهنگی ایران است، بیان کرد: نمایش قدرت دیپلماسی یک کشور در زمان بررسی پرونده‌های بین المللی بررسی می‌شود و امروز به خاطر جایگاه ایران در سطح بین‌الملل و ایجاد فضای تعامل و گفت‌وگو شاهد استرداد اشیا تاریخی و فرهنگی به کشورمان هستیم.
قره سید رومیانی آیه‌ای از قرآن کریم در خصوص برگرداندن امانت‌ها به صاحب آن‌ها خواند و گفت: کشورهای مختلف دنیا با توجه به جایگاه مهم بین‌المللی ایران و این که جمهوری اسلامی ایران را یک کشور موفق با دولتی برگرفته از قوانین دینی می‌دانند، بر بازگشت اشیای تاریخی به ایران اتفاق نظر دارند.
او افزود: در سال‌های گذشته در یکی از مقالات که در یکی از روزنامه‌های مهم و بین‌المللی به چاپ رسیده بود، اعلام شد که یکی از مشکلات آینده ایران بررسی پرونده‌های بین‌المللی در سال‌های آینده است.
وی با بیان این‌که امروز شاهد این هستیم که این پرونده به شکل مناسب و با بهره‌گیری از ظرفیت مهم و ارزشمند تعامل و گفت‌وگو در دنیا حل و رفع می‌شود، به اجماعی جهانی علیه ایران در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: امروز شاهد این هستیم که این اجماع جهانی که علیه ایران بود به اجماع له ایران تبدیل شده است و نشان‌دهنده انسجام روابط بین‌المللی دولت تدبیر و امید است.
این مقام مسئول با بیان این که سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری با یک برنامه‌ریزی مناسب سایر پرونده‌های مرتبط با اشیای تاریخی ایران را پیگیری می‌کند، ادامه داد: برخی از این اشیا بعد از ۶۰ سال به ایران بازگشته‌اند که نشان‌ دهنده افزایش تعاملات بین‌المللی و تلاش‌های حقوقی دولت است.
او ادامه داد: دولت تدبیر و امید با درایت و گفتمان بین‌المللی که ایجاد کرد، توانسته است به همه دنیا این پیام را منتقل کند که ایران به دنبال اعتلای فرهنگی در جهان است.
به گزارش ایسنا، در مراسم رونمایی از نمایشگاه مجموعه‌های استردادی فرهنگی‌تاریخی و دستاوردهای دیپلماسی فرهنگی در موزه ملی آثار چهار دوره استرداد آثار تاریخی «بلژیک»، «خوروین»، «چغامیش» و «ایتالیا» به نمایش در آمدند.
از مجموع این آثار که ۵۵۰ شی تاریخی را شامل می‌شود، فقط ۲۸۷ شی تاریخی به نمایش درآمده است. همچنین براساس اعلام احمدی‌پور، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به نظر می‌رسد قرار است این آثار تا پایان دهه فجر یعنی چهار روز دیگر در معرض نمایش باشند که البته رئیس موزه ملی ایران اعلام کرد در تلاش است این موزه تا پایان بهمن دایر باشد.
در این مراسم که برخی از مسئولان از معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری، وزارت امور خارجه و جمعی از مسئولان و سفیران تعدادی از کشورها حضور داشتند، از تیم فعال در حوزه بازگشت آثار تاریخی تقدیر شد که الهام امین‌زاده، معاون حقوقی ریاست‌جمهوری هدیه خود را به خانواده امیرحسین داداشی، یکی از آتش‌نشانان شهید پلاسکو اهدا کرد.