صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

گفت‌وگو با نسیم کشاورز، بنیانگذار شبکه اجتماعی دکوراسیون و معماری ایران

یومی خانه؛ایده‌ای برای خانه‌های ایرانی است

مهم نیست دختر باشی یا پسر، اگر اراده و هدف راسخ داشته باشی با تلاش می‌توانی...
به خواسته‌ات برسی. نسیم کشاورز دختری است که ۱۱ سال است روی پای خودش ایستاده‌ و در حوزه معماری و دکوراسیون فعالیت می‌کند
به گزارش کسب وکار نیوز به نقل از هفته نامه شنبه، مهم نیست دختر باشی یا پسر، اگر اراده و هدف راسخ داشته باشی با تلاش می‌توانی به خواسته‌ات برسی. نسیم کشاورز دختری است که ۱۱ سال است روی پای خودش ایستاده‌ و در حوزه معماری و دکوراسیون فعالیت می‌کند. فوق‌لیسانس معماری دارد و تخصص و تجربه کاری‌اش طی این سال‌ها او را به سمت کارآفرینی و راه‌اندازی استارت‌آپ «یومی‌خانه» هدایت کرده است. با او هم‌صحبت شدم تا بیشتر از زوایای کاری و حرفه‌ای‌اش برایمان بگوید.
  شما سابقه کاری نسبتا خوبی در زمینه معماری و دکوراسیون دارید، چه شد که به ایده یومی‌خانه رسیدید؟ آیا در حوزه کاری خود با یک چالش روبه‌رو شدید و در جهت حل این چالش به سمت کارآفرینی و راه‌اندازی یومی‌خانه رفتید؟
بله، من از ۱۹‌سالگی و از ترم دوم لیسانس وارد بازار کار شدم و در شرکت‌های مختلفی کار کردم. به واسطه شغلم باید تامین‌کننده‌های متریال‌های مختلف دکوراسیون مانند کاشی، سرامیک، کاغذدیواری و غیره را پیدا می‌کردم ولی همیشه برای پیدا‌کردن مواد و ابزار مورد نیازم با مشکل روبه‌رو بودم و خلأ اطلاعاتی در این زمینه در اینترنت وجود داشت. همواره پیش خودم فکر می‌کردم من به عنوان فردی که در این حوزه تخصص دارم، با این سختی‌ها روبه‌رو هستم، افراد عادی چقدر با مشکل می‌توانند روبه‌رو شوند و چقدر خوب بود وب‌سایتی وجود داشت که افراد در آن می‌توانستند عکس محصول، نحوه استفاده و مراکز تامین‌کننده آن را ببینند و راحت‌تر به دنبال آنچه می‌خواهند، بگردند. ‌تقریبا می‌توانم بگویم ایده یومی‌خانه از اینجا شکل گرفت و در جهت حل یک چالش به ذهنم رسید.
   کاربری اصلی یومی خانه چیست؟
شبکه اجتماعی یومی‌خانه فضایی برای ارتباط بی‌واسطه مردم با تامین‌کننده‌ها، طراحان و مجریان ساختمانی است؛ جایی که هر کسی می‌تواند ایده بگیرد و با حرفه‌ای‌ها در این زمینه آشنا شود و محصولات و مبلمان دلخواه خود را جست‌وجو و در نهایت فضای دلخواه خود را خلق کند. در حقیقت در یومی‌خانه سه نوع کاربر وجود دارد؛ ۱- کاربر عادی ۲- کاربر حرفه‌ای ۳- کاربر تامین‌کننده. کاربران عادی می‌توانند عکس منزل و دکوراسیون داخلی خود را آپلود کنند و حتی با تگ‌کردن شرکت یا تامین‌کننده‌ای که مبلمان خود را از آن خریداری کرده‌اند، این امکان را برای دیگر کاربران فراهم بیاورند که آنها هم در صورتی که دکوراسیون منزلی مورد پسندشان قرار گرفت، بتوانند با تامین‌کننده‌ها و شرکت‌های مجری دکوراسیون ارتباط برقرار کنند. دسته دوم کاربران که کاربران حرفه‌ای هستند نمونه کارهای خود را در یومی‌خانه آپلود می‌کنند تا مخاطبان با کارهای آنان آشنا شوند و دسته آخر کاربران تامین‌کننده هستند که می‌توانند عکس محصولات خود را در وب‌سایت قرار دهند.
  به عبارت دیگر مزیت رقابتی شما نسبت به سایر وب‌سایت‌هایی که در زمینه دکوراسیون و معماری کار می‌کنند این است که یک بستری را فراهم کرده‌اید که در قالب یک شبکه اجتماعی افراد فعال و علاقه‌مند به این حوزه بتوانند راحت‌تر یکدیگر را پیدا کنند و با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، درست است؟
بله، ما اولین شبکه اجتماعی معماری و دکوراسیون در ایران هستیم، سایر وب‌سایت‌هایی که در این زمینه کار می‌کنند شبکه اجتماعی نیستند؛ یعنی فیچرهای مورد نیاز را ندارند ولی ما تقریبا ۸۰درصد فیچرهای مورد نیاز شبکه اجتماعی را داریم و‌ روی ۲۰ درصد باقیمانده در حال کار هستیم. از ویژگی شبکه اجتماعی این است که کاربر بتواند عکس آپلود کند. ما این امکان را در یومی‌خانه فراهم کرده‌ایم‌. وب‌سایت‌های دیگر به نوعی مجله آنلاین دکوراسیون و معماری هستند و فقط به معرفی می‌پردازند. در صورتی که در یومی‌خانه خود افراد می‌توانند به عنوان معرفی‌کننده عمل کنند و در وب‌سایت حضور فعال داشته باشند. به علاوه وب‌سایت ما به صورت وب اَپ است که قابلیت استفاده در هر نوع دستگاهی را دارد.
  با توجه به اینکه فعالیت اولیه همه کاربران در وب‌سایت به صورت رایگان است، نحوه درآمدزایی‌تان چگونه است؟
بله، کلیه فعالیت‌های کاربران عادی رایگان است ولی کاربران حرفه‌ای و تامین‌کننده‌ها می‌توانند برای معرفی بهتر و کامل خود در وب‌سایت پکیج‌های مختلف یومی‌خانه را خریداری کنند. در مرحله اول امکاناتی نظیر مشخصات شرکت، زمینه فعالیت و ارسال عکس برای کاربران حرفه‌ای و تامین‌کننده رایگان است و در مراحل بعدی اگر تمایل داشته باشند که اطلاعات بیشتری از خود منتشر کنند و یا در شبکه‌های مختلف اجتماعی یومی‌خانه که تعداد فالو‌کننده بالایی دارد تبلیغ کنند، می‌توانند با خرید هر یک از پکیج‌های یومی برنزی، یومی نقره‌ای و یومی طلایی که هر یک شامل خدمات مختلفی است، بهره‌مند شوند.
  با وجود اینکه حدودا چهار ماه است که از راه‌اندازی یومی‌خانه می‌گذرد، توانسته‌اید وارد فاز درآمدزایی شوید، این مسیر را چگونه طی کردید؟ آیا از شتاب‌دهنده استفاده کردید یا به دنبال جذب سرمایه رفتید؟
ما سرمایه‌گذار داشتیم ولی بخشی از سرمایه را خودمان تامین کردیم. الان در مرحله‌ای هستیم که به دنبال سرمایه‌گذار می‌گردیم. به معرفی خودمان در ایونت‌های مختلف مثل الکامپ، بورس ایران و هم‌فکر پرداختیم و توانستیم نظر چند سرمایه‌گذار را جلب کنیم ولی همچنان در حال مذاکره هستیم. البته مرکز توانمندی فاوا  وابسته به ریاست جمهوری هم در این مسیر خیلی خوب به ما مشاوره رایگان دادند.
  بخش دیگر یومی‌خانه به آموزش اختصاص داده شده است، در این بخش دانش معماری و دکوراسیون را به اشتراک می‌گذارید؟
بله، ما در این بخش اصول کلی را که باید در دکوراسیون رعایت شود، ارائه می‌دهیم. قواعدی مانند قواعد نشیمن منزل، انتخاب رنگ‌ها یا چیدمان آشپزخانه. همچنین ما در این بخش به معرفی ایده‌های نو و جدید در دکوراسیون می‌پردازیم. به علاوه ‌افراد می‌توانند به صورت چت آنلاین با ما در یومی‌خانه ارتباط داشته باشند و از ما راهنمایی بگیرند.
  اعضای یومی‌خانه را معرفی می‌کنید؟
من و آقای داریوش شهاب موسس هستیم، خانم ملیکه نجفی مدیر مارکتینگ، خانم آیدا امامی مدیر تولید محتوا و شبکه‌های اجتماعی، آقای مهدی محمدی مدیر فنی پروژه، آقای مهدی مقرونی و آقای پنکج شرما برنامه‌نویس و آقای غلامرضا یعقوبی هم در کار ما سرمایه‌گذاری کردند.
  چالش‌های اصلی شما از زمان راه‌اندازی تا‌کنون چه مواردی را شامل می‌شود؟
اولین چالشی که با آن روبه‌رو هستیم، بازاریابی است و اینکه بتوانیم خودمان را به مخاطبان معرفی کنیم. البته ما از ماه‌های قبل تلگرام و اینستاگرام را فعال کرده‌ایم ولی کلا جاهایی که استارت‌آپ‌ها بتوانند خودشان را معرفی کنند، خیلی کم است. چالش دیگر اینکه افراد نسبت به کارهای جدید و نوآورانه اینرسی دارند و سخت قبول می‌کنند و از طرف دیگر راجع به کاری که در آن تخصصی ندارند نظر غیر‌کارشناسی می‌دهند و این موضوع بسیار اذیت‌کننده است.