صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

سازمان جهانی گمرک (wco) اعلام کرد

گمرک ایران به کنوانسیون ورود موقت استانبول پیوست

سازمان جهانی گمرک (wco)، پیوستن ایران به کنوانسیون ورود موقت استانبول را رسما به کشورهای عضو این کنوانسیون اعلام کرد.
 گمرک ایران چندی پیش با رایزنی‌ و انجام اقدامات اولیه، درخواست عضویت در این کنوانسیون را از طریق سفیر کشورمان در بروکسل تقدیم دبیرکل سازمان جهانی گمرک کرده بود.
متعاقب تودیع سند کنوانسیون استانبول از سوی سفیر ایران در آذرماه به دبیرکل سازمان جهانی گمرک، «مسعود کرباسیان» رییس کل گمرک نیز در نامه رسمی پذیرش همه ضمائم این کنوانسیون را به سازمان جهانی گمرک اعلام کرد.
به گزارش گمرک ایران، با انجام این اقدامات، دبیرکل سازمان جهانی گمرک الحاق ایران به کنوانسیون ورود موقت استانبول را به طور رسمی به همه کشورهای عضو اعلام کرد.
بدین ترتیب کشورمان می‌تواند از همه مزیت‌های مندرج در اصل سند و ضمائم آن بهره‌مند شود.
یکی از مزیت‌های پیوستن ایران به این کنوانسیون، ایجاد تسهیلات ویژه برای صادرکنندگان است؛ بر این اساس عوارض و حقوق گمرکی متعلقه کالاهای صادراتی برای ورود موقت در کشورهای عضو، فقط با ارایه کارنه تضمین از طرف ادارات گمرک پذیرفته می‌شود. به این ترتیب از این پس نیازی نیست وجوه نقدی یا هرگونه تضمین دیگری سپرده شود.
الحاق ایران به کنوانسیون ورود موقت (استانبول) که اقدامات لازم در مورد آن از سوی گمرک ایران فراهم شده، مزیت‌های دیگری را برای ایران دارد که‌ از جمله آن عضویت 67 کشور از 180 کشور جهان در این کنوانسیون است.
همچنین سیستم کارنه آ.ت.آ (کنوانسیون آ.ت.آ و کنوانسیون استانبول) دارای مزایایی برای طرف‌های تجاری، بازرگانان و مسافران و نیز برای گمرکات است.
از سوی دیگر کارنه آ.ت.آ حمل ‌و نقل کالاها را در ترانزیت گمرکی، ‌در مسیر رفت و یا برگشت از کشور ورود موقت شده و در صورت اقتضا‌ در داخل آن کشور، تحت پوشش قرار می‌دهد که‌ این هم یکی دیگر از مزایای پیوستن گمرک ایران به این کنوانسیون است.
در طول مدت اعتبار کارنه آ.ت.آ (معمولا یک سال) کالاها می‌توانند تحت همان کارنه در قلمرو گمرکی چند کشور عضو و هر موقع که دارنده آن مایل باشد، به‌طور موقت وارد شوند.
پلمپ الصاق شده یا مشخصات کالاهایی که از طرف گمرکی ارایه شده نیز می‌تواند مورد شناسایی ادارات گمرک کشورهای عضو دیگری قرار گیرد که کالا از قلمرو آنها عبور می‌کند.
مزایای عملی این سیستم در افزایش شمار کشورهای عضو نمود پیدا می‌کند به طوری که کنوانسیون ورود موقت آ.ت.آ در زمان حاضر از جانب 62 کشور و کنوانسیون استانبول از جانب 38 کشور به اجرا گذاشته شده است.
در سال 2014 تعداد 178هزار کارنه آ.ت.آ صادر شده که ارزش این کارنه‌ها معادل 30 میلیارد دلار بوده است و کارنه‌های صادره نتیجه همکاری مشترک سازمان جهانی گمرک و اتاق بازرگانی بین‌المللی «آی سی سی »است.