چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

عضو هیات امنای صندوق نوآوری و شکوفایی گفت:

تسهیل رویکرد محیط کسب و کار برای فعالان شرکت های دانش بنیان

عضو هیات امنای صندوق نوآوری و شکوفایی گفت:امیدواریم با کاهش مقررات زائد رویکرد تسهیل محیط کسب و کار را برای فعالان شرکت های دانش بنیان فراهم کنیم.
به گزارش کسب وکار نیوز به نقل از خبرگزاری مهر، دکتر محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور و عضو هیات امنای صندوق نوآوری و شکوفایی در چهارمین مراسم رونمایی از طرح های خاتمه یافته فنی شرکت های دانش بنیان اظهار داشت: از آغاز کار دولت یازدهم یکی از نکاتی که مورد توجه رئیس جمهور بوده اقدامات جدی برای شرکت های دانش بنیان بوده است.
وی افزود: اکنون باید شکرگزار باشیم که علیرغم مشکلات دولت در حیطه منابع، سقوط قیمت نفت، ادامه شرایط تحریمی در سال ۹۴ و ... عزم جدی در راستای کمک به شرکت های دانش بنیان وجود دارد.
به گفته نهاوندیان، همواره از آغاز کار دولت مصوبه قانون حمایت از این شرکت ها در راستای تامین منابع مالی اقداماتی از سال ۹۲ آغاز شده است.
وی اظهار داشت: در حال حاضر از دو هزار و ۷۰۰ طرح بیش از هزار و ۷۱۷ طرح مورد تصویب برای حمایت قرار گرفته است.
رئیس دفتر رئیس جمهور ادامه داد: در هیات امنای صندوق نوآوری و شکوفایی توافق شده که روند حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان سریعتر انجام شود. در همین راستا در مجتمع شکوفایی شرکت های دانش بنیان پنجره واحد برای ارائه خدمات به شرکت های دانش بنیان به وجود آمد.
نهاوندیان با بیان اینکه باید در ارائه تسهیلات به شرکت های دانش بنیان دقت لازم در کنار سرعت بیشتر مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: انواع و اقسام امتیازها و مشوق ها از سوی دولت برای شرکت های دانش بنیان به تصویب رسیده است.
وی افزود: بنابراین این حمایت ها نتیجه داده و اکنون تجاری سازی آنها را می بینیم به طوری که محصولات شرکت های دانش بنیان به بازار رسیده است و این برای ما امیدوارکننده خواهد بود.
عضو هیات امنای صندوق نوآوری و شکوفایی با تاکید بر اینکه باید دانشگاه ها نیز در یک زنجیره هماهنگ با شرکت های دانش بنیان به فعالیت بپردازند، ادامه داد: عزم دولت به توسعه اقتصادی کشور است و تاکید بر اقتصاد دانش بنیان دارد، این بدان معنا نیست که به زیرساخت ها توجه نکنیم؛ در بخش صنعت، تامین خدمات نکنیم؛ همه کارها جای خودش است.
نهاوندیان افزود: شرکت های دانش بنیان قلب تپنده و موتور رشد کشور هستند.
وی با تاکید بر اینکه در رابطه با شرکت های دانش بنیان نگاه پیشران داریم و این موضوع همچنان ادامه دارد، خاطرنشان کرد: شرکت های دانش بنیان می توانند برای به کارگیری ذهن های جوان مورد توجه قرار گیرد؛ ما برای آنها آغوش می گشاییم.
وی حمایت از شرکت های دانش بنیان، استارت آپ ها و ... را مهم دانست و گفت: باید همه واحدهای ذیربط با یکدیگر هماهنگ باشند تا شرکت های دانش بنیان بتوانند به صورت هدفمند محصولات خود را به تولید برسانند؛ دانشگاه ها، صنعت، نهادهای توسعه ای، بانک ها، موسسات مالی سازمان مالیاتی و ... باید در این راستا با یکدیگر هماهنگ باشند.
وی با تاکید بر اینکه این کار در معاونت علمی با جدیت تمام دنبال می شود، اظهار داشت: نگاه دولت در برنامه ششم در نظر گرفتن همین اولویت هاست که امیدواریم با کاهش مقررات زائد رویکرد تسهیل محیط کسب و کار را برای فعالان در شرکت های دانش بنیان به خوبی مورد پیگیری قرار دهیم.
نهاوندیان با تاکید بر اینکه از شرکت های دانش بنیان حمایت خواهیم کرد، اظهار داشت:اکنون فارغ التحصیلان بیکار در کشور زیاد هستند. امیدواریم از شرکت های دانش بنیان این پیام به فارغ التحصیلان داده شود که آنها را به سمت خود بکشاند.
محمد نهاوندیان در خصوص صدور ضمنانت نامه ارزی برای شرکت دانش بنیان گفت: در این رابطه با بانکهای عامل صحبت هایی شده که خوشبختانه همکاری های خوبی انجام گرفته است.
رئیس دفتر رئیس جمهور اظهار داشت: این همکاری خوب بین صندوق نوآوری و شکوفایی و بانکها بوده که طبق گزارش ها با ۴ بانک توافقاتی صورت گرفته است.
وی در خصوص توسعه بازارهای بین المللی برای شرکت های دانش بنیان اظهار داشت: اقدامات وسیعی برای بازار این شرکت ها صورت گرفته است که در توافقات هسته ای موانع صادراتی برای آنها برداشته شده است.
نهاوندیان گفت: لذا همه شرکت های ایرانی از جمله شرکت های دانش بنیان می توانند در بازارهای صادراتی حضور پیدا کنند.
وی با تاکید بر اینکه دولت حمایت کامل را از شرکت ها در این مسیر خواهد داشت، افزود: بودجه ای که دولت برای صندوق نوآوری و شکوفایی برای سال ۹۶ در نظر گرفته ۲۰۰ میلیون دلار پیش بینی شده است.
رئیس دفتر رئیس جمهور در خصوص حمایت از ایرانیان مقیم آمریکا اظهار داشت: ایران آغوشش را به روی همه متخصصان فرهیخته ای که در سراسر جهان هستند و دانش و تجربه را به خوبی آموخته اند، باز کرده است.
وی ادامه داد: همچنین علاوه بر حمایت های سیاسی که به وزارت امورخارجه به طور خاص تامین خواهد کرد ما نیز در تصمیمات اقتصادی در رابطه با خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی تسهیلاتی در نظر گرفته ایم.